GALERIE FOTO: Florin Bîrlădeanu, motociclistul vrâncean care a pilotat pe mari circuite europene; el vrea să înființeze o secție moto la CSM Focșani

0
4006


De mică, mi-am dorit și am visat să am o motocicletă. Până în acest moment, nu am reușit, dar visul rămâne în continuare întipărit în minte și poate într-o zi se va îndeplini. Despre motociclete am vorbit cu Florin Bîrlădeanu, un campion care a dus numele județului Vrancea pe cele mai cunoscute circuite moto din Europa. Am avut ocazia să îl cunosc și să stau de vorbă cu el, iar în cele ce urmează vă prezint interviul realizat cu acesta. Florin Bîrlădeanu vrea să înființeze o secție moto a CSM Focșani.

Reporter: Ce ne poți spune despre tine și debutul în acest sport?
Bîrlădeanu Florin: Mă numesc Bîrlădeanu Florin și am 30 de ani. Mă pasionează  motocicletele încă de când eram copil, dar lipsa banilor m-a făcut să mă rezum doar la câteva scutere sau motociclete mai ieftine, pe care mi le-am putut permite la vremea aceea. Acum, ajuns la vârsta de 30 de ani, pot spune că sunt pe picioarele mele, având propria mea afacere, și am reușit să îmi achiziționez, în anul 2015, o motocicletă pe placul meu. Totodată, mi-am activat simțurile, pentru ca în anul următor, în 2016, să particip pentru prima dată în Campionatul Național al României la clasa debutanți 600, fiind una pregătitoare către următorul pas, Supersport, clasa de avansați. Practic, a fost un an de debut, nu am fost foarte bine pregătit, am mai lipsit uneori de la câteva etape din cauza condițiilor meteo nefavorabile, au mai fost diferite incidente, ieșiri în decor sau căzături.

Rep:
Ce îmi poți spune legat de primele premii din viața ta de motociclist?
B.F.: În septembrie 2016 am ocupat locul III la un concurs din România pe circuitul Motor Park din Adâncata, județul Ialomița. Ulterior, în 2017, pot spune că am început campionatul într-un mod profesionist, participând la Campionatul Național al României, unde am luat locul II, și locul VI la Balkan Motorcycle Union (BMU), campionat în care participă România, Grecia, Turcia, Serbia, Muntenegru și Italia. Recent, am participat la ultimele două etape din aceste campionate, care au avut loc în Grecia, și țin să precizez că a fost un campionat foarte puternic, aici făcând pregătire piloți pentru finala Campionatului European. Pe 1 aprilie 2017 am participat la un campionat privat Dunlop Romanian Championship, cu mai multe etape pe circuite europene, prima fiind în Grecia, unde am obținut locul 10, fiind prima ieșire de anul acesta, urmând după o săptămână participarea la Campionatul Național al României, unde în ambele etape am luat locul II și locul VII-VIII la Campionatul Est European. Următoarele două etape s-au desfășurat în România pe Motor Park, unde am prins la sfârșit de aprilie 2017 locul I și locul II.
Un alt premiu obținut a fost la campionatul MotoRC, la categoria Stock600, practic un concurs pentru profesioniști, alături de care mă pregătesc pentru anul 2018, când voi promova la clasa lor, reușind să iau locul V. La începutul lunii iulie am obținut încă două premii (locul I și locul II) la Campionatul Național al României și am fost la un pas de podium la Campionatul Est European, luând locul IV, fiind cel mai bine clasat dintre români. Tot în luna iulie, am fost pe circuitul Serres din Grecia, unde am obținut locul II și locul III, apoi au fost etapele II și III din acest campionat MotoRC, clasându-mă de două ori pe locul V și fiind în clasamentul general tot pe locul V, dar la categoria profesioniștilor.
În luna august am participat la niște antrenamente libere și pregătiri, care au avut loc în Grecia. Pentru luna octombrie pot spune că am țintit o nouă etapă din Dunlop Romanian Championship, care a avut loc în Croația, la circuitul de pe Rijeka. Cu mari regrete am absentat la etapa de la Brno din iulie, acesta fiind cel mai cunoscut circuit din Europa.
Tot anul acesta în toamnă, în septembrie și octombrie, am mai participat la două etape din cadrul campionatului MotoRC, în care am alergat la clasa Rutiz și la Stock600, care a avut o audiență foarte mare. În clasamentul general al României mă despart opt puncte de locul I, acel loc mult râvnit este ocupat de un italian, care mi-a fost inițiator și profesor, iar matematic vorbind, șansele sunt mici ca eu să ocup locul I, dar fiind un sport individual, trebuie să ne jucăm fiecare carte până la ultima.

Rep: Cum se desfășoară aceste curse și cum sunt clasificate?
B.F.: Practic sunt curse comune, adică plecăm mulți de la start, în jur de 40 de participanți și noi, românii, punctăm în campionatul nostru, iar clasamentul general se punctează în Campionatul Est European, fiind două curse comasate.

Rep: La ce competiții interne și europene vei participa în anul 2018?
B.F.: Pentru anul 2018, odată cu promovarea în clasa superioară Supersport la avansați, am planuri să particip atât în Campionatul Național al României, cât și în Campionatul Est European BMU la aceeași clasă, pentru că trebuie să termin în primii trei ca să promovez și la europene la Supersport. Cu ajutorul sponsorilor și autorităților, vreau să pot participa la toate etapele care se vor desfășura pe mari circuite din Europa, precum Hungaroring din Budapesta, Brno, Misano Adriatico-Italia, Slovakia Ring, o etapă în România și una în Grecia. Mi-am propus să atac MotoRC încă o dată, cu speranța că din locul IV, o să pot ocupa locul III, iar ca și obiectiv vreau să pot participa măcar o singură etapă la Campionatul din Italia, pentru că acolo sunt cei mai mari piloți ai lumii și ar fi o plăcere foarte mare pentru mine, ca român, să pot concura alături de ei.

Rep: Ce implică pentru tine acest sport? Câtă adrenalină consumi?
B.F.: Pentru mine, acest sport presupune multă implicare financiară, sprijinul familiei, creier limpede, deoarece pe lângă faptul că este un sport cu motor, este și un sport al minții… un pic de timp, dorință, voință, pasiune, stil, îndemânare. De exemplu, pe un circuit de viteză, pe linia dreaptă, se va atinge o viteză reală de aproximativ 240-250 km/oră, anumite viraje strânse de 80-90 km/oră, ba chiar viraje de până la 200 km/oră… acel moment când ești practic lipit de asfalt, cu cotul și genunchiul jos, motocicleta fiind foarte înclinată spre sol. În medie, un circuit de talie europeană, pe toată lungimea lui, are între 3,5 și 3,7 km până la 4,5 km și se va parcurge în aproximativ 1:30 minute, cam 16 ture, iar la un concurs național în jur de 10-12 ture.

Rep: Ești de acord cu motociclismul stradal? Cum conduci pe șosea?
B.F.: Personal, agreez ideea de motociclism stradal, doar că trebuie ales cu atenție, adică nu îți cumperi motocicletă de viteză să mergi pe stradă ca să îți rupi oasele, ci ar trebui să reprezinte o plimbare de plăcere. Nu merg cu motocicleta pe stradă la ora actuală, deloc. Nu am motocicletă de stradă. Atât eu cât și soția mea, Lavinia Bîrlădeanu, ne dorim să deschidem împreună cu Federația Română de Motociclism o grupă pentru fete, prin care putem învăța, susține și încuraja acest sport și prin rândul femeilor. Ca o precizare, de când practic motociclism de viteză pe circuit, sunt foarte precaut și calculat în condusul mașinii, pentru că văd altfel pericolele. Am învățat de la circuit ce înseamnă să ai obstacole în fața ta, să fii atent, ba chiar să cazi și să te ridici din nou pe motocicletă și să mergi mai departe.

Rep: Se poate concura cu o motocicletă obișnuită la campionate?
B.F.: Motocicleta mea, ca și investiție, este destul de mare, pentru că nu poți merge cu una de serie, ci trebuie modificată, așa că am schimbat suspensiile, piesele de ambreiaj, motorul, acțiunile și comenzile, carenele. Deci, practic, a rămas doar cadrul neschimbat.

Rep: Ai avut incidente în timpul curselor pe circuit?
B.F.: Îmi amintesc că cea mai lungă căzătură a mea a fost pe ploaie, la un viraj pe care îl estimez cam la 150-160 km/oră, alunecând pe o distanță de aproximativ 60 de metri, unde am pierdut toată fața motocicletei. Dar în ciuda la tot, m-am ridicat și mi-am continuat circuitul. Pe parcursul unui an, pot spune că am avut 5-6 căzături, dar totuși ești protejat de acel echipamentul special, pentru care nu trebuie să faci rabat de la calitate, pentru că este vorba practic de sănătatea ta.

Rep: Când ți s-a aprins prima bujie pentru această pasiune?
B.F.: Prima „scânteie” a plecat de la mama, care aflându-se în Italia când eu aveam vârsta de 13 ani și ulterior, după doi ani, m-a luat cu ea acolo în vizită, am fost foarte uimit și impresionat de cât de multe motoscutere și motociclete am văzut.  Pe vremea aceea, faimosul Valentino Rossi era campion mondial, deși oarecum era la debutul carierei și tot atunci m-am îndrăgostit de marca motocicletei mele, care este Honda. Imediat după revenirea în țară, mi-am cumpărat un scuter, apoi altul, am încercat să îi fac modificări, le-am reparat, am făcut și mecanică și tocmai la 28 de ani mi-am achiziționat o motocicletă mai bună, pentru că până atunci nu am avut posibilități materiale.

Rep: Este adevărat că motocicliștii plutesc prin aer?
B.F.: Atunci când mergi pe motocicletă e un sentiment unic, deși oarecum duc o viață stresantă din cauza jobului, că am foarte multe responsabilități. Motociclismul de weekend, de circuit sau antrenamentele sunt singurele care mă ajută să mă desprind total de viața cotidiană, deconectându-mă de tot. Neavând telefonul lângă mine, efectiv nu mă mai gândesc la nimic în acel moment, ci pur și simplu mă simt relaxat pe deplin. Încerc să promovez motociclismul pe circuit măcar la nivel de hobby. Mă chinui, mă rog de băieții din gașcă să vină să-i învăț.

Rep:
Care este cea mai mare satisfacție ca și participant la curse?
B.F.: Cea mai mare satisfacție vine atunci când termini cursa, ai un rezultat bun și prietenii sau susținătorii sunt în tribună alături de tine.

Rep: Am înțeles că vrei să înființezi o secție moto în Focșani?!
B.F.: Ca și planuri de viitor, alături de prietenul meu Georgian Mocanu, ne dorim să deschidem în Focșani o secție moto a CSM Focșani, ba chiar un parteneriat cu IPJ Vrancea, prin care să organizăm cursuri de inițiere în motociclism stradal și siguranță stradală. Ne mai dorim să recrutăm copiii dornici de a face motociclism pe circuit, eventual să organizăm campionate de Enduro în zona Lepșa, printr-o colaborare cu Direcția de Tineret și Sport. Ni s-a mai asigurat un parteneriat cu IPJ Vrancea, prin care ofițerii să facă anumite cursuri de siguranță stradală. Deși eu plătesc bani grei la circuit să fac pilotaj, mă angajez gratuit să-i învăț pe alții să facă asta. Vreau să profit de faptul că momentan sunt singurul în istoria Vrancei care aduce rezultate bune practicând acest sport și vreau să dezvoltăm ceva nou pentru tinerii cărora le place acest sport.
Chiar și fetița mea de 6 ani are o motocicletă, a luat deja primele cursuri și se descurcă foarte bine. Sper, odată cu înființarea secției moto de la CSM Focșani, să fie primul cursant, să creăm o imagine pozitivă, să demonstrăm părinților că se poate practica acest sport în siguranță și poate deveni o formă modernă de educație și în același timp evitarea teribilismului de la 18 ani, când copilul își ia permisul și merge cu viteză foarte mare, fiind neatent și își pune în pericol viața. Sportul întotdeauna temperează! Pentru secția ce se va înființa la Focșani, federația intervine și ne va ajuta și vreau ca pe viitor să facem un campionat de enduro. Am putea aduce un altfel de turism în Vrancea. Îmi doresc ca autoritățile locale și județene să ne susțină în realizarea acestui proiect și sper să iasă așa cum ne-am propus.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here