Între 9 și 13 octombrie 2017, sub organizarea 1st Lyceum of Rhodes – Venetokleio, din Rodos, Grecia, un număr de 5 elevi însoțiți de 5 profesori de la Colegiul Tehnic „Edmond Nicolau” Focșani au participat la a patra mobilitate din cadrul proiectului Erasmus+ „BRINGING LIFE INTO THE CLASSROOM: inovative use of mobile devices in the educational process”. Acest proiect, inițiat și coordonat de către reprezentanții Colegiului din Focșani, se desfășoară în parteneriat cu școli din Grecia, Italia, Polonia, Portugalia și Turcia, precum și Universitatea UMinho din Braga, Portugalia. Fiind foarte aproape de împlinirea unui an de la începutul proiectului, mobilitatea a fost și o ocazie de analiză a stadiului acestuia, de evaluare a obiectivelor realizate, precum și de reconfirmare a viitoarelor acțiuni.
În perioada 9 – 13 octombrie 2017, elevii români, găzduiți de colegii lor greci, s-au întâlnit cu elevii școlii gazdă și cu cei din celelalte patru țări participante la proiect. Întâlnirea fiind precedată de o serie de activități online, premergătoare, a facilitat o mai bună cunoaștere a participanților, fiind o modalitate de stabilire a unor prietenii care vor dăinui dincolo de participarea la proiect.
Elevii și profesorii români, coordonați de către doamna profesor Petronia Moraru, s-au bucurat de ospitalitatea întregului corp profesoral al Liceului din Rodos, alături de care au fost reprezentanții comitetului de părinți, ai autorităților locale, ai Prefecturii Dodecaneze, ai Directoratului pentru educație primară și secundară din cadrul acestei prefecturi, Camera de Comerț din Rodos și Fundația Stamatiou. Cea de a patra mobilitate organizată în cadrul Proiectului s-a concentrat, ca și cele anterioare, pe identificarea unor modalități noi pentru utilizarea dispozitivelor mobile în școli, precum și în afara acestora, în scop educațional. În paralel, s-au desfășurat două mobilități, cea a elevilor, participanți la o mobilitate mixtă a cursanților, precum și cea a profesorilor, participanți la un eveniment comun de formare a personalului pe termen scurt. Tema căreia i s-au subsumat activitățile desfășurate de către cei 50 de elevi participanți a fost „Evaluarea critică a unei colecții digitale de materiale culturale”.
În activitățile premergătoare vizitei noastre în Rodos, precum și în timpul acestei mobilități, au fost utilizate într-un mod creator o serie de aplicații accesibile pe diverse dispozitive mobile, precum Padlet, Google Maps – My Maps, ThingLink, Kahoot, TaleBlazer. Deși unele dintre aceste aplicații sunt destul de cunoscute, a fost evidențiat practic rolul lor în activități de învățare cu caracter formal, dar mai ales informal.
Activitățile organizate pentru profesori au avut ca temă centrală „De la scenariul digital la aplicații de laborator, prin dispozitive mobile”. Pe lângă analiza aplicațiilor prezentate elevilor, prin prisma caracterului educativ al acestora, au fost prezentate și s-au desfășurat activități practice bazate pe o serie de alte resurse care se regăsesc în mediul online. De un interes aparte s-a bucurat prezentarea profesorului Georgios Fesakis, profesor asociat al Universității Egeene, referitoare la realizarea creativă de programe pentru învățare și predare – utilizarea realității augmentate în gamificație. Fiecare aplicație prezentată a fost exemplificată și testată de către cei prezenți.
Pe parcursul celor cinci zile petrecute în Rodos, atât elevii cât și profesorii au avut ocazia să viziteze o serie de obiective istorice cuprinse în patrimoniul UNESCO, diferite locuri de interes turistic, să facă cunoștință cu obiceiurile și tradițiile locale. Toate acestea au constituit itinerarii interactive, care au permis elaborarea unor prezentări utilizând Google Maps și care s-au finalizat cu un concurs ai căror jurați au fost toți cei prezenți.
O altă componentă a activității desfășurate în Rodos a fost întâlnirea transnațională de proiect, care a permis reprezentanților tuturor celor șapte parteneri să evalueze stadiul realizării proiectului, să jaloneze activitățile viitoare și să facă corecțiile necesare. La această întâlnire au participat directorii și coordonatorii echipelor de proiect, sau reprezentanții acestora, de la fiecare partener.
Următoarea mobilitate în proiect se va desfășura în februarie 2018, în Gorzyce, Polonia, pentru ca ultima întâlnire să aibă loc în primăvara viitoare, fiind găzduită de către Colegiul Tehnic Edmond Nicolau din Focșani.
Colegiul Tehnic Edmond Nicolau Focșani