Cuziștii au dezbătut, cu argumente pro și contra, rolul adevărului în presa contemporană

0
593


Activitățile Săptămânii Mondiale a Educației Media au continuat la CNAIC. Dacă miercuri, elevii de la clasele a IX-a și a X-a, dornici să devină ziariști, au vizitat redacția Monitorului de Vrancea, învățând secretele meseriei de la redactori, joi au schimbat registrul stilistic: și-au asumat, cu seriozitate, o dezbatere despre fake news și necesitatea de a fi cenzurate!
Această activitate a fost coordonată de d-nele profesoare Livia Marcu și Gabriela Obodariu și a adunat, în biblioteca liceului, peste șaptezeci de elevi. Invitații speciali ai zilei au fost Cristina Mastăcan (fostă cuzistă, în prezent angajată la Centrul Român pentru Jurnalism Independent), și Inspectorul Școlar General Adjunct, d-nul Aurel Șelaru, care au urmărit, cu interes, meciul de debate și au lansat dezbaterea, pornind chiar de la argumentele susținute de către Guvern sau Opoziție. Echipa Guvernului, formată din elevii Mihail Pătrășcanu, Andreea Păun și Daria Antonescu și-a propus să demonstreze că știrile contrafăcute sunt un rău social, iar omul modern, mereu în luptă cu timpul, nu mai are timp să disocieze adevărul de minciună și nici nu este dispus să se lase format ca lector avizat în domeniul presei scrise. De aceea, cel mai sigur antidot împotriva lipsei de obiectivitate este cenzurarea știrilor false. Opoziția nu s-a lăsat mai prejos și a luptat pentru a demonstra că perspectiva Guvernului încalcă dreptul la liberul arbitru. Cititorii de azi au discernământ, știu să caute adevărul, accesând mai multe surse, conștientizează derapajul de la obiectivitate către subiectivitate. Cenzurarea presei este o treaptă către un trecut întunecat, pe care poporul român nu vrea să îl reînvie.

Colegii prezenți în sală au avut impresia că cei șase vorbitori au, deopotrivă, dreptatea de partea lor. De aceea, intervenția invitaților a fost salvatoare și a reușit să medieze disputa. D-na Cristina Mastăcan s-a referit la importanța educației media. Elevii cuziști au aflat, de exemplu, că veridicitatea unei informații trebuie verificată cu ajutorul a trei surse și că nu oricine poate scrie o știre, ci numai persoanele autorizate. Ziaristul este un formator de opinie, a afirmat d-nul Inspector General Adjunct Aurel Șelaru, iar această responsabilitate îi obligă pe redactori să-și construiască articolul onest și să se gândească la impactul pe care îl poate avea o știre.

Boboc Ioana Carla, clasa a X-a F

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here