Cartea „Didactica domeniului, limbă și comunicare din învățământul preșcolar” a fost lansată, ieri, la sediul Inspectoratului Școlar Județean (ISJ) Vrancea, de conferențiar profesor doctor Vasile Molan. În discursul său, profesorul Molan a ținut o prelegere despre lecția modernă și despre interesele preșcolarilor și ale elevilor în general, indiferent de vârsta pe care o au. Potrivit acestuia, profesorul trebuie să fie atent la nevoile elevului, indiferent de vârsta acestuia. „Mă bucur că sunt astăzi (ieri-n.r.) aici și vorbim despre învățământul preșcolar. Cartea este dedicată acestei părți din învățământul românesc care a parcurs multe schimbări de-a lungul anilor. După cum știți, ne-am ales singuri această meserie, iar lumea ne apreciază prin rezultatele pe care le avem cu copiii, nu cât de buni suntem noi ca oameni, deci ne apreciază prin rezultate, care se văd prin lecții. Cele mai importante schimbări trebuie să se producă în lecții. Înainte de 1990, profesorii nu erau apreciați fiindcă nu produceau, nu erau oamenii muncii, dar realitatea este alta. Cei care decid nu își dau seama că noi producem cea mai mare producție pentru societate, care este învățarea. Deci aș zice că suntem cei mai importanți din această perspectivă”, a transmis Vasile Molan celor prezenți la ISJ, în cea mai mare parte profesori pentru învățământul preșcolar.
Cartea profesorului Molan are șapte capitole și se adresează profesorilor pentru învățământul preșcolar, „în semn de prețuire pentru efortul pe care îl depun în procesul de educație a copiilor preșcolari”, după cum singur mărturisește în prefața lucrării. Tot din prefața cărții aflăm că această lucrare propune „o analiză a faptelor și mijloacelor care contribuie la dezvoltarea instrumentelor cunoașterii la copilul preșcolar, în cadrul nou explicativ, al educației timpurii”, după cum semnează prof. univ. dr. Ecaterina Vrăsmaș de la Universitatea București, președintele comisiei pentru învățământ preșcolar din cadrul Ministerului Educației Naționale.
„Modul fericit în care se împletesc în lucrare științele educației, psihologia copilului și practica didactică, alături de argumentele venite din cercetări și experiențe proprii, le oferă profesorilor încrederea în a elabora și organiza activitățile didactice pornind de la cunoașterea particularităților copiilor, utilizând principiile și valorile științifice, fără a mai merge pe impunerea unor modele prefabricate care, în genere, nu li se potrivesc copiilor ca individualități și nici măcar grupei luată ca întreg (…) Didactica domnului conf. univ. dr. Vasile Molan este o cărămidă la construcția pedagogiei timpurii, ca domeniu nou, bazat pe valori și principii solid argumentate de dovezile științelor educației, care valorizează copilul și procesul educațional, responsabilizează profesorii și părinții, și promovează reflecția asupra unicității, prin dezvoltarea practicii în grădinițe”, mai precizează Ecaterina Vrăsmaș în prefața cărții.
„Joaca este singura pauză care îl recreează pe copil”
Profesorul Molan le-a mai spus celor prezenți că lecția modernă este aceea în care elevul este în centrul atenției, iar profesorul este modelatorul lui. Și chiar dacă sunt mici, elevii au multe cunoștințe și pot pune în dificultate un profesor, chiar și la învățământul preșcolar. Îndemnul profesorului Vasile Molan pentru dascălii prezenți la lansarea cărții și pentru cei care îi vor citi lucrarea este acela de a-și modela elevii, ținând cont că interesul acestora este să se dezvolte, să își creeze propriul limbaj, propriul mod de a comunica. Pentru acest lucru este nevoie ca profesorul să se deschidă și să accepte că un elev poate răspunde la oră și altfel decât prin limbajul impus de adult. Cât despre învățământul preșcolar, joaca este singura pauză care îl relaxează pe copil, iar activitățile trebuie să țină atât cât s-a demonstrat că pot capta atenția.
„Baza, pornirea elevului nu mai este acum la clasa I, ci la grupa mică. Este o mare diferență între copiii care merg la creșă și vin formați la grupa mică. Ei au deprinderi, știu cuvinte. Învățământul preșcolar este important pentru celelalte cicluri de învățământ. Dacă un copil a avut un profesor bun la ciclul preșcolar, se va vedea la clasa I. Este bine că legislația s-a schimbat și avem acum și noi profesori la ciclurile preșcolar și primar, cum s-a deschis posibilitatea lor de afirmare profesională pentru nivelul lor. De asemenea, am vrut să clarific în această carte anumiți termeni, pentru că la nivelul preșcolarilor nu vorbim de proces de predare – învățare, pentru că asta presupune lecții, iar noi avem activități, tot un proces instructiv-educativ, dar prin imitare, memorare, tot felul de posibilități pe care le are copilul. La preșcolari nu vorbi de competențe, deoarece competența presupune patru elemente: cunoștințe, aptitudini, deprinderi, abilități. Deci nu putem cere unui preșcolar atât de mult. Copiii, și în general elevii, au aceeași nevoie: de răbdare din partea noastră. Ei asta așteaptă de la noi. Și ceea ce este cel mai important, este că noi trebuie să îi ajutăm să sădească în ei încrederea în ei, care este mai importantă de coeficientul de inteligență”, a mai subliniat profesorul Vasile Molan.
Evenimentul, care a avut loc la sediul ISJ, a fost mai mult decât o lansare de carte, a fost un seminar, o lecție deschisă despre modul în care cadrele didactice trebuie să fie conștiente că modelează suflete de copil. De întreaga organizare a evenimentului s-a ocupat inspectorul pentru învățământul preșcolar, Amalia Chirtoc. La lansarea cărții profesorului Molan a participat și fostul inspector școlar general Simion Ene, precum și actuala șefă a ISJ, profesoara Lauriana Ailincuței.