UNJR a propus CSM ca racolarea sau tentativa de racolare a magistraților de către serviciile de informații să fie pedepsită cu închisoare de la 5 la 10 ani. „Uniunea Națională a Judecătorilor din România a propus Consiliului Superior al Magistraturii, pe data de 13 septembrie, completarea proiectului de modificare a Legii 303/2004 privind statutul judecătorilor și procurorilor prin includerea unei noi infracțiuni și pedepse pe măsura gravității faptei pentru angajații serviciilor de informații care încearcă să racoleze magistrați”, se arată în propunerea UNJR transmisă CSM și publicată pe pagina de internet a Uniunii.
Potrivit propunerii făcute de UNJR, „Serviciilor de informații le este interzis să racoleze persoanele prevăzute de alineatul 1 ca lucrători operativi, inclusiv acoperiți, informatori sau colaboratori ai serviciilor de informații. Încălcarea acestei interdicții este infracțiune și se pedepsește cu închisoare de la 5 la 10 ani”. Asociația judecătorilor precizează că pedeapsa aplicată lucrătorilor serviciilor de informații vine ca o completare la interdicția care deja îi privește pe magistrați și personalul auxiliar, cărora le este interzis sa fie lucrători operativi ai serviciilor de informații.
Mai mult, UNJR a mai propus ca „în cazul în care infracțiunea (de racolare a unui judecător, procuror sau personal auxiliar) este comisă de un ofițer cu funcții de conducere sau la instigarea acestuia, limitele pedepsei pentru acesta se majorează cu jumătate”. De asemenea, „tentativa (de racolare a unui magistrat) se pedepsește”. Uniunea mai dorește ca viitoarea prevedere să arate că, dat fiind că serviciile de informații sunt structuri piramidale, fapta superiorului la instigarea căruia se racolează sau încearcă să se racoleze un magistrat este mai gravă ca și cea a lucrătorului din serviciu, motiv pentru care trebuie pedepsită pe măsură.
Articolul 7 alineatul 2 din Legea 303/2004, în forma modificată de ministrul Justiției, prevede că „persoanele prevăzute la alineatul 1 completează anual o declarație olografă pe propria răspundere din care sa rezulte că nu au fost și nu sunt sunt lucrători operativi, inclusiv acoperiți, informatori sau colaboratori ai serviciilor de informații. Declarațiile se depun și se arhivează la compartimentul de resurse umane”.
UNJR a propus, în plus, ca „verificarea veridicității datelor din declarațiile prevăzute la alineatul 2 se face de către CSAT și Comisiile din Parlament de control a serviciilor, anual, din oficiu sau ori de câte ori aceste autorități sunt sesizate de Ministerul Justiției, Consiliul Superior al Magistraturii, instanțele de judecată sau judecătorul sau procurorul vizat”. „Serviciile de informații sunt obligate să pună la dispoziția comisiei toate datele, informațiile sau documentele necesare în acest sens”, potrivit UNJR.
Impunerea unei sancțiuni lucrătorilor din serviciile de informații și superiorilor acestor care încearcă să racoleze un magistrat este una dintre propunerile noi de modificare a legilor justiției făcute de UNJR.