Apariția manualelor de educație fizică pentru clasa a V-a, începând cu anul școlar 2017 – 2018, a creat o adevărată isterie la nivel național. În mediul online au fost făcute tot felul de comentarii, unele pro manual, altele împotriva apariției acestui ghid. Potrivit ministrului educației și profesorilor de specialitate, un lucru rămâne sigur și bătut în cuie: elevii vor face tot ore practice, în niciun caz ore teoretice. „Manualele de sport vor exista și ele, dar profesorul decide dacă îl va folosi sau nu. Nu părintele. Parcă prea mulți se pricep la educație, iar profesorul nu. Dați-i voie profesorului să decidă ce manual are la clasă”, a spus ministrul Marian Liviu Pop, zilele trecute, la Focșani.
Ministrul Educației a precizat că cea mai mare problemă este faptul că elevii nu practică sportul. „Este trist faptul că din cei 171 de mii de copii în clasa a V-a, doar 1.200 fac sport în ramurile sportive. Asta ar trebui să ne întrebe pe fiecare dintre noi ce facem pentru acești copii. În spatele acestui manual stă realitatea crudă. Îmi e și greu să calculez cât înseamnă 1.200 de copii care se duc către o ramură sportivă, din cei 171 de mii. Aici va trebui să lucrăm mai mult și avem în programul de guvernare măsuri pentru copiii aceștia, care trebuie să facă mai mult sport”, a mai spus ministrul educației.
Cât privește numărul de ore de educație fizică, ministrul a spus că sunt soluții care vor fi puse în aplicare pentru a reduce rata obezității în rândul elevilor. „Pai ar fi școala după școală, care va conține minim 30 de minute de sport în fiecare zi, și niciun program de tip școala după școală nu se va aproba dacă nu va conține minim 30 minute de sport în fiecare zi, construcția de săli de sport și implicarea autorităților locale în construcția de terenuri de sport. Sunt lucruri pe care le avem prinse în programele de guvernare și nu putem să construim peste noapte săli de sport. Avem la nivel național aprobate 2.500 de construcții de unități de învățământ”, a mai spus ministrul Pop.
Profesorii de specialitate, încântați de apariția manualului
La nivelul județului Vrancea, profesorii de educație fizică spun că manualul este bine venit și că elevii vor avea ocazia să vadă imagini și să se informeze în legătură cu tot ceea ce înseamnă mișcare, dar și cu practicarea diferitelor ramuri sportive. Dascălii au libertatea de a decide ce manual vor să folosească. „Profesorii de educație fizică din Vrancea salută decizia Ministerului Educației Naționale privind introducerea manualelor de educație fizică și sport, pentru că și noi suntem în programa de învățământ ca disciplină obligatorie și pentru faptul că și noi ne-am dorit un manual al nostru, un ghid după care să ne desfășurăm întreaga activitate de educație fizică și sport. Considerăm că acest manual conștientizează elevii de ceea ce înseamnă obiectivele generale ale educației fizice, în legătură cu menținerea sănătății, care este cea mai importantă pentru noi și mai ales pentru copii care vor asigura viitorul nostru, al tuturor. Sunt multe argumente în favoarea apariției acestor manuale de educație fizică. În primul rând și pentru faptul că îi obișnuiește pe copii să desfășoare o activitate în aer liber, o activitate științifică până la urmă. De asemenea, trebuie să îi obișnuim pe copii că o viață sănătoasă înseamnă și mișcare, o viață sănătoasă înseamnă organizarea timpului liber în mod corect și sistematic, astfel că toate informațiile care apar în aceste manuale sunt benefice pentru copii. Aceste informații o să îi conștientizeze pe copii cu obiectivele noastre, ale educației fizice și sportului, nu ca informații obligatorii, pentru că nu sunt probe de evaluare din manual. Probele de evaluare vor rămâne cele cunoscute de sute de ani, tot ce este în programa școlară și astfel eu consider că nu îi aglomerează pe elevi. Editurile au trimis pe mail ofertele și fiecare profesor va putea alege ce manual să folosească. Apariția manualelor de educație fizică și sport nu va fi în detrimentul elevilor. Ei vor face tot ore practice, nu o să avem ore teoretice, nu o să avem teste, informațiile vor fi date pe parcursul orelor, deci nu o să îi ținem în clasă pe copii și tot pe teren sau în sală se va ține ora de educație fizică și sport”, a dat asigurări inspectorul școlar de educație fizică și sport, Vica Mincă.
Cele trei manuale au fost analizate la nivel de județ și profesorii au spus că sunt binevenite, în condițiile în care pentru dascălii debutanți sunt exact ce au nevoie. Cât privește decizia alegerii unui manual, aceasta revine fiecărui profesor de educație fizică și sport în parte. „Noi am avut o întâlnire, la nivelul ISJ Vrancea, împreună cu doamna inspector școlar Vica Mincă și am făcut o analiză a manualelor. Toți cei din afara sistemului când aud de manual spun că trebuie ca elevul să se apuce de învățat ca la limba română sau la biologie. Nu este așa deloc! Este foarte ușor să îți dai cu părerea fără să analizezi exact despre ce este vorba! Manualul este un instrument de a-l stimula pe elev, de a-l face curios, de a trezi în el dorința de a face mișcare și a practica unul sau mai multe jocuri sportive. Categoric nu se va pune problema ca elevul să învețe teorie din carte! Ora de educație fizică a fost, este și va fi pe terenul de sport, în sala de sport”, a spus Aurel Șelaru, inspector școlar general adjunct și profesor de educație fizică și sport.