Ediția: Miercuri 15 ianuarie 2025 Nr. 6793
Ediția: Miercuri 15 ianuarie 2025 Nr. 6793

GALERIE FOTO : Micromet fabrică piese pentru avioane la Focșani


Firma Micromet pune Focșaniul pe harta producătorilor din industria aeronautică mondială și arată potențialul pe care îl are economia din Vrancea. După 1990 industria vrânceană a suferit o adaptare forțată la economia de piață occidentală care a dus la dispariția marilor coloși industriali gen ISEH sau Combinatul de prelucrare a lemnului din Focșani. Locul acestora a fost luat de mici afaceri locale fondate de oameni pasionați de meseria lor și care nu s-au regăsit în moda comerțului cu blugi și chiloți din Turcia din anii 90. Cazul ISEH este elocvent. Mulți dintre inginerii care au lucrat aici au ales să înființeze mici firme care s-au dezvoltat treptat în ultimii ani și au ajuns să valoreze milioane de euro.
    Cu o istorie de aproape douăzeci de ani în domeniul mecanicii fine, Micromet a reușit să obțină un profit de 1,7 milioane lei în 2016, la o cifră de afaceri de 7,8 milioane lei. Adică o rentabilitate cel puțin triplă față de industria confecțiilor textile sau comerțul, alte domenii profitabile din economia vrânceană. Rentabilitatea de 30-40% este obținută la Micromet cu utilaje de ultimă generație care sunt folosite pentru obținerea unor produse livrate în special către partenerii străini din Germania, Grecia, Franța, Olanda sau SUA. Inginerul Gheorghe Stan, acționarul firmei a explicat că Micromet realizează „produse aferente industriei constructoare de mașini, zona de piese mici și de mare precizie”. Diferența față de alți competitori o face calitatea produselor care sunt realizate conform solicitărilor clienților și livrarea la termenul stabilit. De altfel, chiar denumirea firmei, Micromet, arată obiectivul asumat de omul de afaceri. „Am vrut să arătăm că scoatem micronul din metal, că lucrăm la precizie de micron”, a spus Gheorghe Stan. Dezvoltarea exporturilor a însemnat și disciplinarea în realizarea produselor, în asigurarea unui standard astfel încât clientul să fie mulțumit, să nu aibă motive să găsească neconformități. Practic a dispărut noțiunea de „merge și așa” în realizarea pieselor solicitate de client.
    Pasul următor pentru firma focșăneană este pătrunderea pe piața echipamentelor din industria aeronautică. Chiar dacă lucrează deja pentru câțiva furnizori din domeniu, cei de la Micromet țintesc mai sus și vor să realizeze lucrări complexe, piese din industria aeronautică, din materiale speciale precum titan. Adică lucruri mult mai bine plătite și unde sunt comenzi asigurate pentru următorii ani. „Pentru următorii 15 ani sunt comenzi asigurate în industria aeronautică. Acesta este și trendul pe care îl spun statisticile. Este o industrie în care sunt puține șanse ca ceea ce știm acum să nu se adeverească”, a explicat Gheorghe Stan. Dezvoltarea afacerii s-a văzut și în creșterea numărului de angajați, a salariilor acestora. De la 11 angajați la început, firma a ajuns la 62 de salariați. Stimulentele financiare pentru aceștia au fost gândite astfel încât oamenii să fie mulțumiți și determinați să fie atenți la ceea ce fac. Sunt angajați care pot ajunge să câștige 10 mii de lei lunar.

Proiect european pentru cele mai moderne utilaje

    Pentru a face pasul către liga producătorilor din industria aeronautică este nevoie ca firma să țină pasul cu avansul tehnologiei astfel încât piesele realizate să corespundă criteriilor din industrie, mult mai draconice decât în alte domenii. De aceea Micromet vrea să obțină 1,6 milioane euro printr-un proiect cu fonduri europene care să permită dotarea cu cele mai performante utilaje din domeniu. De exemplu se va aduce o mașină de control în 3D automată. „Ai pus piesele, se face un soft și mașina creează un raport de control. Este exclus ca ceva să mai scape”, explică Gheorghe Stan. Firma deține deja utilaje performante, centre de prelucrare pentru strunjit și frezat de ultimă generație de producție germană și americană, precum Hurco, DMG Mori. Sunt utilaje de sute de mii de euro pentru că cine nu ține pasul cu tehnologia nu poate face față competiției. De exemplu, un centru de prelucrare în cinci axe înseamnă că mașina ia o bucată de aluminiu și face o sanda sau o mână care ține o minge de fotbal, se imită inclusiv cusătura la minge sau breteaua de la sanda.
    Se ajunge în situația ca ușa de la avion care în trecut însemna și sute de componente asamblate să fie executată dintr-o singură bucată de metal. Iar noile utilaje trebuie alese astfel încât să se potrivească liniei tehnologice deja existente și necesităților firmei. De aceea sunt vizite la fiecare producător de utilaje astfel încât să fie alese mașinile potrivite. „Am căutat firmele de top, am încercat să le vizitez, în Japonia, Singapore, Germania. Sunt firme mari care fac utilaje foarte performante, care își păstrează proprietățile în timp, nu sunt mașini pe care să le schimbi la 3-5 ani de zile. Am văzut utilajele, la fiecare am văzut care sunt punctele forte și am putut să aleg mașina care ni se potrivește cel mai bine. Nu am ales mașina doar pentru caracteristicile ei ci pentru modul cum s-a integrat în producția actuală. Mașina vine cu un soft, pe lângă acesta mai este un soft prin care să le programăm așa încât atunci când am adus mașina, aceasta se integrează foarte bine, nu mai este nevoie de traininguri suplimentare”, a explicat Adrian Stan, fiul care după o experiență în companii internaționale de IT a ales să dezvolte afacerea de la Micromet.
 

10 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?