Inspectorii Inspectoratului Teritorial de Muncă (ITM) Vrancea desfășoară „Acțiunea de monitorizare privind riscurile existente la locurile de muncă din întreprinderi mici (10 – 49 lucrători)”. Potrivit comunicatului de presă trimis redacției noastre, aceasta are ca obiectiv monitorizarea respectării prevederilor legale privind prevenirea riscurilor profesionale în întreprinderi mici, precum și cu privire la măsurile de prevenire și protecție aplicate.
Acțiunea de monitorizare urmărește, pe de o parte, conștientizarea angajatorilor cu privire la necesitatea respectării cerințelor legale din domeniul securității și sănătății în muncă și, pe de altă parte, identificarea situației actuale a activităților de prevenire și protecție realizate în întreprinderi mici. De menționat este faptul că această acțiune vizează întreprinderile mici din toate domeniile de activitate.
„În Comunicarea Comisiei Europene COM(2014) 332 final referitoare la Cadrul strategic al UE privind securitatea și sănătatea la locul de muncă 2014 – 2020 se precizează că: „garantarea unui mediu de lucru sigur și sănătos pentru cei peste 217 milioane de angajați din UE reprezintă un obiectiv strategic pentru Comisia Europeană.[…] Prevenirea riscurilor și promovarea unor condiții mai sigure și mai sănătoase la locul de muncă sunt esențiale nu numai pentru a îmbunătăți calitatea locurilor de muncă și a condițiilor de lucru, ci și pentru promovarea competitivității.” Unul dintre obiectivele strategice se referă la o mai bună punere în aplicare de către statele membre a legislației privind securitatea și sănătatea în muncă. În acest sens, Cadrul strategic al UE precizează că: «este esențial ca întreprinderile să privească misiunea inspectorilor ca pe un efort de facilitare a respectării legislației, și nu ca pe un obstacol în calea activității lor economice»”, se detaliază în comunicatul de presă trimis redacției noastre, precizându-se că, în vederea stimulării creării unui mediu de lucru sănătos și sigur în întreprinderi, și în special în cele mici și mijlocii, Cadrul strategic al UE privind securitatea și sănătatea la locul de muncă 2014 – 2020 prevede că „respectarea obligațiilor legale și măsurile de asigurare a respectării legislației luate de organismele de control, inclusiv de inspectoratele de muncă, rămân factori-cheie pentru gestionarea SSM în majoritatea unităților.”
Legea nr.319/2006 a securității și sănătății în muncă, modificată și completată, stabilește principii generale referitoare la prevenirea riscurilor profesionale, protecția sănătății și securitatea lucrătorilor, eliminarea factorilor de risc și accidentare, informarea, consultarea, participarea echilibrată potrivit legii, instruirea lucrătorilor și a reprezentanților lor, precum și direcțiile generale pentru implementarea acestor principii. „Potrivit articolului 7 alin.(1) lit. b) al Legii nr. 319/2006, angajatorul are obligația să ia măsurile necesare pentru prevenirea riscurilor profesionale. De asemenea, angajatorul are obligația să evalueze riscurile pentru securitatea și sănătatea lucrătorilor, inclusiv la alegerea echipamentelor de muncă, a substanțelor sau preparatelor chimice utilizate și la amenajarea locurilor de muncă (art. 7 alin.(4) lit.a). Ulterior evaluării riscurilor și dacă este necesar, măsurile de prevenire, precum și metodele de lucru și de producție aplicate de către angajator trebuie să asigure îmbunătățirea nivelului securității și al protecției sănătății lucrătorilor și să fie integrate în ansamblul activităților întreprinderii și/sau unității respective și la toate nivelurile ierarhice (art. 7 alin.(4) lit.b)”, se mai arată în comunicat.
Luând în considerare faptul că o mai bună implementare a legislației în domeniul securității și sănătății în muncă determină îmbunătățirea condițiilor de muncă și reducerea numărului de accidente de muncă și boli profesionale, Inspecția Muncii are ca prioritate ridicarea nivelului de respectare a cerințelor legale în toate întreprinderile, cu focalizare pe întreprinderile mici în cadrul acestei acțiuni de monitorizare. „În acest context și având în vedere specificitatea întreprinderilor mici care se confruntă adesea cu resurse limitate, cu riscuri profesionale care nu sunt cunoscute/evaluate, care nu aplică măsuri adecvate de prevenire și protecție, în Programul Cadru de Acțiuni al Inspecției Muncii pentru anul 2017 s-a inclus Acțiunea de monitorizare privind riscurile existente la locurile de muncă din întreprinderi mici (10-49 lucrători)”, se mai precizează în comunicatul de presă trimis redacției noastre.