GALERIE FOTO : Totul despre învățământul Step by Step. Părinții sunt mulțumiți de această alternativă

3
7024


Alternativa educațională Step by Step a fost aplicată la noi în țară din anul 1994 în grădinițe și școli publice, dar și în câteva instituții private de învățământ. Principiile programului Step by Step pleacă de la ideea că cei mici învață activ și acumulează permanent informații despre lumea înconjurătoare, prin joc. Cadrele didactice care vor să aplice pentru programul Step by Step trebuie să urmeze cursuri de formare, în cadrul cărora învață cum să folosească principiile acestor cursuri, cum să dobândească o atitudine de respect față de copil, dar și cum să comunice și să lucreze cu familiile copiilor. Programul zilnic este de opt ore și toată activitatea se desfășoară sub îndrumarea a două învățătoare specializate la fiecare clasă.
    Sistemul de educație Step by Step grupează materiile din programa școlară în teme unice, care permit copiilor să vadă legăturile dintre acestea. La nivelul claselor step sunt elaborate proiecte, se învață prin descoperire, muncă în echipă sau discuții de grup. Sălile de clasă sunt decorate de copii împreună cu învățătoarele, iar în dreptul fiecărui centru de activitate există spații speciale pentru afișarea tuturor lucrărilor realizate de elevi pe parcursul zilei.
    La început, acest program Step by Step a fost introdus în toate școlile din oraș, dar în momentul de față astfel de clase se mai găsesc la Școala Gimnazială Nr. 3, Școala Gimnazială Nr. 5 și la Liceul Pedagogic „Spiru Haret”. Este un program foarte încărcat, pe lângă cele 8 ore petrecute la școală cu copiii, învățătoarele trebuie să pregătească nenumărate materiale pentru a doua zi.
Cea mai longevivă echipă de învățătoare pentru alternativa Step by Step din Focșani este formată de Fănica Nanu și Doinița Pogan, care au îndrumat patru generații de copii, anul acesta având clasa I. Cadrele didactice au precizat că cel mai important lucru este faptul că acest program este o formă de stat, ceea ce înseamnă că nu se plătește. Singura cheltuială suportată de părinte este masa de prânz a copilului. Încă de la începutul anului școlar părinții stabilesc firma de catering de la care este adusă mâncarea pentru cei mici. Acest program vine în ajutorul părinților care lucrează și nu numai. „Mulți dintre părinți lucrează până la orele 16-17 și le este de mare ajutor să își știe copilul în siguranță” au precizat cele două învățătoare.
În ciuda zvonurilor privitoare la acest program, cele două învățătoare au avut copiii foarte buni, unii fiind șefi de promoție la licee precum Unirea sau Economic.

Desfășurarea programului Step by Step

    În primele două ore are loc întâlnirea de dimineață și prezentarea noutăților din lecțiile ce urmează a fi predate, iar după gustarea de dimineață copiii merg la centre, unde își consolidează ceea ce le-a fost predat de dimineață, sau fac exerciții. După ce se termină activitatea, la clase intră profesorii de specialitate, cum sunt profesorul de religie, de educație fizică și sport, de educație muzicală și profesorii de limbi străine. „Dimineața, până la ora 10, este momentul de predare. În fiecare zi avem un mesaj de transmis copiilor, prin care le sunt aduse la cunoștință elementele noi din lecții. După pauza de gustare de la ora 10, activitatea noastră se desfășoară pe centre. Formăm grupe de câte 6 copii, iar noi mergem pe rând la fiecare în parte. Pe parcursul zilei, toți copiii trec prin toate centrele. Sunt momente în care lucrăm în grupe cu ei, dar sunt și momente în care lucrăm cu toată clasa. Copiii nu primesc teme pentru acasă, fac totul la școală, dar uneori lansăm provocări pentru weekenduri, provocări care constau în realizarea de proiecte făcute de copii împreună cu familia. Se lucrează foarte mult interactiv, dorința noastră fiind ca micuții să plece cu lecțiile învățate de la școală” a adăugat Fănica Nanu.
    Prin parcurgerea mai multor centre, elevii nu se plictisesc și nu obosesc. „Deoarece aceste activități variază, nu intervine plictiseala. Pe parcursul activităților avem momente de destindere pentru copii, activități de grup, de dezvoltare personală, de dans. După parcurgerea unui centru mai dificil, copiii se relaxează în următorul centru. La ora 12, elevii au pauză de prânz, iar după întoarcerea în sala de clasă putem continua activitățile în cazul în care nu le-am terminat, apoi evaluăm activitatea la centre și tragem concluzii cu toată clasa la ceea ce am lucrat în ziua respectivă”, a declarat Doinița Pogan.
    La alternativa Step by Step se reduce distanța dintre profesorul care stă în fața clasei și copiii care stau cuminți în bănci. Învățătoarele lucrează în permanență umăr la umăr cu elevii și se află mereu în preajma lor. Acest lucru îi ajută pe copii să capete încredere în ei. Secretul claselor de Step by Step este ca cele două învățătoare să se completeze una pe cealaltă, să se înțeleagă foarte bine.
    La clasa a II-a, învățătoarele Luminița Sterea și Aneta Ocneru au precizat faptul că elevii sunt implicați în tot felul de activități, ceea ce îi face foarte mulțumiți de acest gen de predare. Învățătoarele au o vechime în sistem educațional Step by Step de 14 ani.
    Responsabilul de comisia metodică în Step by Step a precizat că într-o astfel de clasă se crează patru, maxim cinci centre de activitate, pentru ca personalul didactic să poată supraveghea copiii și să le dea îndrumările de care au nevoie. „Noi încercăm să ne aliniem standardelor europene, numai că nu dispunem de mobilierul și nu avem dotările existente în Europa”, a precizat Violeta Cristea, responsabil comisia metodică.

Nu există note sau calificative

    Clasele cu program Step by Step nu au cataloage, evaluarea făcându-se individual. La fiecare început de an școlar copiii au câte un caiet de evaluare. În aceste caiete sunt competențe pentru fiecare disciplină și sunt completate după niște itemi: competențe achiziționate, neachiziționate sau în curs de achiziționare. La sfârșitul caietului există observații și comentarii, unde sunt trecute observațiile, manifestarea unui comportament anume sau dacă prezintă anumite dificultăți. 
    Evaluarea copiilor se face fie la sfârșitul zilei pe toate centrele, fie după fiecare rotire, întrebându-i ce li s-a părut mai greu, mai interesant, mai ușor. Nu se urmărește ca elevii să spună exact ce au făcut pentru a nu facilita munca celor care urmează să parcurgă centrul respectiv. Discutând cu ei, învățătoarele își pot da seama ce au înțeles și ce nu au înțeles copiii și dacă este necesar se reia activitatea. Evaluarea se face cu jumătate sau trei sferturi de oră mai devreme, nu exact în momentul plecării, astfel încât să fie timp pentru explicarea a ceea ce nu a fost înțeles. 
    În momentul în care un copil din alternativa step este nevoit să plece în învățământul tradițional, conform caietului de evaluare se eliberează o foaie matricolă și competențele îi sunt transformate în calificative. La fel se întâmplă și la sfârșitul clasei a IV-a, când ei primesc calificative și foia matricolă pentru clasa a V-a. Învățătoarele dețin un caiet în care copiii primesc note sau calificative în cazuri excepționale sau dacă au rezolvat extraordinar un exercițiu. 

Pregătirea elevilor pentru clasa a V-a
   
    Învățătoarele de la clasa pregătitoare, Mariana Croitoru și Teodora Moldoveanu, de la aceeași școală, care anul trecut au predat clasa a IV-a, au precizat că elevii au rezultate foarte bune. Copiii nu au avut probleme de adaptare în clasa a V-a.
    De asemenea, cadrele didactice de la clasa a IV-a, Carmen Goleanu și Florentina Vasii spun că au îmbinat învățământul step cu cel tradițional, pentru adaptarea mai ușoară a copiilor la clasa a V-a: „Multe activități din alternativa step sunt integrate în învățământul tradițional. Nu mai există diferențe majore între step și tradițional, foarte multe activități din programul Step by Step au fost integrate în învățământul tradițional. Diferă modul de evaluare și programul orar, elevii de la step nu primesc teme pentru acasă, iar lecțiile pentru a doua zi sunt pregătite aici cu noi”.

Informații transmise eronat

   
    Necunoscătorii transmit eronat informații despre programul de școlarizare Step by Step, spun specialiștii. „În alternativa Step by Step nu se percep taxe suplimentare, singurii bani care se dau în această alternativă o reprezintă masa copiilor, care este plătită de părinți unei firme de catering pe care dumnealor o aleg încă de la început de an școlar. În rest nu se percepe nicio taxă. Cele două învățătoare sunt pe același nivel, au drepturi egale și sunt plătite ca oricare alt bugetar. Singura taxă este reprezentată de masa copiilor. Rechizitele trebuie cumpărate tot de părinți, ca la învățământul tradițional. Mulți nu aleg această alternativă, deși au nevoie de ea, deoarece este înțeleasă și transmisă eronat. Această alternativă vine în sprijinul părinților” a declarat responsabila comisiei metodică. „Unitatea nostră școlară are cinci clase la alternativa Step by Step, începând cu clasa pregătitoare până la clasa a IV-a, toate aceste clase însumând un număr de 154 de copiii. Pentru aceste clase există cadre didactice cu experiență și specializate în ceea ce privește alternativa Step by Step” a precizat Florin Tudosă, directorul Școlii Gimnaziale Nr. 3 Focșani.
    Un lucru extraordinar de important este faptul că părintele când vine să ia copilul de la școală este informat de cadrele didactice de activitățile făcute în ziua respectivă, păstrându-se astfel o relație frumoasă între școală și părinți. În acest mod, părintele știe unde este clasat copilul lui în fiecare moment, nu doar la sfârșitul semestrului.    „Noi, învățătoarele de la Step by Step, suntem foarte apropiate de copii, deoarece petrecem mult timp cu ei, dar și de părinți, între noi existând mereu o colaborare frumoasă”, a adăugat învățătoarea Fănica Nanu.
    Părinții se declară mulțumiți de programul Step by Step, deoarece copiii nu mai primesc teme pentru acasă, ceea ce nu înțeleg le este explicat la ore și personalitatea lor se dezvoltă foarte mult. „Am avut prieteni care au avut copiii la un astfel de program și mi s-a părut foarte interesant. Am văzut că acei copii, crescând și mergând la liceu, erau mult mai dezinvolți, erau creativi și puteau să dezvolte anumite activități mult mai ușor decât cei care erau limitați la a ridica mâna când vor să vorbească. Mi-a plăcut foarte mult, de aceea am dat copilul la clase de Step by Step”, a declarat Gica Èšigănușu.
    „Sunt mamă a doi copii, băiețelul este clasa a IV-a și fata în clasa a III-a. Anul trecut ne-am întors din Italia și aici am optat pentru această variantă, pentru a continua ceea ce au început acolo. Am fost foarte mulțumiți de acest program, iar în România într-adevăr copiii continuă  ce au făcut acolo. Ca și nivel, ne putem compara cu cei din afară la acest capitol, chiar mai bine. Știind ce e în afară, pot face o comparație. Copiii își consolidează cunoștințele foarte bine, ei exersează, doamnele învățătoare sunt foarte disponibile” a precizat Elena Dogaru.
De aceeași părere este și Liliala Cucu: „Am fetița în clasa pregătitoare, la doamnele Teodora Moldoveanu și Mariana Croitoru. Este o experiență recentă, fiind clasa 0, dar tot cu doamnele profesoare am terminat cu cealaltă fetiță patru clase, care este acum în clasa a V-a și am fost foarte mulțumită din toate punctele de vedere. Consider că copiii noștri trebuie să stea într-un mediu plăcut, supravegheat. Programul este puțin obositor, dar doamnele învățătoare știu să proporționeze foarte foarte bine timpul de odihnă, de masă, de lucru de învățătură. Copiii mei nu s-au plâns niciodată de programul acesta. Eu acasă le-am urmărit tot timpul lecțiile, știu ce învață, știu ce studiază, lucrează foarte mult suplimentar, adică au timp să îmbine toate aceste lucruri. Rezultatele sunt foarte bune, fetița mea de clasa a V-a merge la olimpiadă”.
    Sunt și părinți pentru care programul step este avantajos din punt de vedere al orei la care sunt luați copiii acasă, deoarece lucrează până la ora 16. „Pe mine mă avantajează foarte mult programul, copilul stă până la ora 16 la școală și în acest timp își face și temele. Un avantaj foarte mare este că sunt două profesoare și se pot ocupa altfel de copiii, îi ajută. Copiii nu mai duc grija temelor, așa cum se întâmplă la un program normal” a declarat Maria Mărgineanu.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here