„Timpul necesar realizării temelor pentru acasă pentru un elev este de cel mult 2 ore însumând toate disciplinele, în așa fel încât media zilnică a pregătirii elevului, în clasă și în afara ei, să se încadreze în 5-8 ore zilnic. (…) La clasa pregătitoare nu se vor da teme pentru acasă. (…) În perioada vacanțelor, de regulă, nu se vor da teme pentru acasă elevilor din învățământul primar și gimnazial”, se arată în Ordinul ministrului Educației Naționale și Cercetării Științifice nr. 5.893/28.11.2016 privind temele pentru acasă în învățământul preuniversitar.
Același document prevede că timpul total alocat temei obligatorii pentru acasă la învățământul primar va fi de maximum o oră, iar pentru celelalte niveluri de învățământ, timpul alocat efectuării temei obligatorii va fi de maximum două ore.
„Se interzice utilizarea temei ca instrument de pedeapsă (cantitate mare de teme, exerciții repetitive) precum și solicitarea realizării unor activități de învățare care necesită o abordare sistematică în clasă și nu pentru a fi desfășurate individual, ca temă pentru acasă”, se mai arată în ordin.
Potrivit directorului Centrului Județean pentru Resurse și Asistență Educațională (CJRAE) Vrancea, Liliana Jeny Mihai, temele pentru acasă nu trebuie să devină o povară pentru elevi sau să fie folosite ca instrument de pedeapsă, chiar dacă acestea sunt foarte importante pentru elevi. „Eu văd rostul temelor pentru că prin ele se aprofundează ceea ce s-a predat la clasă, însă volumul lor trebuie redus. Tema trebuie să fie un exercițiu de dezvoltare a aptitudinilor, elevii ar trebui să le considere ca pe o verificare a lor, să vadă dacă au înțeles de la profesor, în niciun caz să nu fie considerate ca o pedeapsă. Din cauza temelor, foarte mulți copii spun că nu le place școala” , a precizat directorul CJRAE. Liliana Jeny Mihai consideră că cea mai mare greșeală a dascălilor din învățământul primar este că dau copiilor să scrie o pagină cu o literă, de exemplu, ceea ce este foarte plictisitor și așa elevul își pierde interesul și asociază temele cu o pedeapsă. Aceasta accentuează ideea că volumul temelor trebuie redus, spunând că „una e să dai copilului să lucreze 10 probleme și el să nu le poată face, și alta e să dai 3 probleme pe care le poate rezolva. În acest fel, copiii capătă încredere în ei și așa dau și randamente bune la școală”. O altă problemă menționată de conducerea CJRAE este că părinții plusează temele copiilor din dorința de a le da de lucru, însă cei mici au nevoie de odihnă și de activități care să îi relaxeze după orele de la școală.
Și profesoara de limba și literatura română de la Colegiul Tehnic „Gheorghe Asachi”, Maria Drăgan, este de părere că temele pentru acasă sunt importante pentru dezvoltarea intelectuală a elevilor, dar nu trebuie să se exagereze cu cantitatea lor.„Temele sunt foarte importante, întrucât acestea reprezintă o aprofundare a lecțiilor predate la clasă, însă nu trebuie să fie într-o cantitate exagerată. Temele trebuie gândite astfel încât să nu ocupe mai mult de 2 ore din timpul liber al elevului. Nu am fost adepta cantității temelor, ci a calității acestora. Întotdeauna am apreciat originalitatea temelor, deoarece este mai important să li se dezvolte spiritul creativ și nu capacitatea de reproducere ad litteram”, a precizat profesoara Maria Drăgan.
Părerile elevilor sunt împărțite, unii consideră că temele ar trebui eliminate, alții consideră că sunt importante pentru dezvoltarea lor profesională, în funcție de profilul pe care îl urmează.
„Primim teme la toate materiile. Mai nou, trebuie să întocmim dosare, portofolii cu diferite teme. Petrec în jur de 5-6 ore pentru a-mi termina toate temele. Este foarte mult de scris, avem referate, eseuri, unele sunt importante, dar unele chiar nu își au rostul. Ar fi foarte bine dacă am avea mai puține teme, dar esențiale, deoarece ele ajută la completarea lecțiilor”, spune Ana-Maria, elevă în clasa a XI-a la Liceul Pedagogic „Spiru Haret” din Focșani. De aceeași părere este și Diana, elevă în clasa a X-a din același liceu „Avem teme pentru acasă și sunt destul de multe. Le înțeleg importanța, dar uneori primim teme care nu au relevanță cu ce ne-a fost predat.”
Sunt elevi pentru care temele nu au o mare importanță, deoarece ei își doresc să fie foarte buni pe specializarea pe care o urmează. Coroiu Soare de la Colegiul Tehnic Auto „Traian Vuia”, Focșani, elev în clasa a X-a, spune că nu își face temele niciodată pentru că i se par prea grele. „Sunt prea multe teme și nu le fac, pentru că sunt foarte grele. Pentru noi nu sunt importante temele, ne interesează să învățăm o meserie, să facem multă practică, pentru că suntem la profesională. Petrec la școală în jur de 6-7 ore și nu mai am timp de nimic altceva”, susține Iulian Nicola, elev în clasa a IX-a de la Colegiul Tehnic „Edmond Nicolau” Focșani. La aceeași școală sunt și elevi care își dau silința, cum este și Elisei Ceobotaru care precizează că: „pentru mine școala este importantă, îmi fac toate temele, atât cât mă pricep și am note mari, pentru că suntem notați și la teme. Îmi fac timp și pentru teme, dar și pentru ceea ce îmi place, adică sportul.”
Pentru câteva tinere de clasa a X-a de la Liceul cu Program Sportiv, temele sunt importante, dar susțin că nu au timp să le facă, pentru că merg la antrenamente unde stau până seara târziu: „Ar trebui să nu ne mai dea teme deloc sau foarte puține, pentru că noi mergem la antrenamente până seara târziu, uneori ajungem acasă la ora 21 și nu mai avem timp de nimic. Pe noi ne interesează să facem o carieră în sport, de asta am și ales acest liceu”.
Mama unui elev de la Școala Gimnazială „Ștefan cel Mare” a precizat: „Copilul meu este în clasa I și deocamdată nu primește teme. Am auzit despre ordinul ministrului și sunt de acord să se reducă volumul lor, pentru că la clasele mai mari știu că se dau mai multe teme”.
Ordinul ministrului AICI.