Optsprezece comune vrâncene sunt cuprinse în noul Plan Național de Mobilitate, față de două orașe și 12 comune câte erau până acum. Potrivit celor spuse de Daniela Brihoianu, purtătorul de cuvânt al Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă Vrancea, acest Plan a fost modificat, în sensul că au fost eliminate din el orașele Mărășești și Adjud, dar au fost adăugate șase comune. Astfel, actualmente sunt cuprinse în respectivul Plan Național de Mobilitate comunele: Bălești, Boghești, Bordești, Câmpuri, Chiojdeni, Dumitrești, Gura Caliței, Homocea, Jitia, Măicănești, Năruja, Nereju, Poiana Cristei, Reghiu, Slobozia Bradului, Spulber, Tănăsoaia și Vintileasca.
Potrivit informațiilor furnizate de Daniela Brihoianu, aceste localități vrâncene se află pe lista unităților administrativ teritoriale din mediul rural al județului Vrancea, cu grad de marginalizare peste medie și sever, cu grad redus de dezvoltare conform valorii indicelui dezvoltării umane locale, în care ponderea șomerilor înregistrați sau a persoanelor beneficiare de venit minim garantat și alocație pentru susținerea familiei, cu vârste între 18-62 de ani, din comunitățile respective, este de peste 10%.
Drept urmare, aceste 18 localități vrâncene sunt eligibile pentru măsurile incluse în pachetul de mobilitate, cu alte cuvinte, toate persoanele șomere înregistrate la Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM) Vrancea care au domiciliul sau reședința ori își stabilesc noul domiciliu sau reședința în aceste localități primesc prime de mobilitate (primă de încadrare sau primă de instalare, după caz). De menționat că cele două prime de mobilitate nu se cumulează.
Potrivit celor spuse de Daniela Brihoianu, purtătorul de cuvânt al AJOFM Vrancea, de prima de instalare beneficiază toate persoanele înregistrate în evidențele instituției care se încadrează în muncă într-o localitate situată la o distanță mai mare de 15 kilometri de localitatea în care își au domiciliul sau reședința. „Cuantumul primei de încadrare se calculează la 0,5 lei/km, dar nu mai mult de 55 lei/zi, proporțional cu numărul de zile în care persoanele în cauză desfășoară efectiv activitatea la angajatorul la care se realizează încadrarea în muncă. Prima de încadrare se acordă pe o perioadă de 12 luni”, a precizat Daniela Brihoianu.
Condițiile acordării primei de instalare
În ceea ce privește prima de instalare, aceasta se acordă persoanelor înregistrate ca șomeri la AJOFM Vrancea care se angajează într-o altă localitate situată la o distanță mai mare de 50 de kilometri față de localitatea în care își au domiciliul sau reședința și, ca urmare, își schimbă domiciliul ori își stabilesc reședința în localitatea respectivă sau în localitățile învecinate acesteia. Mai exact, este vorba despre șomerii care ori pleacă din localitățile vrâncene cuprinse în Planul Național de Mobilitate, ori vin și se stabilesc în aceste localități. „Aceste persoane beneficiază de o primă de instalare neimpozabilă, destinată stimulării încadrării în muncă, asigurării cheltuielilor pentru locuire în noul domiciliu sau noua reședință și/sau pentru reîntregirea familiei, după caz”, a precizat Daniela Brihoianu.
Prima de instalare se acordă în cuantum diferențiat, astfel: 12.500 lei pentru persoanele înregistrate la AJOFM Vrancea și care se încadrează în muncă într-o altă localitate și, ca urmare a acestui fapt, își schimbă domiciliul sau își stabilesc reședința; 15.500 lei în cazul în care persoanele amintite mai sus sunt însoțite de membrii familiei, iar în cazul familiei monoparentale, în situația în care sunt însoțite de copilul sau copiii aflați în întreținere. „În cazul în care ambii soți îndeplinesc condițiile de acordare a primei de instalare, unul va primi 12.500 lei iar celălalt va primi o primă de instalare în cuantum de 3.500 lei”, a precizat Daniela Brihoianu, purtătorul de cuvânt al AJOFM Vrancea.
Excepție de la aceste prevederi este situația în care angajatorul sau autoritățile publice locale sau centrale asigură locuință de serviciu ori suportă cheltuielile aferente, din fonduri ale angajatorilor sau fonduri publice. În acest caz, prima de instalare se acordă în cuantum diferențiat, astfel: 3.500 lei, pentru persoana înregistrată la AJOFM Vrancea care se încadrează în muncă într-o altă localitate și ca urmare își schimbă și domiciliul; 6.500 lei pentru persoana care se încadrează în altă localitate unde își schimbă și domiciliul și este însoțită și de membrii familiei sau în cazul familiei monoparentale, este însoțită și de copil/copii; 3.500 lei pentru fiecare soț. Prima de instalare, odată stabilită după regulile de mai sus, se acordă în două tranșe. La data instalării, persoana în cauză va primi 50% din cuantumul stabilit iar după expirarea perioadei de 12 luni de la angajare va primi a doua tranșă. „În situația în care angajatorul sau autoritățile publice locale sau centrale asigură locuință de serviciu ori suportă cheltuielile aferente, din fonduri ale angajatorului sau din fonduri publice, prima de instalare stabilită se acordă într-o singură tranșă, la data instalării”, a subliniat Daniela Brihoianu, precizând că primele de mobilitate se acordă persoanelor care au domiciliul sau reședința ori își stabilesc domiciliul sau reședința în zonele prevăzute în Planul Național de Mobilitate (cele 18 localități vrâncene amintite). „Beneficiază de primele de mobilitate persoanele care se încadrează în muncă, cu normă întreagă, pentru o perioadă de cel puțin 12 luni”, a atenționat Daniela Brihoianu, purtătorul de cuvânt al AJOFM Vrancea.
Persoanele care beneficiază de primele de mobilitate au dreptul la menținerea acestora și în cazul în care, în perioada de 12 luni de la angajare, le încetează raportul de muncă sau de serviciu la angajatorul la care s-au încadrat în muncă și se încadrează în termen de 30 de zile la un alt angajator, în aceleași condiții.
Cine NU beneficiază de prime de mobilitate
Potrivit noilor acte normative, nu pot primi prime de mobilitate persoanele care au mai beneficiat de o primă de încadrare sau de instalare în ultimele 36 de luni premergătoare solicitării primei de mobilitate și nici persoanele care se încadrează la angajatori cu care au fost în raporturi de muncă sau de serviciu în ultimii doi ani. Totodată, nu au dreptul la prime de mobilitate persoanele care se încadrează la angajatori la care calitatea de administrator/asociat este deținută de una sau mai multe persoane fizice ori juridice care au calitatea de administrator/asociat și la alți angajatori cu care persoanele au fost în raporturi de muncă sau de serviciu în ultimii doi ani. „Nu beneficiază de prime de mobilitate nici persoanele pentru care plata indemnizației de șomaj a fost suspendată potrivit art. 45 aliniat (1) din Legea nr. 76/2002 iar ulterior, ca urmare a schimbării duratei contractului individual de muncă, plata indemnizației de șomaj încetează potrivit art. 44 litera 1) din Legea nr. 76/2002”, a spus Daniela Brihoianu.
Primele de mobilitate nu se acordă nici: absolvenților licențiați ai facultăților de medicină, medicină dentară și farmacie care, la data solicitării dreptului, au promovat concursul național de rezidențiat pe locuri sau pe posturi în condițiile legii; absolvenților instituțiilor de învățământ față de care angajatorii au obligația, conform legii, de a-i încadra în muncă.
Scopul este scăderea șomajului și încurajarea investițiilor în zonele defavorizate
Planul Național de Mobilitate a fost aprobat prin Hotărârea de Guvern nr. 903 din 29 noiembrie 2016, ce a fost publicată în Monitorul Oficial în 19 decembrie a.c.. „Primele de mobilitate (prima de încadrare și prima de instalare) se acordă persoanelor care au domiciliul sau reședința ori își stabilesc noul domiciliu sau noua reședință într-o localitate prevăzută în Planul național de mobilitate sau într-o localitate învecinată acesteia. Acest plan se aprobă și se actualizează prin Hotărâre de Guvern, la propunerea Ministerului Muncii”, a precizat Daniela Brihoianu, purtătorul de cuvânt al AJOFM Vrancea.
Planul Național de Mobilitate își propune să aibă un impact pozitiv asupra pieței muncii atât la nivel micro, cât și la nivel macro, prin: creșterea atractivității măsurilor de stimulare a mobilității teritoriale cu scopul de a diminua costurile sociale determinate de decizia schimbării domiciliului în altă localitate și de a încuraja mobilitatea persoanelor calificate spre regiunile care se confruntă cu un deficit de forță de muncă; crearea de noi locuri de muncă prin faptul că angajatorii care își desfășoară activitatea în unitățile administrativ teritoriale marginalizate pot deveni mai atractivi pentru forța de muncă disponibilă în alte zone ale României; scăderea șomajului și încurajarea investițiilor în zonele defavorizate.