Sistemul informatic al cardului de sănătate a fost nefuncțional și ieri, după ce luni, Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS) a anunțat că există „probleme tehnice de comunicație între unele componente ale sistemului”. ,,Astăzi, 10.10.2016, începând cu ora 10:00, sistemul informatic al cardului național de asigurări de sănătate este indisponibil datorită unor probleme tehnice de comunicație între unele componente ale sistemului. Până la anunțul remedierii problemelor apărute, confirmarea semnării prin cardul de sănătate a serviciilor medicale / prescrierii rețetelor / eliberării medicamentelor vor putea fi efectuate in modul offline. Serviciile operate în acest interval vor trebui încărcate în PIAS în maxim 3 zile lucrătoare calculate de la ora zero a zilei următoare datei prestării serviciului, conform prevederilor legale in vigoare”, se preciza, luni, într-o informare postată pe site-ul CNAS.
Încă de la debut, sistemul cardurilor de sănătate a înregistrat frecvent perioade de blocaj.
Doctorul Grigore Hanță, președintele Patronatului Medicilor de Familie din Vrancea, ne-a spus că ,,de vineri este bătaie de joc generală, în sensul că nu merge nimic”. „Suntem ca și închiși în sensul în care muncim și facem muncă voluntară, riscând să plătim tot ce oferim pacienților. Nici un serviciu nu este validat de vineri încoace, rețetele nu pot fi urcate în sistem, nu merge nici verificarea calității de asigurat a pacientului, nu merge nici cardul de sănătate, nu merge nici rețeta electronică, nu merge nici SIUI-ul (Sistemul Informatic Unic Integrat – n.r.) în ansamblu. Se face așa zisa eliberare offline, pe care dacă noi o dăm, nu știu dacă toate farmaciile eliberează în baza ei, pentru că au rămas cu rețete pe care nu le-a decontat Casa de Asigurări. Noi nu putem ridica în sistem rețetele și dacă nu le ridicăm în 30 de zile vom plăti aceste rețete, iar consultația în sine care-i decontată cu 10 lei pe medic nici aia nu ți-o plătește Casa, că trebuie raportat în sistem cu cardul în 3 zile și dacă în 3 zile nu merge sistemul, ce ai făcut acum 3 zile ai făcut degeaba, iar la sfârșitul lunii facturile nu le poți plăti cu offline, cum vor domnii de la Casă. Bătaie de joc ca de vineri încoace nu s-a mai întâmplat niciodată. Eu am zis că mai bine ne-am lua concedii toți, dar absolut toți, decât să înebunim în cabinete cu pacienții pe lângă noi, și să meargă pacienții ori la Casă direct să facă acolo coadă, ori dacă nu la UPU și să facă acolo coadă ca la Maglavit, că acolo n-au nevoie de card. Nu se poate așa ceva, acum o lună de zile au anunțat triumfător că au găsit nu știu ce firmă să ofere mentenanță sistemului… Păi ce mentenanță este asta? Poate au găsit oamenii care să-l închidă de tot, după cum văd… În cazul ăsta să declare că nu merge și să revenim la pix și hârtie!”, a declarat medicul Hanță.
Întrebată dacă are cunoștințe cu privire la soluționarea acestei situații, conducerea CAS Vrancea a declarat că nu cunoaște detalii referitoare la perioada de timp în care sistemul cardurilor de sănătate va putea funcționa din nou. Reprezentanți ai biroului de presă al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate au precizat, pentru agenția de presă MEDIAFAX, că sistemul informatic al cardului de sănătate a fost indisponibil și marți la nivel național, că problemele tehnice nu au fost remediate și că instituția va comunica atunci când va exista o soluție.