Ediția: Luni 13 ianuarie 2025 Nr. 6791
Ediția: Luni 13 ianuarie 2025 Nr. 6791

S-a dat startul depunerii cererilor pentru tichetele sociale pentru grădiniță


Toate familiile defavorizate din Focșani, care au copii preșcolari, beneficiare de venit minim garantat și/sau alocație pentru susținerea familiei pot merge să depună cereri pentru acordarea stimulentului educațional. Odată cu cererea pentru acordarea acestui ajutor, solicitanții trebuie să aducă și dovada înscrierii copilului la grădiniță pentru anul școlar 2016-2017. Potrivit celor declarate de Mihai Ceobotaru, directorul Serviciului Public Local de Asistență Socială (SPLAS) Focșani, „pentru a ușura accesul familiilor defavorizate cu copii preșcolari la acest beneficiu social, începând cu 13 septembrie, în cadrul Centrului de Informare din Primăria Focșani este organizat un punct de consiliere a cetățenilor în vederea depunerii cererilor de stimulent educațional, de unde pot fi ridicate și formularele tipizate de cerere. Acest punct este deservit de inspectorii SPLAS Focșani zilnic, în intervalul orar 9.00 – 14.00. Cererea de solicitare a stimulentului poate fi depusă oricând, pe tot parcursul anului școlar, iar perioada de acordare include și perioada vacanțelor intra și inter semestriale și a zilelor libere legale, precum și intervalul «Săptămânii altfel»”. 
    După depunerea cererii și adeverinței de școlarizare, părinții copiilor preșcolari ce fac parte din familii defavorizate, trebuie să depună și alte documente care au rolul de a dovedi componența familiei și veniturile acesteia. În ceea ce privește componența familiei, aceasta se dovedește în principal cu livretul de familie eliberat de Serviciul de Evidență a Persoanelor. Mai este nevoie de o copie a actului de identitate pentru părinte, părinți sau reprezentanții legali ai copilului, după caz, la care  se adaugă copii simple pentru următoarele acte, în funcție de situație: certificatele de naștere ale copiilor aflați în întreținerea familiilor defavorizate; certificatul de căsătorie, hotărârea judecătorească de încredințare în vederea adopției; hotărârea judecătorească de încuviințare a adopției; dispoziția directorului Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului sau hotărârea Comisiei pentru protecția copilului ori a instanței de judecată, după caz, pentru măsura plasamentului; hotărârea judecătorească de instituire a tutelei sau, după caz, dispoziția autorității tutelare; hotărârea judecătorească prin care soțul/soția este declarat/declarată dispărută; hotărârea judecătorească prin care soțul/soția este arestat/arestată preventiv pe o perioadă mai mare de 30 de zile sau execută o pedeapsă privativă de libertate și nu participă la întreținerea copiilor; hotărârea judecătorească de stabilire a domiciliului copilului, în cazul părinților divorțați ori despărțiți în fapt; alte acte doveditoare privind componența familiei.
    În ceea ce privește actele doveditoare cu privire la veniturile solicitanților de stimulent educațional, acestea sunt: adeverințe cu salariul net și cu mențiunea dacă persoana primește tichete de masă și valoarea lor; cupoane de pensie; cupoane de ajutor de șomaj; mandate poștale de plată, extrase de cont, decizii ori dispoziții de stabilire a dreptului etc.

Stimulentul, acordat copiilor din familii cu venituri lunare de până la 284 lei/membru

    Mihai Ceobotaru, directorul SPLAS Focșani, a precizat că stimulentul educațional, sub forma tichetului social pentru grădiniță, este un beneficiu social pentru stimularea participării în învățământul preșcolar al copiilor din familii defavorizate prin creșterea accesului la educație al acestora. „Acordarea acestui beneficiu se realizează în baza prevederilor Legii nr. 248/2015, cu modificările și completările ulterioare și a HG nr. 15/2016 privind Normele de aplicare a prevederilor acestei legi, cu modificările și completările ulterioare, adică cele aduse de Hotărârea nr. 626/2016”, a declarat Mihai Ceobotaru.
    De stimulentul educațional beneficiază copiii ce provin din familii defavorizate, al căror venit lunar pe membru de familie este de până la de două ori venitul minim garantat pentru o singură persoană, adică venituri de până la 284 lei lunar pe membru de familie. De tichetul social destinat să încurajeze copiii din familiile nevoiașe să urmeze grădinița beneficiază și micuții cu vârsta sub trei ani, dacă urmează cursurile învățământului preșcolar, precum și copiii care depășesc vârsta de șase ani și care continuă să meargă la grădiniță, ca urmare a recomandărilor specialiștilor (de exemplu copii cu dizabilități și/sau dificultăți de învățare).  
  „Stimulentul se acordă numai pentru copiii care frecventează în mod regulat unitățile de învățământ preșcolar, acordarea tichetelor sociale fiind condiționată de prezența copiilor la grădiniță. Normele de aplicare precizează că totalul absențelor motivate permise se calculează pe bază de algoritm, în care învoirile personale (maxim trei) și scutirile medicale nu pot depăși 50% din numărul total de zile de grădiniță din luna respectivă”, a detaliat Mihai Ceobotaru, directorul SPLAS Focșani, declarând că, totuși, în cazul absențelor determinate de situații excepționale, cadrul didactic va analiza situația și va face propuneri justificate conducătorului unității de învățământ privind aprobarea acestora, pe care conducătorul le va comunica, ulterior, primarului.

Valoarea unui tichet este de 50 de lei

    Valoarea nominală lunară minimă a stimulentului educațional se raportează la indicatorul social de referință și este de 0,1 ISR, exprimat în lei, pentru fiecare copil înscris la grădiniță, beneficiar al stimulentului educațional. În acest moment ISR este de 500 de lei, astfel încât valoarea lunară a tichetelor este de 50 de lei. Stimulentul educațional nu este inclus în veniturile salariale, nu este impozabil, conform Codului fiscal, și nu se urmărește silit decât pentru recuperarea sumelor necuvenite acordate cu același titlu. De asemenea, nu se ia în calcul la stabilirea unor obligații legale de întreținere și nici la stabilirea veniturilor în baza cărora se acordă beneficii de asistență socială sau alte prestații sociale bazate pe testarea veniturilor.
Aceste stimulente pot fi utilizate pentru achiziționarea produselor alimentare, de igienă, a produselor de îmbrăcăminte și/sau a rechizitelor. Este interzisă utilizarea tichetelor pentru achiziționarea de țigări și/sau băuturi alcoolice ori valorificarea acestora prin transformarea în bani. În cazul în care se constată astfel de cazuri, acordarea stimulentului educațional încetează, iar sumele utilizate astfel se recuperează de la titularul dreptului.

Cheltuielile cu tipărirea tichetelor sociale, asigurate din bugetul local

    Guvernul a modificat și completat, pe 31 august a.c., normele privind stimularea participării în învățământul preșcolar a copiilor proveniți din familii defavorizate și procedura de acordare a tichetelor sociale pentru grădiniță, ca urmare a modificărilor aduse art. 2 din Legea nr. 248/2015 prin OUG nr. 14 din 11 mai 2016.
Respectiva Ordonanță a eliminat restricțiile referitoare la vârstă, prin care era limitat accesul în program al copiilor sub 3 ani și al celor peste 6 ani care urmează această formă de învățământ sau al copiilor cu dizabilități sau dificultăți de învățare care pot continua procesul educațional în învățământul preșcolar până la împlinirea vârstei de 8 ani.
    Prin HG nr. 15/2016, fiind clarificate condițiile de aplicare a Programului „Fiecare Copil în Grădiniță” și inserate o serie de măsuri de simplificare a procedurilor administrative, însă actul normativ a fost publicat, potrivit celor spuse de directorul SPLAS Focșani, de abia pe 9 septembrie a.c., aceasta fiind cauza întârzierii primirii cererilor. Actul normativ a stabilit extinderea perioadei de acordare a stimulentului educațional și pentru vacanțele intra și intersemestriale, zilele libere legale și „săptămâna altfel”.
    Alte modificări s-au referit la: acordarea dreptului la stimulent educațional sub forma tichetelor sociale de grădiniță prin emiterea unei dispoziții scrise a primarului pentru toată perioada de acordare a acestui drept; cererea de solicitare a stimulentului va putea fi depusă oricând, pe tot parcursul anului școlar; cheltuielile cu tipărirea tichetelor sociale pentru grădiniță vor fi asigurate din bugetul local; verificarea prezenței se va realiza inopinat de către conducătorul unității de învățământ și asistentul social sau de personalul desemnat din cadrul primăriei, o singură dată pe lună; în cazul absențelor în situații excepționale, cadrul didactic va analiza situația și va face propuneri justificate conducătorului unității de învățământ spre aprobare, care le va comunica, ulterior, primarului; completarea procedurii aplicabile în cazul soților despărțiți în fapt sau în cazul în care solicitanții au reședința în altă localitate decât cea de domiciliu, beneficiind de aceleași drepturi cu îndeplinirea anumitor condiții.
    Actul normativ a simplificat, în același timp, și procedurile administrative la înscrierea în program. Mai precis, este suficientă prezentarea documentelor în copie, nemaifiind obligatorie și autentificarea lor. Mai mult, etapa de suspendare a dreptului la stimulent este eliminată, acesta fiind acordat sau retras, după caz.

Rezultate preconizate

    Prin adoptarea HG nr. 15/2016 s-a asigurat coerența și uniformitatea de aplicare și interpretare a reglementărilor privind acordarea stimulentelor educaționale.
Totodată, modificările aduse de actul normativ facilitează accesul unui număr cât mai mare de copii la educație, contribuind activ la lupta împotriva sărăciei și excluziunii sociale.
    Ca efecte conexe, aplicarea prevederilor Hotărârii va reduce rata abandonului școlar și a infracționalității, copiii eligibili pentru program având șanse mai ridicate de a parcurge cât mai mulți ani în sistemul de învățământ.
    Programul „Fiecare Copil în Grădiniță” a fost finanțat, anul acesta, cu suma de 55,5 milioane lei, prin bugetul de stat.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?