Numărul copiilor sărmani care vor primi tichete sociale ca să meargă la grădiniță va crește, după ce vor fi aprobate modificările propuse de Ministerul Muncii Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 248/2015, privind stimularea participării în învățământul preșcolar a copiilor provenind din familii defavorizate și a procedurii de acordare a tichetelor sociale pentru grădiniță. În Nota de fundamentare a proiectului de Hotărâre supus dezbaterii publice până la data de 27 iulie a.c., se explică faptul că, „prin OUG nr. 14 din 11 mai 2016 a fost modificat articolul 2 din Legea nr. 248/2015, în sensul eliminării restricțiilor referitoare la vârsta copilului, care limitau accesul în program atât al copiilor sub vârsta de 3 ani, cât și a celor peste 6 ani care urmează învățământul preșcolar, sau al copiilor cu dizabilități și/sau dificultăți de învățare care pot continua procesul educațional în învățământul preșcolar până la împlinirea vârstei de 8 ani”. În consecință, pentru punerea în aplicare a prevederilor legale mai sus menționate, normele de aplicare a prevederilor Legii nr. 248/2015 precum și procedura de acordare a tichetelor sociale pentru grădiniță trebuiesc actualizate.
Astfel, proiectul de act normativ aduce precizări cu privire la: definirea perioadei de acordare a stimulentului educațional inclusiv pe perioada vacanțelor intra și inter semestriale și a zilelor libere acordate prin lege și săptămâna cu „Școala altfel”; procedura aplicabilă în cazul soților despărțiți în fapt, în cazul în care solicitanții au reședința în altă localitate decât cea în care locuiesc efectiv; procedura de acordare a dreptului la stimulent prin emiterea unei singure dispoziții a primarului pentru toată perioada de acordare a acestui drept; modul de distribuire lunară a tichetelor sociale pentru grădiniță; obligația asigurării din bugetul local a cheltuielilor cu tipărirea tichetelor sociale pentru grădiniță. „Pentru creșterea accesului copiilor din familii defavorizate la învățământul preșcolar și în concordanță cu prevederile OUG nr. 14 din 11 mai 2016, se stabilește ca cererile de solicitare a stimulentului educațional sub forma tichetelor sociale de grădiniță să poată fi depuse pe tot parcursul anului școlar”, se precizează în Nota de fundamentare a proiectului de act normativ. De asemenea, sunt propuse unele măsuri de simplificare a procedurilor administrative, care constau în prezentarea documentelor doveditoare în copie și nu în copie autentificată, cum este în prezent, precum și eliminarea etapei de suspendare a dreptului ce implică emiterea mai multor dispoziții ale primarului, dispoziții de suspendarea și, respectiv reluarea dreptului.
Facilitarea accesului la educație a cât mai multor copii
Proiectul de act normativ a fost elaborat cu implicarea unor ONG-uri cu experiență în aplicarea de programe similare. La alegerea acestora s-a avut în vedere calitatea de inițiatori ai programului „Fiecare Copil în Grădiniță”, program în cadrul căruia s-a constatat o creștere a numărului copiilor care au frecventat zilnic grădinița, de la sub 50% la peste 80% dintre copiii incluși în program, precum și faptul că Legea privind stimularea participării în învățământul preșcolar a copiilor provenind din familii defavorizate reprezintă transpunerea, la nivel național, a programului respectiv.
Prin proiectul de Hotărâre supus dezbaterii publice se urmărește asigurarea coerenței și uniformității de aplicare și interpretare a reglementărilor privind acordarea tichetelor sociale de grădiniță și asigurarea accesului la această formă de sprijin a tuturor copiilor înscriși în învățământul preșcolar, ale căror familii îndeplinesc criteriile de eligibilitate prevăzute de lege. „Prezentul act normativ: elimină barierele administrative și facilitează accesul unui număr cât mai mare de copii din familii, defavorizați la un drept fundamental al copilului: dreptul la educație; stabilește responsabilitățile persoanelor care analizează, stabilesc sau certifică documentele necesare acordării acestui drept; stabilește modalitatea de comunicare între instituțiile responsabile, permițând autorităților publice să aloce fonduri, sub forma tichetelor sociale, unei categorii bine determinate de beneficiari; permite creșterea eficienței programului și a utilizării corecte a sumelor alocate; contribuie activ la lupta împotriva sărăciei și excluziunii sociale; crește rata de succes școlar a acestor copii și șansele lor de a parcurge cât mai mulți ani în sistemul de învățământ; reduce rata abandonului școlar și a infracționalității; contribuie la dezvoltarea durabilă economică și socială prin facilitarea accesului la educație”, se arată în Nota de fundamentare a proiectului de act normativ, care mai precizează că, beneficiind de educație timpurie, cei mai săraci copii au șanse mai mari să nu abandoneze școala astfel încât mai târziu să îi poată găsi un loc de muncă prin care să își asigure un venit decent. „Potențialii dependenți de ajutorul social, prin educație timpurie pot deveni cetățeni implicați activ în progresul economic al țării prin productivitate și prin plata taxelor și impozitelor către bugetul de stat”, subliniază Nota de fundamentare a proiectului de Hotărâre.
Prin proiectul de act normativ se îmbunătățește și se simplifică modul de acordare a stimulentului educațional permițând, astfel, tuturor copiilor înscriși în învățământul preșcolar, proveniți din familii care îndeplinesc criteriile de eligibilitate prevăzute de lege, inclusiv copiilor cu dizabilități și/sau dificultăți de învățare, să beneficieze de acest program.
Modificările propuse Normelor de aplicare a Legii nr. 248/2015, privind stimularea participării în învățământul preșcolar a copiilor provenind din familii defavorizate și a procedurii de acordare a tichetelor sociale pentru grădiniță, pot fi consultate accesând link-ul http://bit.ly/2a8lCZe