Ediția: Joi 13 martie 2025 Nr. 6834
Ediția: Joi 13 martie 2025 Nr. 6834

GALERIE FOTO : Părinții copiilor cu autism atrag atenția asupra discriminării la care sunt supuși aceștia în școli


Centrul de consiliere și asistență pentru persoanele cu tulburări de spectru autist Focșani din cadrul DGASPC Vrancea a găzduit, ieri, evenimentul de promovare „Ziua porților deschise” din cadrul proiectului „Comunitate pregătită, copil integrat – suport pentru integrarea școlară și socială a copiilor cu tulburări din spectrul autismului”. Proiectul este implementat de Fundația Romanian Angel Appeal, în parteneriat cu State Diagnostic and Counselling Center din Islanda și cu Direcțiile Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului din Vrancea, București sector 4, Bacău, Botoșani, Brăila, Neamț, Prahova, Suceava, Tulcea și Vaslui.
    La întâlnire au participat Roxana Tudose și Oana Pășălan de la Fundația Romanian Angel Appeal, Daniela Nicolaș, director general, și Luminița Liciu, director general adjunct, de la DGASPC Vrancea, Claudia Constantin, șefa centrului, psihologul Lavinia Budescu, și alți profesioniști care lucrează cu copii cu tulburări din spectrul autist în cadrul centrului, dar și specialiști din direcție, medicul de familie Constantin Voicu, Claudia Micu, psiholog, și Silvia Burcă, șeful Serviciului de Evaluare Complexă, reprezentanți ai Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Vrancea, directorul Grădiniței nr. 23, Adrieana Soare, și pentru câteva minute Carmen Èšurcanu, reprezentantul DSP Vrancea.
    Totodată, la întâlnirea de ieri a fost extrem de importantă participarea câtorva părinți ai unor copii cu tulburări din spectrul autist, care și-au povestit experiențele și greutățile cu care s-au confruntat și se confruntă în continuare, multe dintre acestea fiind provocate de mentalitățile celor din jur.
    Potrivit organizatorilor, întâlnirea și-a propus să faciliteze dezvoltarea unor relații inter-instituționale pe plan local care să conducă la o mai bună integrare școlară și socială a copiilor cu autism. Necesitatea acestui eveniment a apărut ca urmare a studiilor și datelor statistice care indică o rată de școlarizare foarte scăzută a copiilor cu autism și factorii determinanți pentru această situație. „Pentru cele 10 județe incluse în proiect, date din anul școlar 2012 – 2013 arată că din totalul de 485 copii cu autism cu vârsta școlară înregistrați în cele 10 Centre TSA din cadrul DGASPC, 412 copii (adică 85% dintre copiii înregistrați) nu erau încadrați în nici o formă de învățământ. Cauzele școlarizării scăzute a copiilor cu autism sunt multiple, așa cum indică diferite studii. Acestea constau atât în slaba pregătire a copiilor pentru întâlnirea cu mediul școlar – căci România are o infrastructură de intervenții specializate aflată mult sub nevoi și cerere – dar și în nivelul scăzut de pregătire a mediului școlar privind integrarea elevilor cu autism. Aceste studii arată, de asemenea, lipsa unui curriculum adaptat și dotarea necorespunzătoare a școlilor, lipsa spațiilor adaptate nevoilor copiilor cu autism, insuficiente resurse umane alocate acestor copii și lipsa de pregătire specializată pentru cele deja existente, atitudini discriminatorii din partea cadrelor didactice și a părinților copiilor tipici”, au arătat organizatorii evenimentului.

Ghid care ajută cadrele didactice să înțeleagă și să sprijine copiii cu autism

    În cadrul întâlnirii de ieri s-a făcut o descriere a proiectului și a fost prezentat Ghidul comunității școlare, realizat în cadrul acestui proiect, un ghid care se dorește a fi un ajutor pentru membrii comunității școlare să înțeleagă și să sprijine elevii cu autism. Totodată, s-a arătat că în România, integrarea școlară a copiilor cu autism se realizează cu dificultate întrucât: aceștia nu beneficiază de prezența în clasă a unui însoțitor; în mediul școlar lipsesc spațiile adaptate nevoilor copiilor cu autism, se lucrează într-o prea mică măsură cu curriculum adaptat; cadrele didactice nu au cunoștințele și deprinderile necesare lucrului cu copiii cu autism; nu există suficiente resurse umane pentru a face față nevoilor acestor copii; este întâlnită frecvent o atitudine discriminatorie din partea cadrelor didactice și a părinților tipici.  
Despre acest ultim lucru a vorbit tatăl unei fetițe de clasa a II-a, cu autism, care învață la Școala nr. 3 și care de la începutul anului viitor va fi transferată la altă școală, pentru că părinții celorlalți copii și învățătoarea nu o acceptă. „Ce s-a întâmplat cu această fetiță este scandalos! Au filmat-o, i-au micșorat programul de studiu la doar două ore,  deși i-ar fi necesar un însoțitor permanent, nu s-a acceptat prezența tatălui sau mamei în clasă. Când s-a pus această problemă, ceilalți părinți au spus că vin și ei să stea lângă copiii lor. Părinții nu sunt lăsați să stea decât pe hol… Învățătoarea a cedat sub presiunea părinților, ba chiar a spus că nu mai preia clasa dacă fetița este în clasă. A recunoscut că nu are pregătirea necesară pentru a ști cum să se comporte cu ea. Din păcate, sunt foarte mulți părinți care nu vor să accepte că suntem diferiți, că fiecare dintre noi are ceva diferit. E o problemă de mentalitate, pe care n-o putem schimba decât prin multă informare”, a spus psiholog Lavinia Budescu.
    De lipsa profesorilor de sprijin s-au plâns și ceilalți părinți prezenți la întâlnirea de ieri, dar și de faptul că trebuie să-i ducă anual la reevaluare la SEC, ceea ce înseamnă cheltuială. Totodată, și părinții și specialiștii ce au participat la întâlnirea de ieri au fost de părere că numai prin informare vor putea fi schimbate mentalitățile cadrelor didactice, ale părinților cu copii sănătoși și chiar ale părinților copiilor cu probleme, care preferă să se facă că nu văd că cei mici sunt… diferiți și refuză să-i ducă la medic sau alți specialiști. „Cei mai mulți părinți nu cred că copiii lor au probleme, am avut chiar un caz în care de la prima zi de confirmare a diagnosticului și până a începe terapia au trecut șase luni! Le-a venit foarte greu să se mobilizeze, într-un astfel de caz toată familia suferă. Rolul nostru este să conștientizăm părinții cum să recunoască manifestările tulburărilor din spectrul autist cât mai devreme, să nu se mintă că acestea nu există și să meargă la medic!”, a spus Claudia Constantin, șefa Centrului de consiliere și asistență pentru persoanele cu tulburări de spectru autist Focșani.

Un centru de diagnostic și crearea de clase incluzive, absolut necesare!

    În evidențele Serviciului de Evaluare Complexă din cadrul DGASPC Vrancea figurează 224 de copii cu tulburări din spectrul autist, încadrați în grad de handicap. Dintre aceștia, 34 frecventează Centrul TSA, iar din ei doar 19 copii sunt integrați în școală sau grădință, 11 în învățământul de masă și 8 în cel special. Extrem de trist este faptul că absolut niciun copil integrat în școală nu beneficiază de însoțitor, acest lucru îngreunându-le semnificativ existența. 
Reprezentanții Fundației Romanian Angel Appeal au atras atenția asupra faptului că deși Legea educației prevede profesori de sprijin și crearea de clase incluzive, acest lucru nu se întâmplă în școlile românești. „Eu am dus cerere la școală și la Inspectorat pentru profesor de sprijin măcar pentru o oră, dar nu s-a acceptat”, a spus unul din tații prezenți la întâlnire, care a arătat că e foarte greu să integrezi un copil cu autism în unitățile școlare de masă, atâta timp cât există reticențe chiar și din partea conducerii școlilor.
Oana Pășălan de la Fundația Romanian Angel Appeal a arătat că, totuși, dacă se vrea, se poate, și a prezentat modelul de integrare școlară din Baia Mare. „Acolo s-a înființat o clasă specială într-o școală de masă, cu patru copii cu autism. Copiii învață limba română și matematica în această clasă și pot participa, în funcție de nivelul pregătirii și dorința lor, la celelalte materii, alături de copiii tipici. Profesorii din cadrul școlii de masă au fost formați în cadrul unor training-uri pentru a lucra cu ei, și se lucrează cu curriculă adaptată”, a explicat Oana Pășălan, care a prezentat și modelul de integrare școlară din Islanda, unde sistemul de învățământ nu se bazează pe competiție, ci pe dobândirea de aptitudini și abilități.
    Daniela Nicolaș, directorul general al DGASPC Vrancea, a venit cu propunerea ca pe viitor, să fie înființat în Vrancea un Centru de diagnosticare a copiilor cu tulburări din spectrul autist și și-a exprimat părerea că acest fel de centru ar trebui să existe la nivelul fiecărui județ din țară. „Ar fi vital la nivelul fiecărui județ și ar fi punctul de plecare. În felul acesta copiii ar putea fi diagnosticați mai repede și astfel ar începe terapiile mai devreme. În plus, nu ar mai fi nicio dificultate în întocmirea statisticilor, a evidențelor cu acești copii, statistici pe care după cum ați spus, cei de la ministere nu le au”, a spus Daniela Nicolaș.
    Proiectul „Comunitate pregătită, copil integrat – suport pentru integrarea școlară și socială a copiilor cu tulburări din spectrul autismului”, în cadrul căruia a avut loc întâlnirea de ieri, a demarat la 1 aprilie 2015, are o durată de implementare de 13 luni și este finanțat prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România. Valoarea totală a proiectului este de 148.794 euro, din care 133.894 euro finanțare nerambursabilă și 14.900 euro cofinanțare.

3 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?