Aproape 100 de persoane, respectiv copii cu tulburări de spectru autist (TSA) și copii cu dizabilități neuro-motorii, beneficiari ai Centrului de zi de recuperare și reabilitare și ai Centrului de recuperare copii cu TSA Focșani, împreună cu părinții lor și angajați ai DGASPC Vrancea, au participat, ieri, la activitățile prin care a fost marcată Ziua Internațională de Conștientizare a Autismului. „Sub semnul motto-ului «Respect, Acceptare, Incluziune», anul acesta, DGASPC Vrancea în parteneriat cu Fundația Romanian Angel Appeal au desfășurat o serie de acțiuni destinate copiilor cu TSA și familiilor acestora, pentru a marca Ziua Internațională de Conștientizare a Autismului, 2 aprilie, în vederea conștientizării comunității privind problematica acestor persoane”, a declarat psiholog Lavinia Budescu.
Activitățile au fost propuse de specialiștii implicați direct în terapia copiilor cu TSA. Astfel, dimineață, toți participnații s-au întâlnit la sediul DGASPC Vrancea din Bulevardul Gării nr. 13, unde li s-au împărțit baloane albastre umplute cu heliu, simbol al acestei zile, apoi, îmbarcați în autobuz, au pornit către HappyCinema de la Carrefour Focșani, care, prin bunăvoința patronului Laurențiu Toroc, le-a oferit vizionarea gratuită a filmului 3D „Cei 7 pitici”. La ieșire, fiecare copil a primit câte un sandvici, un corn cu ciocolată, un măr și o sticlă cu apă și, îmbarcați din nou în autobuz, împreună cu părinții, au plecat fiecare către casele lor.
„Copiii participanți s-au bucurat de o zi plină și amuzantă la care au contribuit, pe de o parte, DGASPC Vrancea și Fundația Romanian Angel Appeal, ca parteneri în proiectul «Întărirea serviciilor de consiliere și suport la nivel local pentru părinții copiilor și adolescenților cu TSA», la care se adaugă gestul generos al lui Laurențiu Toroc, patron al Happy Cinema, care a oferit gratuitate de a viziona filmul de animație «Cei 7 pitici» pentru toți copiii prezenți și famiile acestora. Prin evenimentele organizate, profesioniștii implicați doresc să atragă atenția asupra importanței respectării drepturilor acestor persoane, în conformitate cu Convenția ONU a Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități. Persoanele cu autism trebuie să devină parte din comunitățile în care locuiesc! Copiii cu TSA pot fi integrați în sistemul de învățământ cu un minim de efort din partea școlii, a părinților și celorlalți copii, iar persoanele adulte cu TSA trebuie ajutate să își poată valorifica abilitățile pentru a deveni membri activi ai comunității. Respectarea drepturilor acestor persoane este o obligație pentru noi toți!”, a transmis psiholog Lavinia Budescu, șefa Centrului de Recuperare Copii cu Tulburări din Spectrul Autist Focșani, care a mai precizat că activitățile desfășurate în acest an fac parte din Proiectul „Întărirea serviciilor de consiliere și suport la nivel local pentru părinții copiilor și adolescenților cu TSA”, cu finanțare prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG.
Mesajele din spatele autismului
Ziua de 2 aprilie este declarată Ziua Internațională de Conștientizare a Autismului – World Autism Awareness Day (WAAD) din data de 18 decembrie 2007 de către Adunarea Generală a Națiunilor Unite prin Rezoluția 62/139, inițiată de Statul Qatar. Rezoluția World Autism Awareness Day încurajează toate statele membre ale Națiunilor Unite să ia măsuri pentru creșterea conștientizării autismului în rândul societății și să încurajeze diagnosticul precoce și intervenția timpurie. Totodată, este manifestată profunda îngrijorare cu privire la incidența crescută a autismului în rândul copiilor din toate regiunile lumii și la consecințele și provocările acestei incidențe în ceea ce privește dezvoltarea. Culoarea simbolică a acestei zile este albastru.
Psihologul Lavinia Budescu a precizat că Ziua Internațională de Conștientizare a Autismului este un prilej cu care să fie popularizate mesajele din spatele autismului, astfel încât acestea să ajungă în mintea și sufletele a cât mai mulți oameni. Iată câteva dintre acestea: Chiar dacă nu știu să vorbesc, îți comunic; Chiar dacă par să nu te ascult, te aud; Chiar dacă nu știu să îmbrățișez, pot să mă atașez; Chiar dacă par indiferent, am nevoie să fiu înțeles; Chiar dacă nu știu să zâmbesc, pot fi mulțumit; Chiar dacă sunt supărat, pot să mă calmez, dacă îmi dai timp și contextul adecvat;
Chiar dacă nu-mi place să fiu atins, pot să te ating, dacă mă simt în siguranță; Chiar dacă refuz să mă conformez, am nevoie de reguli; Chiar dacă nu știu să mă joc cu tine, mă atrag jucăriile adecvate; Chiar dacă nu-mi plac lucrurile noi, dacă mă ajuți să anticipez, pot să mă adaptez; Chiar dacă par încăpățânat, pot învăța să fiu compliant, dacă simt că-ți pasă de mine!