Proiectul „Consolidarea democrației privind violența” -„Implicarea tribunalului elevilor în rezolvarea violenței în școală”, derulat de Colegiul Tehnic „Valeriu D. Cotea” din Focșani, proiect pilot cu rolul de a dezvolta spiritul civic și moralitatea elevilor, atenuând actele de violență în școală, dar și dezvoltând abilități de responsabilizare a elevilor. s-a dovedi a fi un exemplu de bună practică pentru toate școlile din județ. Proiectul are o perioadă îndelungată de derulare, debutând în anul 2010 și continuând și în prezent. Scopul acestuia este dat chiar de numele proiectului și acționează pe cele 5 dimensiuni: invidie și ură, lovire și vătămare corporală, discriminare, furt, tâlhărie, înșelăciune și distrugere patrimoniu.
Partenerii Colegiul Tehnic „Valeriu D. Cotea” sunt ISJ Vrancea, Poliția de Proximitate, Primăria Municipiului Focșani, Centrul Județean Antidrog Vrancea, DJST Vrancea, DSP Vrancea, Serviciul de Probațiune Vrancea, CJRAE Vrancea și Tribunalul Vrancea. Obiectivul general îl reprezintă creșterea gradului de implicare a elevilor în educația și responsabilizarea lor pentru disciplina din liceu. „Proiectul este unic la nivel de țară și a participat la concursul proiectelor școlare, desfășurate în Săptămâna Altfel, în anul școlar 2010-2011, clasându-se pe primele locuri la nivel de țară. În anul acesta ne-am propus să diseminăm bunele practici din proiect în liceele și școlile din județ și să întocmim o broșură cu rezultatele la nivel de școală privind diminuarea actelor de violență”, a spus inițiatoarea acestui proiect, consilierul școlar Maria Novac.
În cadrul cercului pedagogic al activităților extrașcolare și extracurriculare, desfășurat la Școala Gimnazială „Ștefan cel Mare” din Focșani, eleviiColegiului Tehnic „Valeriu D. Cotea” Focșani, din clasele a – IX-a G și a – X-a G, profil umanist, specializarea științe sociale, au realizat o activitate, bazată pe joc de rol, structurată pe 4 dimensiuni, judecând cazuri reale din unitatea școlară. Aceștia au înființat o instanță de judecată unică în România, în cadrul propriei școli, prin care sunt pedepsiți liceenii cu probleme disciplinare. Elevii Colegiului Tehnic „Valeriu D. Cotea” au jucat rolul judecătorilor, procurorilor și avocaților apărării, fiind îndrumați să intre în pielea personajelor pe care le interpretează, după ce și-au pus la punct propria terminologie juridică. Au participat elevii clasei a IX-a G, Andreea Milea, Alexandra Soare, Bianca Palcău, Alessia Tecuceanu, Carmen-Karla Drăgulin, Marius Stăruială, Nicola Rusnac, Matteo Potop, alături de cei din clasa a – X-a G, Laura Nicolae, Mădălina Gheorghiță, Bogdan Cernat, Elena Cîțu, Aurora Cherciu, Mădălina Pungă și Andreea Iancu.
Coordonatorii acestei activități au fost profesorul consilier școlar Maria Novac, directorul Remus Paraschiv, directorul adjunct Carmen Oprea și consilierul educativ Marilena Bărculescu. Formatori ai tinerei generații au fost absolvenții Marius-Cătălin Bran și Claudiu Daniel Anghel, foști membri în Tribunalul Elevilor din vechea echipă. „Activitatea a fost pusă în scenă cu profesionalism și responsabilitate de elevii colegiului nostru, accentul fiind pus în special pe infracțiunile care se săvârșesc, de regulă, în școală, cum ar fi: distrugerea patrimoniului școlar, instigarea la violență sau chiar discriminarea. Ne dorim ca prin procesele prezentate să contribuim, în mare măsură, la diminuarea fenomenelor violenței școlare, iar modelele de bune practici să fie transmise din generație în generație”, a precizat consilierul educativ, profesoara Marilena Bărculescu.