„Calypso”, legendarul vas al comandantului Cousteau, părăsește luni la bordul unui cargou portul Concarneau din vestul Franței, urmând să fie restaurat în Turcia, a anunțat proprietarul său, L’Equipe Cousteau, preluat de AFP. „Alegerea noastră a vizat un specialist din Istanbul, asociat cu o firmă americană”, a afirmat asociația prezidată de Francine Cousteau, văduva celebrului oceanograf francez, referindu-se la șantierul unde va fi renovată nava de lemn. L’Equipe Cousteau și-a justificat într-un comunicat alegerea prin faptul că șantierul se află „într-o țară din partea orientală a Mării Mediterane…unde se găsește încă tehnologia tradițională a construcțiilor navale de lemn”. Pentru supravegherea lucrărilor de renovare pe șantierul turc a fost angajat un inginer italian, Marco Cobau. Vor fi păstrate aceleași infrastructuri, echipamente și obiecte de pe nava „Calypso” originală, urmând să fie adăugate doar câteva dotări de navigație mai moderne, precum și motoare mai eficiente și mai prietenoase cu mediul.
Dintre numeroasele echipamente de pe vas care au marcat istoria descoperirilor lumii subacvatice face parte Denise, ”farfuria scufundătoare” (vehicul subacvatic cu două locuri, de formă rotundă, fără elice, propulsat de turbine cu jet de apă, care poate ajunge la o adâncime de 350 metri). Aceasta va fi renovată și repusă în funcțiune. Vasul „Calypso” este încărcat luni dimineață în cala unui cargou de 115 metri lungime, operațiune pe cât de delicată pe atât de spectaculoasă. Având o greutate de 111 tone și circa 40 de metri lungime, el urma să fie ridicat și plasat pe nava purtătoare cu ajutorul a două macarale. „Calypso” a fost scos în 4 martie din hangarul unui șantier naval din Concarneau, unde se afla în conservare din 2007, fiind plasat la unul din cheiurile orașului breton în vederea deplasării.
Fostă navă de dragare a minelor construită în 1942 în Statele Unite, „Calypso” a naufragiat la Singapore în 1996, cu un an înaintea morții comandantului Cousteau. Readus la suprafață, vasul a ajuns în 2007 la Concarneau, unde urma să fie restaurat. Renovarea sa a fost întreruptă în 2009 ca urmare a unei neînțelegeri între șantierul unde se efectuau reparațiile și L’Equipe Cousteau în privința naturii și a valorii lucrărilor. Vasul, a cărui restaurare ar turma să dureze doi ani, își va relua după renovare rolul de „ambasador al oceanelor”, conform L’Equipe Cousteau