Cea mai celebră păpușă din lume și fără îndoială cea mai criticată pentru măsurile sale nerealiste, Barbie este expusă într-un muzeu parizian care prezintă povestea jucăriei de 29 de centimetri. „Barbie este mai mult decât o simplă jucărie, este un personaj emblematic al culturii și societății noastre”, a declarat pentru AFP Anne Monier, comisar al expoziției ce va putea fi văzută până în 18 septembrie la Muzeul de Arte Decorative din capitala Franței.
Vizitatorii pot vedea circa 700 de păpuși, cu tot atâtea ținute. Cu părul său blond platinat, picioarele interminabile și pieptul generos, Barbie s-a remarcat de la apariție, acum 57 de ani, prin asemănarea cu o femeie tânără, lucru care constituia o revoluție în lumea păpușilor cu chipuri de copii dolofani care dominau până atunci lăzile cu jucării. Realizată de Ruth Handler, soția cofondatorului firmei Mattel, care i-a dat numele fiicei sale, Barbara, păpușa și-a făcut prima apariție publică în 9 martie 1959, la salonul de jucării de la New York, înregistrând apoi un imens succes comercial. Pragul de un miliard de păpuși Barbie vândute în toată lumea a fost depășit în 1997. „Pasiunea pentru Barbie s-a bazat pe universul creat foarte repede de Mattel pentru personajul său, cu familie, prieteni, activități, o alchimie savant gândită care le permite copiilor să își exerseze imaginația în toate situațiile”, arată Anne Monier. De-a lungul anilor, regina păpușilor și-a extins la infinit paleta de versiuni, de la infirmieră, manechin, balerină, gimnastă la astronaut (a pus piciorul pe Lună înaintea lui Neil Armstrong) sau președinte al Statelor Unite.
Expoziția, care pune alături coperți de reviste și modele de păpuși din aceeași perioadă, arată că Barbie a fost mereu „o oglindă a timpului său”, adaugă Monier. Însă gloria planetară i-a adus păpușii și multe controverse, detractorii săi reproșându-i că trimite la o imagine stereotip a femeii, cea a unei europene active, blonde și slabe. Și psihiatrii s-au ocupat de cazul Barbie, afirmând că ea este mai degrabă o fantasmă de adult decât o jucărie pentru fetițe. Părinții au acuzat-o că încurajează anorexia la adolescente, iar oamenii de știință au demonstrat că, dacă Barbie ar fi o femeie în carne și oase, ar avea 49 de kilograme și 175 de centimetri. Circumferința taliei ar fi de 45 de centimetri și talpa ar măsura 21 de centimetri. Ei au tras concluzia că Barbie ar trebui să meargă în patru labe fiindcă picioarele nu ar putea-o susține. „O Barbie idealizată, puțin prea perfectă, a existat fără îndoială într-o anumită perioadă, însă ea aparține acum trecutului”, a declarat pentru AFP Robert Best, designer șef la Mattel, prezent la deschiderea expoziției de la Paris. „Pentru noi, toate fetele sunt frumoase, indiferent de siluetă, talie, culoare a părului, iar păpușile trebuie să reflecte această diversitate”, a adăugat el.
Martore ale acestei voințe de diversificare sunt cele trei versiuni lansate de Mattel la începutul anului: cea mare, cea mică și mai ales cea plinuță. Noile versiuni ale păpușii vor avea și 27 de nuanțe ale pielii, 22 de culori ale ochilor și 24 de feluri de aranjare a părului. Firma a făcut deja câteva încercări de diversificare, fără să se atingă de dimensiuni. În 1980 a lansat și comercializat o Black Barbie. Cele trei noi versiuni ale păpușii au fost marcate de săptămânalul american Time, care a pus-o pe Barbie pe coperta numărului din ianuarie, cu întrebarea: „Puteți înceta acum să vorbiți despre corpul meu?”.