Escrocii sunt extrem de inventivi, iar atunci când o metodă de înșelat naivii nu mai ține, inventează repede alta. Metoda de înșelăciune cu mașini second-hand este ceva mai nouă la noi în județ și veche în alte județe ale țării. O plângere cu privire la o înșelăciune cu o mașină a fost depusă la IPJ Vrancea la finele anului trecut. Purtătorul de cuvânt al Poliției, subcomisar Bogdan Toader, ne-a spus că dosarul a fost trimis la București. Sunt voci care spun că un alt vrâncean ar fi pățit-o de curând.
Escrocii postează anunțuri pe internet prin care anunță că vând o mașină bună la preț convenabil. Cei interesați intră în legătură cu vânzătorul, care în cazul vrânceanului înșelat era în Germania, și după ce pun la punct toate detaliile, înțelegându-se inclusiv asupra prețului, vânzătorul îi propune cumpărătorului să pună la dispoziție o sumă de bani, făcând astfel un fel de rezervare a mașinii. Ca să fie credibili, escrocii le propun cumpărătorilor să trimită suma de bani prin servicii de transfer, pe numele acestora din urmă. Asta ca să-i convingă pe cumpărători că banii nu pot fi scoși de nimeni decât de ei. După ce cumpărătorii trimit banii, escrocii le cer acestora o copie după extras, asta ca să se convingă ei că transferul s-a făcut. Pretextul invocat de vânzător este acela că nu vrea să facă drumul degeaba ca să-i aducă mașina, clientul trebuind să dovedească faptul că este serios și deține într-adevăr suma cerută.
După ce se văd cu copia, la scurt timp banii dispar. Potrivit polițiștilor, în cazul persoanei din Vrancea înșelate, aceasta nu trimisese copia după extras cu tot cu cod și cu toate acestea banii au fost scoși. Practic, escrocii își fac imediat un buletin fals cu numele de pe chitanță și scot banii. Se bănuiește că în aceste afaceri murdare ar fi implicați și angajați ai serviciilor de transfer, pentru că altfel cei care merg să scoată banii nu ar avea codurile, așa cum a fost cazul vrânceanului care a trimis copia de pe chitanță fără cod.
Banii trimiși de un apropiat
În țară a funcționat și varianta conform căreia copiile de pe chitanță au fost trimise cu tot cu coduri, iar banii au fost trimiși de un apropiat al cumpărătorului pe numele acestuia din urmă, astfel încât el să-i poată scoate când ajunge în orașul în care se află mașina. În acest caz, escrocul te roagă ca o persoană apropiată ție să facă un transfer de bani pe numele tău și să-i trimiți scanată chitanța de la ghișeu. Indiferent de situație, cumpărătorul rămâne fără bani. Asta pentru că persoana care face înșelătoria, odată ce primește chitanța de la tine, are codul de retragere a banilor, numele persoanei care i-a trimis și numele destinatarului. Nu rămâne decât să-și facă un buletin fals cu numele de pe chitanță, spune codul și naivul rămâne fără bani. De obicei în astfel de cazuri, escrocii nu folosesc telefonul, pe motiv că sunt plecați din țară ori că nu au semnal, preferând ca toate discuțiile să fie purtate prin email. Și, de obicei, tranzacțiile nu se fac imediat, escrocii trimițând cât mai multe mailuri pentru a te face să ai încredere în ei.
Pentru a nu fi victime ale unor astfel de înșelăciuni, recomandarea poliției este aceea de a nu trimite bani înainte de a lua mașina. Atunci când achiziționezi ceva, plata se face în momentul primirii bunului și, de obicei, în fața unui notar la care se încheie și contractul de vânzare cumpărare.
Pedepse cu închisoarea pentru „samsarii” care falsifică actele mașinilor
Pe de altă parte, senatorii din Comisia pentru drepturile omului ar urma să discute astăzi propunerea legislativă de completare a Codului Penal, în sensul introducerii pedepsei cu închisoarea de la 2 la 5 ani pentru vânzătorii de autovehicule care falsifică datele sau carateristicile tehnice ale mașinilor, arată Mediafax.
Potrivit propunerii legislative de completare a Legii 286/2009 Cod Penal, se introduce infracțiunea de „înșelăciune privind date sau caracteristici ale vehiculelor”. Astfel, înșelăciunea săvârșită în legătură cu date sau caracterisrici ale vehiculelor se pedepsește cu închisoare de la 2 la 5 ani. „Prin date sau caracteristici ale vehiculelor se înțelege: elemente de indentificare, proveniența, modificările și intervențiile, inclusiv asupra odometrului, istoricul reviziilor, reparațiilor și accidentelor rutiere în care a fost implicat vehiculul. Fapta constituie infracțiune independent de diligența depusă de persoana care devine titular de drepturi asupra vehiculului”, prevede propunerea legislativă semnată de un grup de deputați PNL și independenți. În expunerea de motive, inițiatorii precizează că infracțiunea este introdusă în categoria celor care țin de siguranța pe drumurile publice și nu a celor care țin de patrimoniu, în condițiile în care starea proastă a unor vehicule poate reprezenta un pericol grav, mai scrie Mediafax. Puteți citi mai multe pe http://bit.ly/1p0iWiB