Sistemul cardului de sănătate a picat din nou. „În data de 14 februarie s-a constatat o defecțiune în funcționarea cardului de sănătate. Mai exact, sistemul CEAS nu poate confirma semnarea serviciilor prin utilizarea cardului. La introducerea cardului în cititor este solicitat pin-ul, dar în momentul transmiterii serviciului în PIAS (Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate) nu este înregistrată semnătura cardului, rămân înregistrate doar serviciul, amprenta de timp și numărul cardului utilizat. Această problemă va fi remediată în cursul zilei de 15 februarie. CNAS va anunța când sistemul cardului va fi funcțional” , s-a precizat într-un comunicat al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS). Președintele CNAS, Vasile Ciurchea, a declarat ieri că sistemul cardului de sănătate funcționează online începând de luni dimineață, de la ora 10.00. Medicii de familie l-au contrazis însă. „Până la ora 13:00 sistemul a funcționat offline, totul revenind la normal după remedierea defecțiunii” , ne-a spus un medic de familie din Vrancea.
Mai mult decât atât, Vasile Ciurchea a spus că medicii de familie nu pot refuza un serviciu medical din cauză că nu funcționează sistemul. „Există varianta offline. Trebuie să acorzi aceste servicii. Nu înțeleg de ce pacientul trebuie să aștepte la coadă până când sistemul funcționează dacă există această variantă offline. Dacă nu ar fi existat, atunci da, s-ar fi justificat, altfel nu. Dacă nu acordă (n.r. medicii de familie servicii) o să luăm măsurile conform contractului. În contract ambele părți au și datorii și drepturi, mergând de la avertisment până la reziliere, în funcție de gravitate”, a mai spus președintele CNAS.
Societatea Națională de Medicina Familiei (SNMF) a precizat însă, ieri, într-un comunicat, că „medicii de familie vor acorda NUMAI CONSULTAÈII FÄRÄ CARD, prevăzute ca obligativitate în contract, copiilor și persoanelor care au adeverințe înlocuitoare de card.”. „În ciuda recomandărilor făcute de CNAS, asigurații care au card de sănătate nu pot primi servicii medicale dacă sistemul CEAS nu funcționează! De asemenea anunțăm populația că medicii de familie vor asigura urgențele la cabinete, dar fără a elibera documente în relația contractuală cu un partener care nu este capabil să asigure minimum necesar populației plătitoare.”, se arată în comunicatul SNMF. Mai mult, sursa citată precizează că „de mai bine de 10 zile întreaga platformă electronică a CNAS funcționează cu mare dificultate, însă acum este evident că activitatea întregului sistem sanitar este afectată, atât activitatea medicilor de familie cât și consultațiile în ambulatoriu, efectuarea de analize de laborator, eliberarea medicamentelor în farmacii, internările sau externările din spitale.”
Conform președintelui CNAS, aceste probleme apar pentru că este „un sistem mamut, un sistem foarte mare și sunt defecțiuni inerente care apar în orice sistem informatic. Contractul de mentenanță în acest moment nu există, a expirat pe 15 decembrie. Anul trecut în august am organizat o licitație pentru această mentenanță, nu s-a prezentat nimeni. Am reluat toată procedura, am revizuit caietele de sarcini și acum sunt pe circuit. (…)”.