Ediția: Miercuri 15 ianuarie 2025 Nr. 6793
Ediția: Miercuri 15 ianuarie 2025 Nr. 6793

GALERIE FOTO : O vioară Stradivarius-copie, ce ar fi fost vioara nr.1 a Filarmonicii din Focșani, scoasă la vânzare pe OLX


Pe site-ul OLX.ro, printre cele 31 de viori Stradivarius, copii sau chiar originale (din câte susțin ofertanții), se află la vânzare și o vioară despre care posesorul, care este din Brașov, spune că ar fi aparținut fostei Filarmonici din Focșani: „Vând vioară Antonius Stradivarius construită în jurul anului 1890. Este o vioara de maximă valoare potrivită de la începători pâna la profesioniști sau chiar colecționari. În jurul anilor 1940-1950 a fost vioara nr. 1 a Filarmonicii din Focșani”. Evident, instrumentul este o copie iar în anunțul respectiv se face și precizarea că vioara este de vânzare cu prețul de 3600 lei, negociabil. În interiorul cutiei, pe lângă numele Antonius Stradivarius mai scrie că vioara a fost confecționată în Germania.   
    Tot cu ajutorul OLX a decis un vrâncean să se despartă de o amintire de familie. Este vorba de asemenea despre o copie a unei viori Stradivarius, pe care este gata să o vândă pentru suma de 600 de euro. În anunțul postat pe aplicația amintită, cel care dorește să vândă instrumentul precizează: „Vioară copie Stradivarius. An 1736. Este o vioara veche cu tradiție. A fost expusă în nenumărate rânduri București și Europa. Din păcate nu se afla într-o stare ok”.
    Potrivit celor spuse de posesorul viorii și din câte se poate observa și din fotografiile postate în anunțul său, instrumentul nu se află, într-adevăr, în cea mai bună stare însă pe interiorul său oricine poate citi: Antonius Stradivarius Cremonensis 1736 și încă un nume, Iohann Basta. „Vioara e a bunicului meu, e o copie reușită făcută, cred, pe undeva prin Ungaria. Bunicul meu știa să cânte la vioară și a cumpărat-o. Nu avem documente pentru ea, trebuie dusă să fie expertizată undeva în București, pentru că în Focșani nu există o astfel de posbilitate. Am înțeles că lemnul este același ca la viorile Stradivarius originale, cel care a făcut-o a păstrat același lemn”, a declarat vrânceanul care a scos vioara la vânzare pe OLX și care a dorit să-i păstrăm anonimatul. 
    O simplă căutare pe site-ul amintit arată că vrânceanul, precum și brașoveanul ce spune că vinde vioara nr. 1 a fostei Filarmonici din Focșani, nu sunt singurii care scot la vânzare astfel de copii. Printre cele 31 de oferte de OLX sunt copii ale viorilor Stradivarius ce se vând cu prețuri de la 450 lei la la câteva mii de euro.
    Pe OLX sunt și viori Stradivarius despre care ofertanții spun că sunt originale și cer prețuri cuprinse între 30 de mii și 50 de mii de euro. Este, totuși, greu de crezut că un instrument original ar fi vândut la sume atât de mici.
   
Milioane de copii ale viorilor Stradivarius, în toată lumea

    Dacă viorile vândute de vrânceanul și brașoveanul de mai sus erau originale, ar fi putut încasa pe ele câteva milioane de euro, preț de catalog. Potrivit specialiștilor, lutierul italian Antonio Stradivari (1644-1737) a produs, pe parcursul vieții sale, aproximativ 1100 de viori, 500 dintre acestea fiind actualmente dispărute. Alte 600 de originale se mai găsesc astăzi la colecționari, în muzee precum și la marii muzicieni instrumentiști.
    Potrivit Wikipedia, Antonio Stradivarius a fost un cunoscut lutier care a realizat instrumente muzicale cu coarde, în special viori, rămase celebre până azi și a căror valoare a crescut constant. În atelierul său din Cremona a construit viori, viole, violoncele, chitare și chiar și o harpă care se află, actualmente, în proprietatea Academiei de Muzică din Neapole, Italia. „Instrumentele sale sunt, pe lângă sunetul deosebit și rareori egalat, o investiție financiară foarte bună. În ultimii 30 de ani prețul instrumentelor semnate Stradivari a crescut de peste 200 de ori, ajungându-se astăzi a fi estimate la 5-6 milioane de Euro per instrument (ceea ce ar însemna circa de 500 de ori greutatea lor în aur), și sunt în continuă creștere. Viorile și mai toate celelalte instrumente stradivariene au fost botezate de-a lungul timpului, (Soil, Doamna Tennant, Elder, Tuscan, Medici, Amarillys Fleming etc) fiecare având o istorie pe măsură. A avut elevi celebri, ca Ruggeri, Bergonzi, sau Omobono Stradivari, fiul său. Alături de Giuseppe Guarneri „del Gesu”, este considerat etalon în domeniul său. Numărul copiilor realizate după viorile sale este remarcabil (milioane în toată lumea)”, spune Wikipedia.

Lemnul viorilor Straviarius ar proveni de lângă Mănăstirea Putna

    Posesorul vrâncean al unei copii a viorii Stradivarius, realizată în urmă cu aproape trei secole în urmă, crede că lutierul ungur ar fi folosit același lemn în construcția instrumentului, cu cel folosit de celebrul lutier italian. Iar lemnul viorilor Stradivarius, potrivit specialiștilor, provine din zona munților Balcani dar și a arcului carpatic, existând chiar unele dovezi că ar proveni din pădurile de pe lângă Mănăstirea Putna.
    În orice caz, viorile Stradivarius originale sunt considerate cele mai bune viori din lume, având un sunet specific, mai puternic, mai plin decât al oricăror alte viori.
„Multe mistere s-au născut de-a lungul timpului legate de sunetul instrumentelor sale, vorbindu-se mai ales de lac, lemn, rareori despre lucrătura sa perfectă (Emiliano Sacconi, unul dintre cei mai mari lutieri contemporani le dedica acestora o carte, unde dovedește că sunt toate simple legende, lucrătura fiind singura care face diferența). Creația sa se distinge în trei mari perioade. Prima, influențat de maestrul său, Amati, (1665-1700) în care construiește viori după modelul acestuia. A doua (1700-1730) sau „golden age” este perioada în care a creat cele mai distinse instrumente (a ajuns la măestria deplină la 70 de ani) și ultima, în care a fost ajutat de fiul său, Omobono, datorită vârstei înaintate decedând la 93 de ani. După moartea maestrului, în atelierul său sunt găsite 92 de instrumente, printre care și celebra vioară „Messeas” niciodată cântată, expusă într-un muzeu și evaluată la 20-30 milioane euro. Cu toate acestea, autenticitatea ei este pusă sub semnul întrebării de marii experți în domeniu, printre care și Stewart Pollens”, spune Wikipedia.

Secretul viorilor Stradivarius, studiat și acum

    În România sunt cunoscute doua viori faimoase. Una este Stradivarius Elder-Voicu 1702, la care a cântat celebrul violonist Ion Voicu și apoi Alexandru Tomescu. Iar cealaltă este Guarnieri del Gesu și i-a aparținut celebrului compozitor George Enescu. Ambele au fost evaluate de profesorul Cezar Marin de la Liceul „George Enescu” din București.
    Cercetătorii spun că apreciatele viori Stradivarius ar fi fost inventate dintr-o simplă greșeală, și că secretul lor nu ar fi pe deplin deslușit nici astăzi! Iată ce scrie Discovery cu privire la acest lucru: „Experții acustici au analizat sute de viori create în atelierul lui Stradivarius, ca să afle ce anume le conferă sunetul aparte, atât de apreciat. Esențiale sunt forma și lungimea orificiilor de sunet în forma literei f de pe aceste viori, prin care circulă aerul. În plus, contează și grosimea plăcii din spate a viorii, care îi conferă putere acustică.
    Studirea atentă a viorilor Stradivarius, care au fost supuse și unor scanări cu raze X, a ajutat la realizarea unui model. Astfel, cercetătorii au remarcat că modificarea orificiilor de sunet nu a fost intenționată, ci a apărut din greșeală.
Viorile Stradivarius, dar și cele create de maeștrii Giuseppe Guarneri Del Gesu și de Andrea Amati în secolele al XVII-lea și al XVIII-lea au indicat că aceste viori aveau găuri tot mai alungite ca formă și plăci mai groase în partea din spate. Nu a fost practic o modificare evidentă de design.
    Profesorul Nicholas Makris, de la Massachusetts Institute of Technology din Boston, spune că este imposibil de reprodus identic forma unei găuri de sunet a unei viori, pentru că de fiecare dată vor apărea mici erori. Aceste mici diferențe sunt de aproximativ 2% de la o vioară la alta.
    Studiul a durat 7 ani și a fost publicat în Proceedings of the Royal Society. Pentru cercetare au fost analizate mai multe instrumente muzicale, inclusiv lăută, vioară, chitară, de pe parcursul a 800 de ani.
    Inițial, găurile de sunet ale viorilor  erau rotunde, iar în timp au devenit semicerc, apoi au luat forma litere c, iar în final s-a ajuns la forma literei f, mult mai alungită. Totodată, suprafața ocupată de aceste mici găuri s-a mărit, în timp ce dimensiunea spațiului gol din interiorul instrumentului s-a redus.
    Chiar dacă acesta este secretul viorilor Stradivarius, asta nu înseamnă că oricine va putea produce de acum înainte o vioară la fel de bună. Procesul de fabricație este mult mai complex, spune profesorul Makris”.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?