O focșăneancă, fostă asistentă medicală, a sunat la redacția Monitorul de Vrancea, supărată fiind că soțul său a fost nevoit să aștepte la Unitatea de Primire Urgențe a Spitalului Județean de Urgență Focșani aproape 4 ore până să fie băgat în seamă de cineva. Femeia a declarat că soțul său este hipertensiv. „Soțul meu are 63 de ani și este hipertensiv. Stă la UPU de la ora 14.40 și nu l-a băgat nimeni în seamă până la ora asta (18.00-n.r.). Eu sunt fostă asistentă medicală, aș fi putut să-i fac ceva, dar fiind la pensie nu am vrut să depășesc competențele unui medic. Nu este posibil așa ceva”, a declarat Lucia Liciu.
Aseară, la UPU, recepția era plină de pacienți și toate paturile ocupate. Soțul femeii, Nicolae, fusese preluat între timp de medici, care au stabilit că acestuia îi era rău deoarece consumase alimente grase în ultimele zile. Medicul de gardă, Monica Dragomir, ne-a spus pacientul a fost nevoit să aștepte, deoarece au avut întâietate cazurile foarte grave, printre care un pacient cu infarct miocardic și un altul în comă. „Pacientul nu reprezenta o urgență majoră, care necesita o intervenție imediată. Mai mult, în urma discuției cu asistentul de triaj s-a constatat că pacientul are un sindrom epigastric dureros, din cauza alimentației colecistokinetice din ultimele zile. De la ora 14.20 până la 17.20, în UPU au fost consultați 32 de pacienți. Între aceștia au fost două cazuri foarte grave, un pacient cu infarct de miocard și un altul în comă. Pacientul cu infarct beneficiază de o conduită specială, aplicată la nivel național, o parte realizându-se la Spitalul Județean, apoi aceasta se continuă la clinica universitară de specialitate, unde pacientul a fost transportat cu ambulanța. Acest lucru implică un număr mai mare de cadre medicale implicate, dar și timp. De asemenea, și în cazul pacienților în comă este nevoie de mai multe cadre medicale și timp. În ceea ce privește restul pacienților, care nu sunt urgențe majore, ei sunt preluați în funcție de urgențe, conform codurilor de triaj”, ne-a explicat medicul Monica Dragomir.
Care sunt codurile de urgență și cât se așteaptă
Potrivit normelor, codurile de triaj din UPU sunt următoarele:
Nivel I – RESUSCITARE (cod roșu): Pacientul care necesită ACUM intervenție salvatoare de viață. De exemplu, stopul cardiorespirator, insuficiență respiratorie severă, pacienții sever traumatizați care nu răspund la stimuli verbali; pacienții cu supradozaj medicamentos și FR<6 resp./min., insuficiență respiratorie severă cu respirații agonice sau gasping, bradicardie severă sau tahicardie cu semne de hipoperfuzie, pacienții cu traumatisme care necesită resuscitare volemică imediată.
Nivel II – CRITIC (cod galben): Pacientul care prezintă o situație cu risc major sau status mental alterat (modificareacută) sau orice durere intensă sau disconfort major. Timpul maxim de preluare în zona de tratament: 10 minute. Situații cu risc major: starea clinică ce se poate deteriora rapid sau necesită tratament imediat; afectarea gravă a stării funcționale sau a structurii unui organ ori a unui segment anatomic. Durere severă: apreciată clinic sau de către pacient ca fiind mai mare de 7 pe scala analog visuală a durerii (0-10). Status mental alterat: GCS 6-14. Disconfort major: poate fi fizic sau psihologic (victima violenței domestice, abuz etc.).
Nivel III – URGENT (cod verde): Pacientul cu funcții vitale stabile, dar care necesită două sau mai multe dintre resursele definite mai jos. Timpul maxim de preluare în zona de tratament: 30 de minute. Înainte de clasificarea pacientului în nivelul III, asistentul medical responsabil cu procedura de triaj trebuie să determine semnele vitale și să decidă dacă sunt în limite normale pentru vârsta pacientului. Dacă semnele vitale sunt în afara parametrilor acceptați, asistentul medical responsabil cu procedura de triaj trebuie să ia în considerare reclasificarea pacientului la o categorie superioară. Semnele vitale utilizate sunt: pulsul, frecvența respiratorie, tensiunea arterială și saturația în oxigen, iar pentru orice copil cu vârsta mai mică de 3 ani, temperatura.
Nivel IV – NONURGENT (cod albastru): Pacientul care prezintă funcții vitale stabile și necesită o singură resursă dintre cele definite anterior (la nivelul III).Timpul maxim de preluare în zona de tratament: 60 de minute.
Nivel V – CONSULT (cod alb): Pacientul care nu necesită asistență medicală de urgență și niciuna dintre resursele definite mai sus (la nivelul III). Persoane care se prezintă pentru unul dintre motivele de mai jos: vaccinare; caz social fără acuze clinice; probleme clinico-administrative (certificate medicale, rețete etc).