Comisarul European pentru Mediu și-a avertizat încă din 2013 colegii că producătorii auto modifică motoarele pentru a falsifica testele antipoluare, cu doi ani înainte de izbucnirea scandalului de la Volkswagen, potrivit unui articol publicat în cotidianul Financial Times, preluat de AFP. Volkswagen face obiectul unor investigații în mai multe țări, inclusiv în Germania, după ce în luna septembrie a recunoscut că a echipat 11 milioane de vehicule vândute la nivel mondial (dintre care 2,8 milioane în Germania) cu un soft care falsifică rezultatele testelor antipoluare ale motoarelor diesel.
Potrivit Financial Times, care citează o serie de scrisori trimise între responsabilii europeni, liderii UE erau la curent cu existența unor probleme cu doi ani înainte de izbucnirea scandalului de la Volkswagen. Astfel comisarul pentru Mediu, Janez Potocnik, menționează existența unor probleme într-o scrisoare adresată în luna februarie 2013 comisarului pentru Politică Industrială, Antonio Tajani. ‘Există îngrijorări răspândite potrivit cărora performanța (motoarelor n.r.) a fost ajustată pentru a se conforma ciclului de teste, în pofida unei creșteri spectaculoase a emisiilor în afara acestui context’, se arată în scrisoarea lui Janez Potocnik, susține Financial Times.
Scandalul a izbucnit în luna septembrie a acestui an când autoritățile americane au acuzat grupul german Volkswagen că a echipat mai multe milioane de vehicule cu un soft care falsifică rezultatele testelor antipoluare ale motoarelor diesel în momentul în care vehiculul este supus unui test de mediu, dar care este dezactivat în condițiile în care vehiculul rulează în regim normal de trafic, ceea ce antrenează o creștere a emisiilor poluante.
În urmă cu două săptămâni, grupul auto german Volkswagen a anunțat că va rechema în service aproximativ 8,5 milioane de vehicule diesel aflate în prezent în circulație în Uniunea Europeană, care sunt echipate cu un software care falsifică rezultatele testelor de emisii poluante. Volkswagen a precizat atunci că vehiculele se găsesc în toate cele 28 de state membre ale UE, iar reparațiile, care vor începe din ianuarie 2016, vor fi gratuite.