Concediul de odihnă anual și alte concedii ale salariaților din administrația publică, din regiile autonome și din unitățile bugetare vor fi reglementate de un nou act normativ care se află, până pe 20 octombrie, în dezbatere publică pe site-ul Ministerului Muncii astfel încât până atunci, oricine poate trimite propuneri și sugestii. Acesta are în vedere modul de acordare a concediilor de odihnă anuale, stabilirea duratei concediului anual suplimentar și stabilirea faptului că durata concediului de odihnă anual nu este diminuată de concediul medical.
Totodată, proiectul de Hotărâre mai prevede că în situația în care concediul medical, concediul pentru risc maternal sau concediul pentru îngrijirea copilului bolnav, a intervenit în timpul concediului de odihnă anual, salariatul are dreptul de a recupera ulterior perioada de concediu cu o durată echivalentă aceleia a unuia din concediile menționate. Actul normativ mai stabilește o perioadă de report de 18 luni de la expirarea căreia dreptul la concediu de odihnă anual se stinge în situația cumulului de drepturi la un astfel de concediu, ale unui salariat aflat în concediu medical în mai multe perioade de referință consecutive.
Conform proiectului de act normativ, salariații din administrația publică și din unitățile bugetare, care au calitatea de funcționari publici sau personal contractual, după caz, au dreptul în fiecare an calendaristic la un concediu anual plătit, cu o durată de 21 de zile lucrătoare în cazul salariaților cu vechime de până în zece ani, și 25 de zile pentru cei cu o vechime în muncă de peste zece ani. Pentru tinerii în vârstă de până la 18 ani, durata concediului de odihnă anual este de 25 de zile lucrătoare, iar la stabilirea acestuia se ia în considerare vârsta pe care tinerii au avut-o la data de 1 ianuarie din anul calendaristic respectiv.
Concediul de odihnă este de 25 de zile lucrătoare, respectiv 30 de astfel de zile, pentru personalul din activitatea de cercetare științifică atestată, încadrat în unități bugetare, diferența făcând-o tot vechimea în muncă (zece ani, respectiv peste zece ani). „Salariații care muncesc la același angajator sau la angajatori diferiți, în temeiul unor contracte individuale de muncă, au dreptul la concediu de odihnă anual pentru fiecare contract individual de muncă. Atunci când contractele sunt încheiate cu același angajator, salariaților li se acordă un singur concediu de odihnă anual”, prevede proiectul de act normativ.
Pentru perioada concediului de odihnă anual, salariații au dreptul la o indemnizație de concediu, care reprezintă media zilnică a salariului corespunzător fiecărei luni calendaristice în care se efectuează zilele de concediu de odihnă. Atenție! La determinarea indemnizației de concediu se iau în calcul, pe lângă salariul de bază, și sporurile cu caracter permanent de care beneficiază salariatul. Indemnizația de concediu de odihnă anual se plătește cu cel puțin cinci zile înaintea plecării în concediu. Concediul de odihnă se efectuează integral sau fracționat, însă condiția impusă de proiectul de Hotărâre este ca una din fracțiuni să nu fie mai mică de 15 zile lucrătoare.
Când se poate întrerupe concediul
Concediul de odihnă se poate întrerupe dacă intervine una din următoarele situații: salariatul se află în incapacitate temporară de muncă, concediu de risc maternal sau concediu pentru îngrijirea copilului bolnav; salariatul este chemat să îndeplinească îndatoriri publice; salariatul este chemat să satisfacă obligații militare, altele decât serviciul militar activ; salariatul urmează sau trebuie să urmeze un curs de calificare, recalificare, perfecționare sau specializare, în țară sau străinătate. „Efectuarea concediului de odihnă anual se întrerupe în cazul în care salariatul este rechemat, prin dispoziția scrisă a conducerii instituției, în caz de forță majoră sau pentru nevoi de serviciu neprevăzute, care fac necesară prezența salariatului în instituție. În situația rechemării, angajatorul are obligația rambursării cheltuielilor de transport și a cheltuielilor legate de efectuarea concediului de odihnă anual în altă localitate, pentru salariat și familia sa, egale cu sumele cheltuite pentru prestația de care nu a mai putut beneficia din cauza rechemării”, prevede proiectul de act normativ. De menționat este faptul că, în cazul în care concediul început la o anumită dată este întrerupt, indemnizația nu se restituie. În această situație se procedează la regularizarea plăților în raport cu indemnizația de concediu aferentă zilelor de concediu neefectuat și cu salariul cuvenit pentru perioada lucrată după întreruperea concediului.
Concediile de odihnă anuale neefectuate, cuvenite salariaților cărora le-a încetat contractul de muncă, se compensează în bani, sumele cuvenite fiind egale cu indemnizația de concediu aferentă perioadei efectiv lucrate. În cazul decesului salariatului, suma reprezentând compensarea în bani a concediului anual neefectuat se va acorda membrilor săi de familie (soț, copii, părinți).
Concediul de odihnă suplimentar
La concediu de odihnă suplimentar cu o durată cuprinsă între 3 și 10 zile lucrătoare au dreptul salariații din administrația publică și din unitățile bugetare care prestează munci grele, periculoase sau vătămătoare, ori lucrează în locuri de muncă în care există astfel de condiții. Nevăzătorii au dreptul anual la un concediu suplimentar de 10 zile lucrătoare în timp ce persoanele cu handicap și cele încadrate în grad de invaliditate beneficiază de cinci zile de concediu suplimentar. Nu în ultimul rând, tinerii în vârstă de până la 18 ani au dreptul la un concediu de odihnă suplimentar de trei zile lucrătoare. „În cazul în care salariații, potrivit programării, au efectuat integral concediul de odihnă anual suplimentar cuvenit și ulterior, în cursul aceluiași an calendaristic pentru care au primit acel concediu suplimentar nu mai lucrează în condiții deosebite, speciale și alte condiții, nu sunt obligați să restituie unității cota-parte din indemnizația primită, aferentă timpului nelucrat din acel an calendaristic”, prevede proiectul de act normativ.
În cazul unor evenimente familiale deosebite, salariații au dreptul, în afară de concediul de odihnă anual, de alte zile de concediu plătite. Astfel, pentru căsătoria salariatului se acordă cinci zile, pentru nașterea sau căsătoria unui copil al salariatului trei zile, iar pentru decesul soției/soțului sau al unei rude de până la gradul III al salariatului se acordă tot trei zile.
Condiții de acordare a concediului fără plată
Durata concediului fără plată la care au dreptul salariații din administrația publică și unitățile bugetare nu poate depăși 90 de zile lucrătoare anual și se acordă pentru rezolvarea următoarelor situații personale: susținerea examenului de bacalaureat, a examenului de admitere în instituțiile de învățământ superior, a examenelor de an universitar cât și a examenului de licență/diplomă, pentru salariații care urmează o formă de învățământ superior; susținerea examenului de admitere la doctorat, a examenelor de doctorat sau a tezei de doctorat, în cazul salariaților care nu beneficiază de burse de doctorat; prezentare la concurs în vederea ocupării unui post în altă unitate; exercitarea de activități în domeniul didactic/ al formării profesionale.
Proiectul de act normativ prevede și o excepție de la limita de 90 de zile a concediului fără plată. Așadar, pot lua concediu fără fără limita celor 90 de zile în următoarele situații: îngrijirea copilului bolnav în vârstă de peste 7 ani, în perioada indicată în certificatul medical. De acest drept beneficiază oricare dintre părinți, cu condiția ca unul dintre ei să nu beneficieze, pentru aceleași motive, de concediu fără plată: tratament medical efectuat în țară sau străinătate pe durata recomandată de medic, dacă cel în cauză nu are dreptul la indemnizație pentru incapacitate temporară de muncă, precum și pentru însoțirea soțului sau, după caz soției, a unei rude apropiate (copil, frate, soră, părinte) pe timpul cât aceștia se află la tratament în țară sau în străinătate, cu avizul obligatoriu al Ministerului Sănătății pentru tratamentul efectuat în străinătate.
Concediile fără plată pot fi acordate și pentru interese personale neprevăzute specific în proiectul de act normativ, pe durate stabilite prin acordul părților.