Abuzul emoțional asupra copiilor, instrument „educațional” în unele școli românești

0
1823


Abuzul emoțional asupra copiilor are o pondere mai mare în mediul educațional decât în alte medii și reprezintă un comportament intenționat, ce se manifestă prin orice conduită care intimidează, înjosește, pedepsește, umilește, devalorizează, supune sau controlează, atrage atenția psihologul Iuliana Fűlaș, printr-un comunicat trimis redacției noastre de agenția de relații publice „Plus Communication”. Totodată, în majoritatea școlilor românești, mai spune specialistul, abuzul emoțional este încă folosit ca instrument „educațional”, iar acesta poate distruge gândirea creativă, poate genera stări anxioase și poate conduce la traumatizarea emoțională a copiilor. „Am întâlnit mulți copii abuzați emoțional în școli, de profesori sau de colegii de clasă, iar majoritatea, din cauza fricii, refuză să împărtășească experiențele traumatizante cu psihologii. Prind curaj să povestească doar când le aducem la cunoștință că sunt sub protecția confidențialitații. De cele mai multe ori, părinții refuză să accepte astfel de probleme, le ignoră sau chiar afirmă: «dacă profesorul l-a pedepsit, sigur a făcut el ceva»”, afirmă psihologul Iuliana Fűlaș.
    În cadrul comunicatului, se explică faptul că întreg acest context îl poate determina pe copil să nu mai găsească o motivație reală de a mai merge la școală, să-și piardă încrederea în profesori sau chiar respectul față de aceștia. Mai mult, repulsia pe care și-a creat-o elevul, spune specialistul, se poate răsfrânge și asupra încrederii în instituția școlară, în ansamblul ei. „Sunt puțini copii care povestesc despre umilința prin care trec la școală, despre batjocura, hărțuirea și traumele emoționale la care sunt supuși. Am întâlnit copii care s-au gândit chiar să-și ia viața pentru a scăpa de umilința colegilor și a profesorilor. Mulți profesori provoacă o clasă întreagă împotriva unui singur copil, traumatizându-l, poate, chiar pe viață. Sunt mulți dascăli care îi amenință cu sintagme de genul «te las corigent». Îi umilesc și le distrug stima de sine cu apelative de genul «ești un prost, un handicapat», «nu ești bun de nimic», «mi-ar fi rușine să am un copil ca tine». Uneori, umilirea se face în fața clasei. Să jignești un copil, să-l umilești, să-l ameninți, îl programezi la eșec permanent. Unii copii devin agresivi, alții se închid în ei, în ambele cazuri vor fi marcați pe viață de o copilărie nefericită. Copiii de astăzi sunt foarte inteligenți, dar profesorii (unii dintre ei) le vorbesc ca și cum ar fi reduși mintal. Nu trebuie să subestimăm inteligența și capacitatea lor de înțelegere. Copiii au nevoie de încurajări, au nevoie să fie stimulați pozitiv, au nevoie să se descopere pe ei”, declară psihologul Iuliana Fűlaș.

    Ce învață copiii din abuzurile emoționale

    În comunicatul trimis redacției noastre se atrage atenția asupra faptului că primul lucru pe care îl experimentează un copil după ce a fost abuzat emoțional este depresia, iar de aici încolo se deschide o adevărată cutie a Pandorei. „După ce este abuzat emoțional, copilul învață că, orice ar face, nu merită efortul, se manifestă agresiv, dezvoltă atitudini masochiste. Învață să nu mai aibă încredere în el, să nu gândească. Învață lipsa de respect față de el și față de profesori. Când este umilit în fața clasei caută să se apere, învață să-l dispretuiască pe profesor, iar când ajunge la liceu devine agresiv chiar și cu profesorii. Elevii de liceu sunt produsul acțiunilor profesorilor din clasele primare, profesori care le-au modelat și întărit comportamentul negativ”, declară psihologul Iuliana Fűlaș.
   
   Care sunt efectele și consecințele pe termen lung

    Dintre efectele negative care se regăsesc, psihologul enumeră: stima de sine redusă, timiditatea, neîncrederea, sentimente de vinovație, anxietatea, depresia, tendințe autoagresive. „Toate aceste trăiri emoționale îi dezvoltă copilului un comportament ce duce la eșec permanent, confirmându-i de fiecare dată sentimentul de nonvaloare. Rezultatele la BAC din fiecare an și atitudinea lor confirmă toate aceste trăiri ale elevilor de astăzi, că nu merită efortul, iar acest tip de atitudine va intra în setul lor de valori”, explică psihologul Iuliana Fűlaș, în comunicatul de presă trimis redacției noastre.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here