Magistrații Înaltei Curți de Casație și Justiție (ÎCCJ) au declarat ieri, ilegală, ridicarea mașinilor parcate sau oprite neregulamentar. Curtea Supremă a admis recursul în interesul legii formulat de Avocatul Poporului și a stabilit că procedura de aplicare a măsurii de ridicare a vehiculelor staționate sau oprite neregulamentar pe partea carosabilă nu poate fi reglementată prin hotărâri ale consiliilor locale.
„Admite recursul în interesul legii formulat de Avocatul Poporului și, în consecință, stabilește că: În interpretarea și aplicarea dispozițiilor art.128 alin.(1) lit.d), art.134 alin.(2) și art.135 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată, cu modificările și completările ulterioare, raportate la dispozițiile art.3 alin.(1), art.5, art.36 alin.(1), alin.(2) lit.d) și alin.(6) lit.a) pct.13 din Legea administrației publice locale nr.215/2001, republicată, cu modificările și completările ulterioare, art.21 lit.b) și art.24 lit.d) din Legea-cadru a descentralizării nr.195/2006, procedura de aplicare a măsurii tehnico-administrative constând în ridicarea vehiculelor staționate/oprite neregulamentar pe partea carosabilă, prevăzută de art.64 și art.97 alin.(1) lit.d) și alin.(6) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.195/2002, nu poate fi reglementată prin hotărâri ale consiliilor locale. Obligatorie, potrivit art.517 alin.(4) din Codul de procedură civilă. Pronunțată în ședință publică, astăzi, 25 mai 2015”, au decis magistrații ÎCCJ.
Avocatul Poporului a formulat recursul la ÎCCJ în luna ianuarie a acestui an, el precizând printre altele că regulamentele adoptate la nivelul consiliilor locale nu sunt legale, fiind nevoie de o reglementare unitară. „Înalta Curte, prin decizia de astăzi (luni – n.r.) a admis întocmai recursul în interesul legii pe care l-am formulat în luna ianuarie a acestui an. Între altele, am subliniat în criticile formulate, la diverse decizii care au pronunțat soluții diferite, că aceste regulamente adoptate de către consiliile locale, fiecare după spiritul lui, după alt model, nu sunt legale, că este necesară o reglementare unitară, în sensul că, după admiterea acestei decizii, Guvernul va trebui să elaboreze un regulament de aplicare unitar, la nivelul întregii țări, a prevederilor Ordonanței de Urgență 195/2002”, a explicat, pentru Mediafax, șeful instituției Avocatului Poporului, Victor Ciorbea.
Nu există un regulament prin care să se stabilească procedura de ridicare a mașinilor
Ciorbea a adăugat că, în prezent, nu există un regulament prin care să se stabilească procedura de ridicare a mașinilor parcate neregulamentar, chiar dacă există un act normativ – Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 195/2002 – care interzice parcarea în locuri nepermise. „Există doar aceste regulamente locale, care reglementează fiecare, după cum au crezut de cuviință aleșii locali, cum trebuie să procedeze. Evident, regulamentul va deveni obligatoriu odată cu publicarea în Monitorul Oficial a deciziei Înaltei Curți. Confom articolului 517 din Codul de procedură civilă, se spune clar în alineatul 4 că dezlegarea dată problemelor de drept este obligatorie pentru instanțe de la data publicării deciziei în Monitorul Oficial și că decizia trebuie motivată în cel mult 30 de zile de la pronunțare, iar în alte cel mult 15 zile de la motivare trebuie publicat în Monitorul Oficial”, a adăugat Victor Ciorbea pentru Mediafax.
Potrivit recursului formulat de Avocatul Poporului, nu există un punct de vedere unitar în ceea ce privește legalitatea hotărârilor consiliilor locale având ca obiect reglementarea procedurii privind ridicarea vehiculelor staționate neregulamentar. Pe de o parte, unii judecători au stabilit că hotărârile consiliilor locale adoptate în vederea reglementării procedurii privind ridicarea vehiculelor staționate neregulamentar, constatarea și aplicarea contravențiilor sunt lovite de nulitate, pentru că stabilesc și sancționează contravenții în domeniul circulației rutiere. Mai exact, conform magistraților, consiliile locale și-au depășit competența atunci când au emis hotărâri ce vizau reglementarea procedurii de ridicare a autovehiculelor staționate neregulamentar.
Pe de altă parte, alte instanțe au fost de părere că reglementarea procedurii ridicării vehiculelor staționate neregulamentar prin acte administrative cu caracter normativ emise de consiliile locale rezultă din interpretarea unor dispoziții din Ordonanța de urgență nr. 195/2002. Magistrații care au dat sentințe în acest sens au stabilit, așadar, că regulamentul în cazul ridicării vehiculelor staționate neregulamentar poate fi adoptat și prin alte acte normative decât prin hotărâre de guvern. „Apreciem că hotărârile consiliilor locale adoptate în vederea reglementării procedurii privind ridicarea vehiculelor staționate neregulamentar depășesc competența ce revine consiliilor locale în această materie, fiind contrare prevederilor actelor normative cu forță juridică superioară”, susținea Avocatul Poporului în recursul în interesul legii înaintat ÎCCJ.
Autoritățile locale așteaptă decizia
Directorul Direcției de Dezvoltare de la Primăria municipiului Focșani, Laurențiu Mocanu, a precizat că se așteaptă decizia magistraților pentru a vedea exact despre ce este vorba. „Așteptăm să vedem exact care este decizia magistraților, deoarece noi până acum nu am ridicat decât mașinile care blocau accesul în anumite zone, instituții, locuințe particulare, pe locurile închiriate etc. Această activitate de ridicare a mașinilor a fost preluată la Direcția de Dezvoltare tocmai pentru a nu mai fi abuzurile din anii trecuți când ridicarea mașinilor era făcută de o firmă privată. La noi nu este situația ca în alte orașe, precum București”, a precizat Laurențiu Mocanu, directorul Direcției de Dezvoltare.
În ceea ce privește mecanismul de ridicare a mașinilor, lucrurile stau în felul următor: polițiștii locali sunt cei care constată că o mașină este oprită ori staționată în raza de acțiune a indicatorului „Zonă cu ridicări auto”, o fotografiază, apoi iau legătura cu persoanele responsabile cu ridicarea autoturismelor. Reprezentanții firmei se deplasează în zona indicată de polițist, iau mașina și o duc la depozitul special amenajat de unde proprietarul își poate recupera autoturismul, după achitarea unei taxe. Mai mult, șoferul care și-a oprit mașina neregulamentar mai are de achitat și o amendă aplicată de Poliția Locală, cu posibilitatea de a achita jumătate din suma acesteia în 48 de ore. Totodată, acesta mai primește și puncte de penalizare. Excepție fac cei care ajung la mașină înainte ca acesta să fie ridicată. În astfel de situații, șoferul nu mai plătește taxa de ridicare ci doar o amendă și punctele de penalizare.
SESIZAREA AVOCATULUI POPORULUI AICI.