Comisarii de la Protecția Consumatorilor au constatat mai multe nereguli la comercializare produselor cosmetice. Acțiunea, derulată la nivel național de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor, s-a finalizat cu 232 de amenzi contravenționale, în valoare de peste 773 mii lei. Comisarii au dispus 194 măsuri de oprire temporară de la comercializare pentru produse cosmetice, în valoare de 104.713 lei, și 22 măsuri de oprire definitivă, pentru produse cosmetice expirate, în valoare de 1.429 lei.
Principalele abateri descoperite la comercianții din Vrancea se referă la absența elementelor obligatorii de pe etichetele produselor, precum denumirea și adresa producătorului sau importatorului, indicații despre gramajul, volumul sau modul de utilizare. Pe alte produse nu era menționat simbolul PAO referitor la perioada de utilizare de după deschidere pentru care produsul este sigur și poate fi folosit fără a avea efecte nocive.
Totodată, au fost găsite produse pe care traducerea în limba română era incorectă sau incompletă. Au mai fost găsite produse cosmetice expirate și nereguli la organizarea promoțiilor. Potrivit ANPC, „o ofertă specială trebuie să indice, în mod clar și neechivoc: data la care încetează oferta sau, dacă este cazul, faptul că oferta specială se referă la stocul de bunuri disponibil; data de începere a perioadei în care se aplică prețul special sau alte condiții specifice, dacă oferta specială nu a început încă).
Protecția Consumatorilor îi sfătuiește pe cei care achiziționează produse cosmetice să solicite documente fiscale, precum factură, bon fiscal sau chitanță de care vor avea nevoie în caz de reclamație. În plus, avertizează ANPC, produsele originale nu se vând în afara lanțurilor de distribuție, cum ar fi tarabele sau persoane fizice „cu sacoșa”. O altă recomandare se referă la prețurile practicate, deoarece prețurile mici sunt dubioase, iar produsele pot proveni din „filiere paralele”.
Alte sfaturi la achiziționarea de produse cosmetice :
– să verifice dacă integritatea și calitatea ambalajului corespunde valorii produsului; sunt sanse mari ca un produs zis „de lux”, ambalat în pungă de plastic sau într-o cutie banală, să fie de fapt o contrafacere;
– să examineze cu atenție eticheta, o calitate proastă a tipăririi poate ascunde o contrafacere;
– să știe că unii producători și importatori „de marcă” au adoptat voluntar personalizarea unor produse cu etichetă – hologramă, pentru securizarea lor și pentru protejarea marcii;
– să știe că pe orice produs cosmetic trebuie să fie inscripționat numele sau denumirea producatorului ori a persoanei responsabile cu introducerea pe piață, ori al importatorului de produse din afara UE;
– să știe că majoritatea produselor trebuie să aibă inscripționată data de minimă durabilitate precedată de expresia „A se folosi preferabil înainte de”, urmată de dată sau de detalii asupra locului de pe ambalaj unde se află inscripționată această dată, exprimată fie prin lună și an, fie prin zi, lună și an și cu cifre arabe;
– să știe că anumite produse, precum cremele, nu au data de minimă durabilitate, ci au inscripționat un simbol (PAO) constând într-o cutie întredeschisă, pe sau lângă care este menționată perioada după deschidere în care produsul poate fi folosit în siguranță, în luni de zile (6, 12, 24 luni de ex);
– să stie că sunt produse la care data de minimă durabilitate este mai mare de 30 de luni și atunci aceasta nu se mai menționează (cazul recipientelor sub presiune cum sunt deodorantele).