Ediția: Miercuri 15 ianuarie 2025 Nr. 6793
Ediția: Miercuri 15 ianuarie 2025 Nr. 6793

ISJ Vrancea vrea SISTEM GERMAN pentru învăţământul profesional. Contracte între patroni şi elevi!


Conducerea Inspectoratului Åžcolar Județean propune aplicarea sistemului german pentru învățământul profesional dual care a fost introdus la sfârșitul anului trecut. Subprefectul Cristi Misăilă a cerut, ieri, conducerii Inspectoratului Åžcolar Județean să prezinte acest sistem agenților economici vrânceni. Învățământul profesional în sistem dual se desfășoară pe bază de contract de muncă încheiat între elev și un agent economic, iar responsabilitatea privind pregătirea profesională este partajată între firmă și unitatea de învățământ profesional și tehnic. 
    Acest sistem de învățământ asigură calificarea unui absolvent de învățământ obligatoriu într-o meserie solicitată de un agent economic. Teoretic, noul sistem a fost introdus prin ordonanță de Guvern în decembrie 2014 și ar trebuie să fie funcțional din noul an școlar. Ordonanța se află acum în dezbateri la Parlament iar firmele și inspectoratele școlare așteaptă să vadă forma finală a legii pentru a ști cum să înființeze noile clase.
    Forma actuală a acestui sistem de învățământ ridică mai multe probleme, prezentate ieri la ședința Comisiei de Dialog Social. Conducerea ISJ propune, în adresa trimisă către Prefectură, îmbunătățirea legislației pentru ca această formă de învățământ să își atingă scopul și să asigure pregătirea unui număr cât mai mare de specialiști de care au nevoie agenții economici.
    Una dintre propuneri se referă la aplicarea sistemului german. De altfel, după cum a arătat inspectorul general școlar, Vasilica Zaharia, această formă de învățământ a fost inițiată în România de agenții economici cu capital german din Brașov, Sibiu, Alba. Acest sistem presupune înființarea unor centre de formare profesională, la nivel regional, pe domenii profesionale. Ar fi o revenire la un sistem folosit și în perioada comunistă, diferența este că acum finanțarea ar urma să fie asigurată și de agenții economici. Pentru început, finanțarea acestora ar urma să fie asigurată de către stat, iar ulterior cheltuielile să fie preluate de asociațiile patronale sau Camerele de Comerț. Sistemul german presupune că pregătirea teoretică și de cultură generală se asigură în unități de învățământ existente și autorizate, instrumentele de evaluare fiind create și implementate la nivel național. În cazul pregătiri practice, aceasta se realizează într-un centru de formare profesională, centru dotat cu mașini și utilaje conform noilor tehnologii, cu resursă umană bine pregătită, perioada fiind diferită de la calificare la calificare.
    Alte propuneri ale ISJ Vrancea sunt de acordare a unor facilități fiscale agenților economici implicați în acest proiecte, simplificarea sau eliminarea autorizării/acreditării operatorului economic ca furnizor de formare profesională deoarece implică foarte multe costuri financiare și de timp, resurse umane. De asemenea, se propune simplificarea sau chiar eliminarea acreditării/autorizării unității de învățământ pentru fiecare calificare profesională atunci când există acreditare pentru calificare de nivel superior în același domeniu.

   Mai multă publicitate pentru noul sistem de învățământ

    Propunerile ISJ au fost făcute ținând cont și de primele discuții cu agenții economici vrânceni referitoare la meseriile de care ar avea nevoie. Inspectorul școlar de Învățământ profesional și Tehnic, Mihai Fâsan, a arătat că sunt multe cazuri unde numărul de solicitări din partea agenților economici nu poate asigura numărul de locuri pentru o clasă. Iar în aceste condiții soluția ar fi o asociere a agenților economici, fie o implementare a modelului german, cu înființarea unor Centre regionale de formare profesională. „Ni s-au cerut calificări noi, precum operatori la mașini cu comandă numerică sau brutari, bucătari. Aceste calificări nu le-am avut înainte iar pentru aceasta unitățile școlare trebuie să depună documentații pentru autorizare și, ulterior acreditare”, a afirmat inspectorul Mihai Fâsan.
    Subprefectul Cristi Misăilă a cerut conducerii ISJ să popularizeze cât mai mult această nouă formă de învățământ pentru ca un număr cât mai mare de firme să își pregătească angajații. Avantajul este multiplu. Sistemul de învățământ nu mai oferă șomeri la finalul cursurilor obligatorii, tinerii obțin un loc de muncă, agenții economici beneficiază de specialiști pregătiți, care își fac meseria mai bine. „Este foarte bine pentru că în firme este nevoie de specialiști, de oameni care să știe să își facă meseria”, a afirmat și Ion Roman, președintele Patronatului IMM Vrancea. 

   Cum funcționează învățământul profesional în sistem dual

    Pregătirea profesională realizată prin învățământul profesional în sistem dual se organizează la inițiativa operatorilor economici. Are o durată de doi ani dar poate fi redus prin echivalarea unor module sau a unor competențe asimilate prin alte cursuri. Învățământul profesional în sistem dual se desfășoară pe bază de contract de muncă încheiat între elev și un operator economic. Contractul de formare profesională este anexă la contractul individual de muncă al elevului, fiind parte integrantă din acesta. Responsabilitatea privind pregătirea profesională prin învățământul profesional în sistem dual este partajată între operatorul economic și unitatea de învățământ profesional și tehnic.
    Operatorul economic și unitatea de învățământ profesional și tehnic vor încheia un contract de parteneriat, în care vor fi precizate responsabilitățile părților în pregătirea profesională prin învățământul profesional în sistem dual. Pregătirea profesională prin învățământul profesional în sistem dual se finalizează cu obținerea unei calificări profesionale cuprinsă în Nomenclatorul calificărilor profesionale.
Clasele din învățământul dual se pot constitui, de regulă, cu un număr minim de 15 elevi și un număr maxim de 25 elevi. Situațiile excepționale care nu se încadrează acestor prevederi se aprobă de către inspectoratul școlar județean.

11 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?