Ediția: Miercuri 5 februarie 2025 Nr. 6808
Ediția: Miercuri 5 februarie 2025 Nr. 6808

Inspectorii ANTIFRAUDĂ au băgat spaima în patroni! Un fast- food a fost închis şi mai multe restaurante verificate!


Fast-food Dogan a fost închis la sfârșitul săptămânii trecute în urma unei acțiuni derulate de inspectorii Direcției Antifraudă. Sancțiunile au fost aplicate pentru nerespectarea legislației referitoare la utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale. Bozkuș Eyup, administratorul Fast Food Dogan, a declarat că activitatea a fost închisă pentru o lună de zile pentru că nu a fost emis un bon fiscal de 90 de lei. Acesta a susținut că bonul nu fusese eliberat deoarece se eliberase o prenotă, forma folosită atunci când o masă durează o perioadă mai mare de timp, iar comenzile sunt diversificate. „Singura greșeală invocată a fost că nu s-a eliberat un bon fiscal de 90 de lei la o masă. A fost greșeala unui ospătar care a avut o masă mai mare și cu mai multe comenzi, a emis prenotă dar a uitat să emită bonul fiscal. Suma de 90 de lei a fost singura greșeală și pentru asta mi-a închis activitatea. Nu este normal ce se întâmplă în România”, susține administratorul fast-food- ului Dogan. Acesta a precizat că în urmă cu o lună de zile a mai fost amendat cu 15 mii de lei pentru că nu a făcut „niruri” la marfa intrată în firma. „Sunt amenzi foarte mari și măsuri foarte drastice. Poate că trebuia să dea amenzi, sunt de acord, dar sunt mult prea mari. 15 mii de lei este o sumă pe care nu și-o poate permite aproape nimeni”, a mai spus Bozkuș Eyup.

    Restaurante verificate, inclusiv luni

    Inspectorii au verificat mai multe unități de alimentație publică, inclusiv boxe din Piața Moldovei, dar și restaurante și cluburi din Focșani. Conform unor surse ar fi vorba despre Wasserman, L’Atelier, Soho Pub, Pizzeria Veneția, controalele având loc și în cursul zilei de luni.
    Verificările inspectorilor antifraudă i-au speriat în special pe vânzătorii micilor magazine care insistă acum să ofere bon fiscal pentru fiecare covrig sau pungă de pufuleți, de teamă ca nu cumva la ieșire să nu se afle un inspector de la Antifraudă. Iar sancțiunile sunt imense. Astfel, neemiterea bonului fiscal pentru toate bunurile livrate sau serviciile prestate ori emiterea de bonuri cu o valoare inferioară celei reale precum și neutilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale sunt sancționate cu amendă de la 10.000 lei la 15.000 lei, precum și cu suspendarea activității operatorului economic în punctul de lucru, de la o lună la 3 luni, în funcție de gravitatea faptelor. „Pe durata de suspendare a activității, unitatea este sigilată de echipa de control. Concomitent cu sigilarea unității, se afișează la loc vizibil un anunț cu privire la această situație”, se arată într-un comunicat al Administrației Județene a Finanțelor Publice Vrancea.
    Finanțiștii precizează că sunt obligații care trebuie respectate inclusiv de furnizorii serviciilor de utilități către populație. „Potrivit prevederilor art. 1 alin.(1) și alin.(2) din O.U.G. nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată, cu modificările și completările ulterioare, operatorii economici care încasează, integral sau parțial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar contravaloarea bunurilor livrate cu amănuntul, precum și a prestărilor de servicii efectuate direct către populație sunt obligați să utilizeze aparate de marcat electronice fiscale, să emită bonuri fiscale cu aparate de marcat electronice fiscale și să le înmâneze clienților, cu excepțiile  prevăzute la art.2, iar la solicitarea clienților vor elibera acestora și factură, în condițiile legii”, se arată în comunicat.
    Finanțiștii avertizează însă că unele prevederi legale au fost modificate sau abrogate prin OUG 91 din 2014. De exemplu, pentru anumite activități unde nu este posibilă emiterea de bonuri fiscale, agenții economici trebuie să elibereze chitanțe. O altă modificare se referă la abrogarea articolului 9 din vechiul act normativ. Acesta menționa că „clienții vor solicita și vor păstra bonurile fiscale asupra lor până la părăsirea unității de livrare a bunurilor sau de prestare a serviciilor în vederea prezentării lor la un eventual control, pentru justificarea provenienței acestora”.
    Cei de la Direcția Antifraudă arată, pe de altă parte, că noua legislație fiscală prevede că în cazul refuzului de a emite și înmâna bonul fiscal, clientul poate beneficia de bunul achiziționat sau de serviciul prestat fără plata contravalorii acestuia. Direcția Antifraudă face mai multe recomandări clienților care nu primesc bonuri fiscale pentru bunurile sau serviciile primite. Aceste cazuri pot fi sesizate la TelVerde 0800.800.085 unde un operator ANAF preia, 24 de ore din 24, problemele cetățenilor.

    Recomandările Fiscului

    „Ministerul Finanțelor Publice recomandă clienților, cărora un operator economic le refuză emiterea și respectiv înmânarea bonului fiscal, să abordeze următoarea conduită:
-Să solicite în mod expres eliberarea și înmânarea bonului fiscal în situația în care acesta nu este înmânat din proprie inițiativă de comerciant;
-Să aștepte un interval rezonabil de timp care să permită operatorului economic efectuarea operațiunilor de eliberare și respectiv de înmânare a bonului fiscal, în funcție de situația concretă în care se află, respectiv un magazin, un restaurant, o unitate de prestări servicii, etc.;
-Să nu părăsească unitatea comercială înainte de a apela serviciul TelVerde;
-În cazul unui refuz al comerciantului să invoce dreptul legal pe care îl are de a primi un bon fiscal, de a participa la loteria bonurilor fiscale și de a beneficia de bun sau serviciu fără plata contravalorii acestuia;
-În cazul în care nici în urma acestor demersuri nu primește un bon fiscal, indiferent de motivul invocat de comerciant (nu are casă de marcat, aceasta nu este fiscalizată sau este defectă) să apeleze telefonul TelVerde 0800.800.085, care asigură posibilitatea sesizării, 24 de ore din 24, a unui operator din cadrul Direcției generale antifraudă fiscală – ANAF, unde poate semnala nerespectarea legii fiscale de către comerciant”.

56 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?