Recompensele polițiștilor vor putea fi acordate de către persoanele care au competența de numire în funcție a acestora sau de către șefii ierarhici superiori, potrivit unui proiect de lege al Ministerului Afacerilor Interne.
Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii 360/2002 privind Statutul polițistului a fost pus în dezbatere publică de către Ministerul Afacerilor Interne, după ce, printr-o Decizie a Curții Constituționale din 2 iulie 2014, a fost admisă excepția de neconstituționalitate a prevederilor articolului 59 alineatul 2, articolului 60 alineatul 1 și ale articolului 62 alineatul 3 din actul normativ.
Curtea Constituțională a analizat dispozițiile Statutului polițistului referitoare la procedura cercetării prealabile, stabilirea competențelor privind aplicarea sancțiunilor disciplinare, activitatea consiliilor de disciplină, care delegă ministrului Afacerilor Interne dreptul de reglementare în aceste materii. Proiectul de act normativ vizează punerea în acord a dispozițiilor statutare cu Decizia Curții Constituționale, precum și reglementarea sistemului de recompense. Soluțiile propuse vizează mai multe aspecte. Astfel, proiectul de act normativ stabilește că recompensele care pot fi acordate polițistului sunt: ridicarea unei sancțiuni disciplinare aplicate, mulțumiri scrise, felicitări, premii în bani sau obiecte, însemne onorifice (ecusoane, insigne etc.), diplomele de merit și distincțiile, arme albe sau de foc, titluri de onoare, înscrierea pe placa de onoare a instituțiilor de învățământ pentru formarea personalului a gradului profesional, numelui și prenumelui șefilor de promoții. „Recompensele se acordă de către persoanele care au competența de numire în funcție a polițistului sau, după caz, de către superiorii ierarhici ai acestora, care au competență de gestiune a resurselor umane. În cazul particular al recompensei «ridicarea unei sancțiuni disciplinare aplicate», se acordă de către șeful care, anterior, a dispus sancționarea, la propunerea șefului unității în care își desfășoară activitatea polițistul sancționat, iar în cazul în care polițistul sancționat disciplinar a fost mutat la altă unitate, se acordă de către șeful care îndeplinește funcția similară celui care a aplicat sancțiunea disciplinară. Această recompensă se acordă cu prioritate față de celelalte recompense, dacă se propune recompensarea unui polițist aflat sub efectul unei sancțiuni disciplinare”, se arată în nota de fundamentare care însoțește documentul.
Proiectul de lege reglementează principiile pe care se fundamentează procedura disciplinară: prezumția de nevinovăție, garantarea dreptului la apărare, celeritatea procedurii, contradictorialitatea, proporționalitatea, unicitatea sancțiunii, legalitatea sancțiunii, dar și regulile de procedură a cercetării disciplinare, instituindu-se următoarele garanții pentru polițistul citat: citarea, ascultarea, consemnarea susținerilor, dreptul polițistului cercetat de a cunoaște în întregime actele cercetării și de a solicita probe în apărare.
Din aceeași categorie face parte și dreptul de a solicita efectuarea unei expertize extrajudiciare, însă pe cheltuiala sa, dreptul de a fi asistat la cerere, stabilirea și aplicarea sancțiunilor disciplinare numai după cercetarea prealabilă și după consultarea Consiliului de disciplină. Documentul mai prevede că cercetarea prealabilă poate fi dispusă de persoana care are competența de numire în funcție sau de către șeful ierarhic superior, iar pentru polițiștii încadrați sau detașați la serviciile publice comunitare, detașați sau delegați în alte unități ale MAI, ori aflați la cursuri în instituții de învățâmânt ale MAI, se stabilesc reguli specifice de determinare a competenței.
Polițiștii desemnați să efectueze cercetarea prealabilă vor fi nominalizați numai din rândul polițiștilor care au calitatea de organe de cercetare penală ale poliției judiciare sau care au studii juridice și, de regulă, sunt cel puțin egali în grad profesional sau în funcție cu polițistul cercetat. Propunerile, sugestiile și opiniile persoanelor interesate cu privire la acest proiect de act normativ pot fi trimise pe adresa de e-mail legislatie@mai.gov.ro, în termen de 10 de zile.