Ediția: Miercuri 15 ianuarie 2025 Nr. 6793
Ediția: Miercuri 15 ianuarie 2025 Nr. 6793

Dosarul de sănătate, activat la prima vizită la medic


Doar 15% dintre vrânceni și-au activat dosarul electronic de sănătate. Deși acesta a devenit funcțional din luna mai a anului trecut, dintre cei 293 de mii de asigurați de la nivelul județului, doar 15% l-au activat. Dosarul electronic de sănătate poate fi activat doar printr-o vizită a pacientului la cabinetul medicului de familie. „Pentru ca o persoană asigurată să-și activeze dosarul electronic de sănătate, trebuie să se prezinte la medicul de familie, care îi va furniza o parolă dintr-o matrice cu litere, pe care o va ști doar el, dar și medicul, dacă pacientul binevoiește. Pacientul își va putea verifica dosarul, accesând www.des-cnas.ro. Acolo vor fi trecute toate controalele medicale, diagnosticele și tratamentele”, spune Mihai Copaci. 
Cei care încă nu au ajuns la doctor nu au dosarul activat, dar acest lucru se va întâmpla la prima vizită la medic sau la spital. Din acel moment, toate datele existente în Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI), respectiv internările, rețetele și analizele, sunt adunate în dosarul pacientului.
Guvernul a aprobat, în ședința de miercuri, normele metodologice privind modalitatea de utilizare și completare a Dosarului Electronic de Sănătate (DES) al pacientului, componentă a Platformei Informatice a Asigurărilor de Sănătate. Acest dosar conține o serie de informații medicale despre pacient, adunate la nivel național de la toți furnizorii de servicii medicale aflați în contract cu casele de asigurări de sănătate, cu care pacientul a intrat în contact. DES preia datele și informațiile existente în Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI) în ceea ce privește istoricul medical al pacientului, realizând o colecție de date medicale, necesară luării celor mai bune și rapide decizii medicale, la care au acces în primul rând proprietarii acestor date, asigurații.
Informațiile stocate în DES sunt structurate în cinci module. Mai întâi, este modulul „Sumar de urgență”, care este accesibil tuturor medicilor, în vederea realizării actului medical, fără a fi necesar acordul pacientului, iar modulele „Istoric medical”, „Antecedente declarate de pacient”, „Documente medicale” și „Date personale” sunt accesibile medicilor numai cu acordul pacienților. Accesul pacienților la propriul dosar electronic de sănătate se poate realiza prin intermediul matricei de securitate care se eliberează pacienților de către medici, în baza cardului de sănătate sau a actului de identitate. Pacientul poate vedea oricând dacă i-a fost accesat dosarul de sănătate, cine a avut acces și la ce nivel.

   Ce cuprinde Dosarul Electronic de Sănătate

În Dosarul Electronic de Sănătate apar informații privind istoricul medical al
pacientului, cu date culese de la toți furnizorii de servicii medicale cu care acesta a intrat în contact. Dosarul are mai multe secțiuni de date medicale și cuprinde datele personale ale pacientului (nume, prenume, vârstă, grupă sanguină, RH), un sumar privind alergii, proteze, transplanturi, un istoric medical cu diagnostice, intervenții chirurgicale, proceduri, imunizări, intoleranțe la medicamente/ alimente, un istoric legat de evenimentele din viața medicală a pacientului (consultații la medicul de familie, la medicul de specialitate, trimiteri, rețete, internări), dar și date privind modul de viață al pacientului: informații despre dietă, condițiile de muncă, mediul familial, consumul de alcool, tutun și cafea. 
Utilizarea dosarului electronic de sănătate are drept obiective creșterea calității și eficienței actului medical prin accesul la date și informații medicale relevante într-un timp cât mai scurt, precum și implicarea pacientului în completarea informațiilor privind antecedentele personale, stil de viață și prin consultarea directă a propriilor date medicale.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?