Românii care merg în vacanțe în Grecia nu sunt atrași în mod special de sistemul all inclusive, astfel că decizia de a merge în această țară va fi influențată în foarte mică măsură de planurile noului guvern de la Atena de a reduce acest tip de turism, potrivit turoperatorilor români. „Grecia este prima destinație pe care o aleg românii pentru vacanțe în străinătate și sunt îndrăgostiți de această țară. Grecia a fost pe primele pagini ale ziarelor din cauza crizei în ultimii ani, cu ideea că falimentează, că iese din zona euro etc., și totuși numărul turiștilor români a crescut an de an, urmând trendul european”, a declarat pentru MEDIAFAX Cristian Pandel, proprietarul agenției Christian Tour, care trimite cei mai mulți turiști români în Grecia, respectiv peste 100.000 pe an. Cristian Pandel administrează de anul trecut un hotel de patru stele în insula grecească Corfu.
Noul premier al Greciei, Alexis Tsipras, a declarat război serviciilor de turism all-inclusive, chiar dacă aduc economiei elene venituri anuale de două miliarde de euro, cu intenția ca prin măsuri fiscale și legislative să descurajeze acest sistem pentru a facilita revenirea la turismul tradițional. Tsipras, liderul partidului de extemă stânga Syriza care a câștigat alegerile de duminică din Grecia, consideră că serviciile all-inclusive îndepărtează turiștii de economia locală, ținându-i în incinta hotelurilor și departe de micile afaceri, conform Daily Mail.
Din acest motiv, premierul a promis să reducă acest tip de turism de masă în Grecia, care s-a dezvoltat în ultimele câteva decenii. Cristian Pandel a afirmat că, anul trecut, numărul mare de turiști care au ales Grecia a creat probleme reale în sezon, când la multe hoteluri nu mai puteau fi găsite camere libere. „Cererea și contractele făcute de giganții europeni din industrie pentru 2015 vor determina și în acest an o creștere a turismului în Grecia. Din discuțiile cu hotelierii greci am aflat că chiar și atunci când merg all inclusive în această țară, turiștii români aleg în foarte multe zile din vacanță să iasă în oraș și să mănânce la tavernele grecești. Sunt unii dintre cei mai apreciați turiști, pentru că cheltuiesc sume importante în vacanțe„, a mai spus Cristian Pandel.
Alin Burcea, proprietarul Paralela 45, una dintre cele mai importante agenții de turism din România, și vicepreședinte al Asociației Naționale a Agențiilor de Turism (ANAT), spune că în Grecia merg anual circa 250.000 de turiști români, dintre care o cincime se cazează în structuri all inclusive. „Nu se vor desființa hotelurile all inclusive, nu a afirmat asta premierul. Ideea este să nu se mai dezvolte. În Grecia nu sunt foarte extinse structurile all inclusive, și chiar dacă s-ar elimina all inclusive și s-ar înlocui cu pensiune completă, nu ar fi un șoc. Pentru Grecia, all inclusive nu este tradițional și nici pentru agențiile românești nu ar fi ceva de mare impact„, crede Burcea.
El apreciază că fluxul de turiști către Grecia va continua să crească, pentru că în această țară turiștii nu merg doar la 5 stele all inclusive, ca în Turcia, ci se cazează și la studiouri, vile, la 2 stele, 3 stele sau aparthoteluri. „Semnalul este că nu se dorește dezvoltarea all inclusive pentru că dispar micile taverne, restaurante și magazine, ceea ce este corect. Grecia are celebrele taverne, cu muzică grecească și dansuri, care sunt o atracție mult mai mare decât sistemul all inclusive”, mai spune Alin Burcea.
Noul premier elen a promis să reducă acest tip de turism de masă în Grecia, care s-a dezvoltat în ultimele câteva decenii. Guvernul ar putea interzice vânzarea de terenuri aflate în proprietatea statului către dezvoltatorii de mega-complexuri turistice și ar putea modifica legislația privind taxa pe valoare adăugată, urmând ca actualele centre de vacanță să suporte taxe mai ridicate. „Nu dorim să continuăm cu actualul model de exploatare intensivă a turismului”, a spus Tsipras.
Noul regim guvernamental nu vrea să interzică total sistemul all-inclusive, ci să încurajeze modelul vacanțelor tradiționale, în care vizitatorii folosesc barurile tradiționale, restaurantele și atracțiile locale.