V-ați întrebat vreodată de ce este distras elevul în timpul orelor? Ce anume i se pare mai interesant sau pe ce își concentrează atenția în timp ce îl privește pe profesorul care predă noțiuni noi la matematică ori fizică?
Neatenția la ore este o problemă frecventă, cu care se confruntă toate cadrele didactice, indiferent că predau la școală primară, gimnazială sau liceu, problemă pe care o ridică atât dascălii cât și părinții. Potrivit unui articol de pe portalinvatamant.ro, principala cauză pentru neatenția copiilor la ore este telefonul mobil. Cu atât mai mult, dacă elevul deține un smatphone, cu acces la internet. Acesta va butona telefonul de cel puțin trei ori în timpul unei ore de curs, căci în ziua de azi, nimeni nu-și mai închide telefonul, dacă are posibilitatea să-l dea pe silențios. Pentru elevul din învățământul primar sau gimnazial, pierderea de trei ori, în 60 de minute, a firului evenimentelor care se petrec în sala de clasă, înseamnă catastrofă totală: note mici, rezultate slabe la sfârșitul anului școlar și emoții pentru părinți la evaluările naționale, se mai precizează în același articol.
În ceea ce privește telefonul, o soluție ar fi să spunem: fără telefoane la școală! Dar acest lucru este mai greu și devine aproape imposibil pentru părinții care ajung acasă de la serviciu tocmai seara târziu, iar telefonul reprezintă pentru ei singura modalitate de a ține legătura cu copiii peste zi. Dar, telefonul nu este singura cauză a pierderii atenției în timpul orelor de curs. Referitor la pierderea atenției la ore de către elevi, site-ul psihologpentrucopii.ro, menționează: „cea mai simplă cauză a neatenției se datorează nu atât copilului, cât sarcinii de lucru pe care acesta o face. Așa cum adulții au activități preferate și corvoade, tot așa și copiii pot fi complet absorbiți de o activitate și complet neatenți în altă situație”.
Așadar, situațiile cele mai frecvente în care copiii sunt neatenți sunt: activitatea nu este interesantă pentru ei, activitatea este prea solicitantă, în acest caz lipsa de atenție a elevului este ca un fel de renunțare în fața unei sarcini prea dificile. Și o sarcină prea ușoară, monotonă, îl face pe acesta să se plictisească și să-și piardă interesul pentru oră, așa că va deveni neatent.
Pierderea atenției la ore este o problemă cu care se confruntă și elevii de liceu. Făcând un sondaj printre elevii unui colegiu tehnic din Focșani, am aflat că aceștia își pierd atenția atunci când sunt obosiți (pentru că noaptea stau până târziu la calculator), sau dacă se gândesc la treburile de acasă. „Ne pierdem atenția atunci când ne ia somnul, ne gândim la problemele de acasă sau ne jucăm pe telefon”, a spus un elev de clasa a XI-a. „Când nu suntem atenți nu scriem toată lecția sau nu înțelegem ce am scris și trebuie să învățăm mai mult acasă”, a completat colegul acestuia. Întrebați de alte consecințe ale neatenției în timpul orelor, elevii clasei a XI-a au spus că de cele mai multe ori se aleg cu note proaste. „Profesorii ne văd că nu suntem atenți, ne întreabă ceva din lecție, nu știm și astfel ne pun note proaste”, au spus ei.
O altă clasă, alte păreri. „Nu mai suntem atenți atunci când noțiunile predate de profesor nu sunt pe înțelesul nostru, când profesorul aduce prea multe informații sau când nu ne dă siguranța că știe despre ce vorbește„, susțin elevii unei clase de XII-a. „Dacă nu-mi place de fața profesorului, nici nu mă uit la el. Îmi caut altceva de făcut”, a adăugat o elevă.
Profesorii din cadrul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională (CJRAE) Vrancea spun că neatenția la ore poate să difere de la un elev la altul, iar modalitățile de intervenție a specialiștilor în aceste cazuri sunt diferite. „Forma de manifestare a neatenției poate fi foarte diferită de la un elev la altul și în aceste condiții intervenția va trebui să fie diferită. Un elev poate manifesta neatenție prin sustragere de la activitate și reverie, în timp ce pentru un alt elev forma de manifestare poate să ia un aspect de distragere a celorlalți colegi. Din perspectiva duratei, pentru un elev poate să dureze doar pentru câteva minute, în timpul unei ore, în timp ce alt elev poate fi neatent pe tot parcursul zilei”, a precizat Tatiana Duță, profesor în cadrul CJRAE Vrancea.
Sfaturile pe care le regăsim în articolul de pe portalinvatamant.ro, în cazul în care părinții observă că copiii/ elevii au probleme cu concentrarea și nu pot sta atenți la ore prea mult timp, și în consecință au rezultate mai slabe la învățătură, sunt: să meargă cu copilul la un control și să-i verifice starea de sănătate, să se asigure că cel mic se culcă și se trezește în fiecare zi la aceeași oră, să reducă programul la televizor sau calculator înainte de culcare. De asemenea, trebuie să discute cu copilul despre ceea ce îl face, în timpul orelor, să nu mai fie atent: zgomotul din clasă, colegul de bancă, stilul de predare greoi, informațiile, etc.