Alternativa educațională Step by Step a început să funcționeze în România în 1994, când George Soros a alocat resurse substanțiale ale „Institutului pentru o societate deschisă” pentru un proiect de educație timpurie a copilului în Europa Centrală și de Est. Obiectivul programului „Step by Step” la grădiniță este acela de a dezvolta în fiecare copil capacitatea de a fi creativ și plin de imaginație, de a avea o gândire critică și de a fi capabil să facă alegeri, de a fi capabil să definească o problemă și să o rezolve, de a fi preocupat de comunitate, țară și de mediu.
Clasa este un laborator unde copilul experimentează, având pe rând rolul de explorator, artist, prieten sau om de știință. Educatoarea este responsabilă de transformarea clasei într-un laborator, în care se realizează sarcinile prevăzute de programă. În cadrul programului Step by Step, aranjarea sălii de clasă trebuie făcută în așa fel încât să-i încurajeze pe copii să opteze pentru activitățile pe care le vor desfășura. Fiecare sală de clasă va avea mai multe centre de activități, care conțin materiale diferite, pe care copiii le vor explora și cu care se vor juca. Fiecare centru trebuie să conțină materiale suficiente pentru uzul mai multor copii în același timp.
Principalele centre de activități sunt: artă, construcții, joc de rol, alfabetizare/ bibliotecă, matematică, jocuri în aer liber, nisip și apă, știință. Fiecare centru devine un laborator de inițiativă, imaginație și creativitate. Produsele activității lor sunt expuse într-o formă atractivă, experimentele sunt etichetate, construcțiile rămân nemișcate zile în șir pentru a fi completate. Copiii se mișcă liber, trecând de la un centru la altul, respectând anumite reguli de ordine interioară în grupă, cum ar fi: nu aleargă, întrețin curat locul de joacă, nu dărâmă construcțiile, nu deranjează și respectă munca colegilor.
Atât copilul cât și educatoarea pot iniția sau pot conduce activități. Trebuie să existe un echilibru între educatoare și copil, fiecare, pe rând, conduce, întreabă sau răspunde. Copiii sunt încurajați să aibă multe inițiative în cadrul procesului de învățare. Centrele de activitate oferă posibilitatea alegerii domeniilor de învățare și materialelor. Temele și proiectele sunt încurajante, iar educatoarea le planifică pe baza intereselor copiilor și le integrează în centrele de activitate.
Copiii nu sunt obligați să participe la o temă sau un proiect care nu îi interesează. Clasa este amenajată astfel încât să ofere posibilitatea alegerii între centre și diferite materiale. „În clasa orientată spre necesitățile copiilor, aceștia pot să facă alegeri, să se joace activ, să folosească materiale cu multiple posibilități, să lucreze împreună și să aibă grijă unul de celălalt, să-și asume responsabilități”, a precizat Adriana Soare, directoarea Grădiniței nr. 23 din Focșani.
Echipa de educatori este formată în cadrul programului Step by Step din educatoare, ajutor de educatoare, directorul grădiniței, părinți și voluntari, care asigură desfășurarea în cele mai bune condiții a activităților derulate de copii. „Promotorii și realizatorii programului «Step by step» sunt constituiți într-o echipă de educatori (educatoare, ajutor de educatoare, directorul unității, părinți, voluntari). Ajutorul de educatoare poate fi un părinte sau un voluntar, care să asigure sprijin educatoarei în rezolvarea sarcinilor unei zile. De regulă, părinții sunt la serviciu în intervalul orar 9.00 – 12.00 și din acest motiv sunt solicitați studenți din cadrul Departamentului pentru Învățământul primar și preșcolar al Universității București, care îndeplinesc rolul de ajutor de educatoare”, a adăugat directoarea Grădiniței nr. 23.
În cadrul grupei „Step by step”, familia reprezintă un partener ideal, de aceea grădinițele care aplică acest program oferă posibilitatea familiilor de a se implica activ în program. „Activitatea educativă din grădiniță nu poate fi izolată, separată de alte influențe educative ce se exercită asupra copilului și mai ales nu poate face abstracție de acestea. Educația trebuie să se manifeste permanent ca o acțiune coerentă și unitară a grădiniței și în primul rând a familiei. Echipa de educatori, cu bunăvoință și competențe, poate avea abilitatea de a face din orice părinte un colaborator, iar rezultatele concrete vor dovedi avantajele colaborării. Printre modalitățile practicate de colaborare cu familia sunt: întrunirile, comitetul de sprijin, afișierul, expozițiile permanente, serbările, convorbirile individuale, participările la activități”, a declarat Gabriela Oloeriu, inspector pentru învățământul primar și preșcolar.