Primul strat de asfalt de pe sectorul de drum Tulnici-Lepșa a fost turnat de muncitorii companiei UMB Spedition. ,,Sâmbătă seară am reușit să finalizăm turnarea primului strat de asfalt pe sectorul de drum Tulnici-Lepșa. Lucrările vor continua luni, cu turnarea celorlalte două straturi de asfalt, dar și cu executarea celorlalte lucrări pe care le avem în derulare la acest drum”, a declarat inginerul Åtefan Åerbu, șeful de lucrări din partea companiei UMB Spedition.
Aesta a dat asigurări că lucrările pe sectorul de drum Tulnici-Lepșa-limită județ Covasna vor fi terminate în maxim două luni. „În prezent ne aflăm în faza de a turna asfaltul conform proiectului. Zilnic avem 120 de camioane care cară asfalt, iar de joi numărul camioanelor va crește la 140 zilnic. Estimăm ca în maxim două luni de zile lucrările pe acest sector de drum să fie încheiate, așa cum prevede proiectul: cu șanțuri, apărări de maluri, îndiguiri, straturi de asfalt, refugii și semnalizare rutieră. Este o lucrare complexă din punct de vedere tehnic”, a precizat inginerul Åtefan Åerbu.
Potrivit acestuia, în afară de lucrările de asfaltare pe care toată lumea le așteaptă, proiectul prevede realizarea unor lucrări complexe de colectare a apelor pluviale prin realizarea de șanțuri și canale colectoare, realizarea de ziduri de sprijin pentru platforma drumului și realizarea de ziduri în albia râului Putna pentru ca apa să nu mai rupă drumul. „O astfel de lucrare, foarte complexă, este în curs de realizare la intrare în stațiunea Lepșa, dinspre Tulnici. Aici se realizează un zid de protecție din beton armat, care are ca rol protejarea platformei drumului de eroziunile provocate de apă”, a spus Åtefan Åerbu.
Reamintim că săptămâna trecută, președintele Uniunii Naționale a Consiliilor Județene din România (UNCJR) și totodată președintele Consiliului Județean Vrancea, Marian Oprișan, a mers pe DN 2D, sectorul Tulnici-Lepșa-Limită județ Covasna pentru a vedea care este stadiul lucrărilor de reabilitare și modernizare a acestui drum. „Vreau să-mi fac datoria față de cetățenii județului Vrancea pentru că drumul național 2 D este de peste 30 de ani, visul vrâncenilor. Este cea mai complexă lucrare în acest moment în materie de drumuri rutiere din România. Vreau să-i mulțumesc pe această cale prim ministrului Victor Ponta pentru tot sprijinul pe care l-a dat în ultimii doi ani și jumătate acestui proiect, vreau să mulțumesc constructorilor, antreprenorului UMB Bacău, lui Dorinel Umbrărescu, domnului director Șerbu și tuturor constructorilor care lucrează la acest proiect, care va rămâne de referință în viața cetățenilor județului Vrancea”, a afirmat Marian Oprișan.
Åeful administrației județene a precizat că reabilitarea acestui drum va dezvolta foarte mult zona de munte a județului. „Este un proiect care va dezvolta foarte mult zona de munte. Mă refer aici la Valea Putnei și dincolo de toate celelalte, vreau să spun că va mai rezolva o mare problemă pentru că, la final, acest drum va face parte din drumul expres Târgu Secuiesc-Focșani-Brăila-Galați-Tulcea-Constanța. Evident, pentru cetățenii județului Vrancea este un mare câștig”, a precizat Marian Oprișan.
„Lucrările nu vor mai fi stopate”
Președintele Consiliului Județean Vrancea a arătat că în acest moment stadiul lucrărilor este foarte avansat și zilnic, peste 120 de camioane aduc între 1500 și 4000 de tone de asfalt care a fost turnat sau va fi turnat în zilele următoare pe DN 2D, sectorul Tulnici-Lepșa-limită județ Covasna. Marian Oprișan a dat asigurări că lucrările la acest obiectiv de investiții nu vor mai fi stopate.
„Așa cum ați văzut s-a început cu turnarea asfaltului. În primele zile, 1500 de tone pe zi și se va ajunge într-un final la 4.000 de tone, dar repet, complexitatea lucrării, zidurile de sprijin, apărările de mal, podurile, podețele și toate celelalte lucruri, șanțurile, se realizează mai greu, dar după cum știți binele nu vine niciodată ușor și eu sunt bucuros că împreună cu echipa mea putem, dacă nu ne împiedicăm, până la finalul acestui an să se circule pe acest drum în cele mai bune condiții pe relația Regiunea de Sud Est – Focșani – Lepșa- Ojdula-Târgu Secuiesc-Brașov. Lucrările nu vor mai fi stopate, se va lucra până la inaugurarea totală a acestui drum”, a precizat Marian Oprișan.
Primii 50 de kilometri din DN 2D, modernizați la standarde europene
Până în acest moment au fost modernizați și reabilitați primii 50 de kilometri din DN 2D. Sectorul de drum Focșani-Bîrsești are două benzi de trafic a câte 3,5 metri fiecare, două benzi de încadrare a câte jumătate de metru și încă un metru alocat celor două benzi de acostament, consolidate de o parte și de cealaltă a drumului. În total, partea carosabilă are o lățime de nouă metri. Lucrarea a durat trei ani și a costat 160 milioane de lei.
Drumul are o lungime de 118 kilometri, pe care se vor construi sau vor fi modernizate 35 de poduri, cu o lungime totală de 1,2 kilometri. Cel mai lung pod, de 287 de metri, a fost construit peste râul Putna, în localitatea Vidra. De asemenea, au fost sau vor fi construite 6 poduri noi, iar la altele patru va fi schimbată complet suprastructura. Vor fi refăcute, în total, 269 podețe și lărgite alte 24. Proiectul prevede reabilitarea sectorului asfaltat și asfaltarea celor 24 de kilometri de drum pe tronsonul Greșu-Ojdula, refacerea zidurilor de sprijin, a sistemelor de colectare și evacuare a apelor meteorice, refacerea și modernizarea lucrărilor de corecție a torenților.
Proiect realizat la inițiativa lui Oprișan
Procedurile de modernizare a acestui drum au început din decembrie 2002, când a fost publicat anunțul de intenție în Monitorul Oficial. Ulterior, pe 12 martie 2003, a fost selectată societatea Solel Boneh Internațional, pentru a realiza lucrarea. În 2004, au fost realizate studiul de fezabilitate și proiectul de execuție, pentru care au fost cheltuiți 2,5 milioane de euro, iar lucrările ar fi trebuit demarate în 2005. Numai că Guvernul PNL de la acea vreme a boicotat acest proiect și a renunțat la parteneriatul public-privat încheiat cu societatea Solel Boneh Internațional.
După zeci de demersuri și zeci de memorii depuse la Guvern și ministerele abilitate de către Marian Oprișan, proiectul a fost reluat în 2007, dar cu finanțare integrală de la bugetul de stat.