Agenția Județeană pentru Plăți și Inspecție Socială (AJPIS) Vrancea a trimis înștiințări mamelor și taților care trebuie să dea înapoi sume din indemnizația pentru creșterea copilului, care s-a constatat că au fost încasate necuvenit. Potrivit celor declarate de Cătălin Pogorevici, purtătorul de cuvânt al AJPIS Vrancea, în această situație sunt 75 de persoane din județul nostru, din care 51 beneficiare de indemnizație pentru creșterea copilului și 24 beneficiare de stimulent pentru creșterea copilului.
„Potrivit prevederilor OUG nr. 44/2014 pentru reglementarea unor măsuri privind recuperarea debitelor pentru beneficiile de asistență socială, precum și pentru modificarea art. 101 din Legea nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, sumele cu titlu de beneficii de asistență socială constatate ca prejudicii/ plăți nelegale din fonduri publice nerecuperate până la data de 27 iunie 2014 se recuperează în termen de 180 de zile de la această dată. După expirarea termenului de 180 de zile, prevăzut la art. I alin (4) din ordonanța de Urgență, vor fi calculate dobânzi și penalități de întârziere sau majorări de întârziere, potrivit Codului de Procedură Fiscală. Pentru a evita calculul și plata acestor dobânzi, penalități și majorări de întârziere, AJPIS a înștiințat un număr de 75 de persoane, din care 51 beneficiare de indemnizație pentru creșterea copilului și 21 beneficiare de stimulent pentru creșterea copilului, în legătură cu prevederile OUG 44/2014”, a declarat Cătălin Pogorevici, purtătorul de cuvânt al AJPIS Vrancea.
Beneficiarii de indemnizație ar putea realiza venituri suplimentare
Părinții aflați în concediul pentru creșterea copilului, beneficiari de indemnizație, ar putea realiza venituri supuse impozitului pe venit de până la 1.500 lei (de 3 ori valoarea Indicatorului Social de Referință care este, în momentul de față, de 500 lei). Proiectul de lege care reglementează acest lucru și care în acest moment este supus dezbaterii publice pe site-ul Ministerului Muncii mai vizează și stabilirea unei modalități de recuperare a eventualelor sume de la beneficiarii care realizează venituri peste nivelul de 1.500 lei, prin calcularea acestei sume ca diferență între indemnizația încasată și stimulentul de inserție la care ar fi avut dreptul.
Prin proiectul de act normativ se mai propune stimularea comportamentului activ pe piața muncii al persoanelor beneficiare de indemnizație pentru creșterea copilului care, în prezent, nu pot realiza venituri din activități salariale, independente sau agricole, pe perioada cât beneficiază de indemnizație, în vederea facilitării tranziției acestora de la viața de familie la cea profesională. Totodată, se mai reglementează amnistierea fiscală a persoanelor beneficiare sau care au beneficiat de indemnizație pentru creșterea copilului sau de stimulent, și pentru care s-au constituit sau urmează a se constitui debite până la data intrării în vigoare a acestei noi legi, ca urmare a stabilirii unui cuantum eronat al indemnizației pe baza documentelor prezentate.
Indemnizația pentru creșterea copilului prevăzută de OUG nr. 111/2010 reprezintă o măsură de sprijin pentru familia în care vin pe lume unul sau mai mulți copii, și se acordă pe perioada în care persoana îndreptățită își suspendă activitatea profesională și beneficiază de concediul pentru creșterea copilului. În momentul de față, în această perioadă părintele nu poate realiza venituri din salarii, din activități independente sau din activități agricole supuse impozitului pe venit. „Unul din fundamentele Programului de Guvernare pentru perioada 2013 – 2016 este bazat pe principiul echilibrului între politicile de consolidare fiscală, susținerea mediului economic și imperativul protecției și solidarității sociale. În practică, situațiile întâlnite care au condus la stabilirea de debite sunt: unele persoane, deși beneficiare de indemnizație pentru creșterea copilului, au realizat venituri din
diverse contracte, pentru întregirea venitului familial în vederea creșterii și îngrijirii copilului, fără să prevadă implicațiile asupra dreptului la indemnizație, au realizat debite prin încasarea de sume necuvenite cu acest titlu, fiind obligate la restituirea acestora, inclusiv la plata de dobânzi și penalități; la nivelul Agenției Naționale pentru Plăți și Inspecție Socială s-a constatat că unul din motivele
constituirii debitelor în cazul beneficiarilor de indemnizație pentru creșterea copilului, îl reprezintă stabilirea unui cuantum eronat al indemnizației, în baza documentelor prezentate de beneficiar. Èinând cont de natura beneficiilor de asistență socială, în special a indemnizației pentru creșterea copiilor, ca măsură de înlocuire a venitului salarial al părintelui destinată exclusiv creșterii și îngrijirii
copilului, recuperarea sumelor constituite ca debit va conduce la o scădere accentuată a bugetului familiei și poate determina vulnerabilizarea resurselor destinate creșterii și îngrijirii copilului”, se precizează în expunerea de motive a proiectului de lege pentru modificarea și completarea OUG nr. 111/2010 privind concediul și indemnizația lunară pentru creșterea copiilor, precum și pentru stabilirea unor măsuri în vederea recuperării debitelor înregistrate cu titlu de indemnizație pentru creșterea copilului.
Propunerile, sugestiile și opiniile cu privire la acest proiect pot fi transmise la adresa de e-mail dezbateri@mmuncii.ro până la data de 15 august.