Consiliul Județean Vrancea a câștigat procesul cu Curtea de Conturi a României, care prin structura teritorială Camera de Conturi Vrancea a emis o decizie prin care a susținut că administrația județeană ar fi acordat indemnizație de dispozitiv la 12 salariați, fără să existe temei legal și ar fi cheltuit mai mulți bani pentru sărbătorirea zilei de 24 Ianuarie – Ziua Unirii. Curtea de Apel Galați, Secția de Contencios Administrativ și Fiscal, a respins recursul Curții de Conturi considerând că cheltuielile mai sus menționate s-au făcut cu respectarea prevederilor legale. „Instanța respinge ca nefondat recursul. Hotărârea este irevocabilă”, se arată în hotărârea instanței de judecată prezentată pe scurt pe site-ul Curții de Apel Galați.
Practic, apărarea Consiliului Județean a demontat acuzațiile care i s-au adus prin decizia Curții de Conturi a României. Administrația județeană a contestat această decizie la Comisia de soluționare a contestațiilor, contestație care a fost respinsă. Ulterior, Consiliul Județean Vrancea a solicitat instanței competente anularea deciziei Curții de Conturi a României. Prin sentința civilă nr. 129/2008, Tribunalul Vrancea a stabilit irevocabil, dreptul funcționarilor publici din cadrul Consiliului Județean Vrancea la îndemnizația de dispozitiv, hotărâre judecătorească avută în vedere de administrația județeană la momentul la care s-a acordat acest spor și celor 12 salariați menționați de Curtea de Conturi la momentul controlului.
Cheltuielile cu organizarea Zilei Unirii au fost legale
În ceea ce privește dovedirea cheltuielilor efectuate cu prilejul pentru sărbătorirea zilei de 24 Ianuarie – Ziua Unirii, administrația județeană a arătat că s-au depus documentele justificative aferente cheltuielilor, respectiv facturile fiscale întocmite potrivit dispozițiilor legale, contractele încheiate cu furnizorii precum și Hotărârea Consiliului Județean Vrancea care aprobă bugetul celor două evenimente, „recurenta susținând că aceste cheltuieli sunt nelegale întrucât depășesc limitele prevăzute de lege, calificând cheltuielile în mod greșit ca fiind cheltuieli de protocol”.
Mai exact, apărarea Consiliului Județean Vrancea a arătat că nici auditorii Camerei de Conturi Vrancea, nici Comisia de soluționare a contestațiilor din cadrul Curții de Conturi a României și nici instanța de fond nu au fost învestite cu verificarea legalității hotărârilor Consiliului Județean Vrancea prin care au fost aprobate costurile celor două evenimente festive.
Totodată, în condițiile în care aceste hotărâri ale Consiliului Județean nu au fost revocate sau anulate pe cale contencioasă, niciuna dintre instituțiile amintite anterior nu pot să înlăture din analiza fondului cererii efectele produse de aceste hotărâri. „Oportunitatea organizării evenimentelor și aprobarea finanțării acestora este atributul exclusiv al Consiliului Județean. Nici Curtea de Conturi a României și nici instanțele de judecată nu pot, potrivit atribuțiunilor date prin lege, să cenzureze sau să analizeze aceste acte administrative din perspectiva legalității și oportunității. Prin dispozițiile art. 21, art. 22 și art. 26 – 29 din Legea 94/1992, în forma în vigoare la momentul efectuării controlului, sunt reglementate atribuțiile Curții de Conturi și a structurilor teritoriale ale acestora. Niciunde în aceste prevederi legale nu se acordă Curții de Conturi facultatea de a verifica și de a se pronunța asupra oportunității angajării de cheltuieli din bugetele publice, principiile care guvernează activitatea Curții de Conturi fiind «economicitatea, eficacitatea și eficiența utilizării fondurilor publice» – art. 29 alin. 1 lit. e) din Legea 95/1992”, se arată în concluziile scrise depuse de apărarea Consiliului Județean Vrancea la instanța de la Curtea de Apel Galați. Ulterior, Curtea de Conturi a României a făcut recurs la decizia instanței vrâncene, recurs care a fost respins ca fiind nefundat. Iar decizia instanței de la Curtea de Apel Galați este definitivă și irevocabilă.
Două procese câștigate de CJ cu Curtea de Conturi în luna aprilie
Acesta este al doilea proces pe care administrația județeană îl câștigă cu Curtea de Conturi a României în această lună. În primul caz, Secția contencios administrativ din cadrul Tribunalului Vrancea a admis plângerea formulată de Consiliul Județean Vrancea și a dispus anularea Încheierii Curții de Conturi a României nr. 165/15.11.2013. Prin decizia Camerei de Conturi Vrancea mai sus menționate, Consiliul Județean fusese obligat să recupereze anumite sume care, au susținut controlorii financiari, ar fi fost cheltuite suplimentar pentru elaborarea standardelor de audit financiar, consultanță, întocmirea unor documentații, dar și sume pe care Muzeul Vrancei le-ar fi primit de la Consiliul Județean și care ar fi fost cheltuite pentru plata convorbirilor telefonice peste plafonul stabilit de reglementările legale. Conform deciziei instanței, rezultă că administrația județeană a contractat și a plătit în mod legal în anul 2012 serviciile pentru elaborarea standardelor de audit financiar și implementarea sistemului de control intern, deoarece acestor servicii li s-a aplicat procedura de achiziție directă (valoarea contractelor fiind sub 15 000 euro – valoare de referința la momentul încheierii acestora).
De asemenea, cheltuielile efectuate de Muzeul Vrancea pentru plata telefoanelor s-au făcut cu respectarea dispozițiilor legale în vigoare, aceste cheltuieli fiind absolut necesare pentru securitatea și monitorizarea inventarului științific, o eventuală vandalizare a acestuia provocând daune mult mai mari decât sumele imputate de Curtea de Conturi a României.