Unitățile sanitare care au în structură secții de nou-născuți și/sau de pediatrie au obligația de a angaja un asistent social, prevede Legea pentru protecția drepturilor copilului recent completată și modificată. Aceasta, pentru a se respecta dreptul copilului la stabilirea și păstrarea identității sale. În același scop, legea mai prevede că „în vederea stabilirii identității copilului părăsit în unități sanitare sau găsit, ori a părinților acestuia, organele de poliție și serviciile publice comunitare de evidență a persoanelor competente au obligația de a desemna una sau mai multe persoane responsabile, care să realizeze, cu celeritate, demersurile ce le revin, potrivit legii, pentru înregistrarea nașterii copilului și să transmită datele de identificare direcției generale de asistență socială și protecția copilului sau, după caz, serviciului public de asistență socială”. Aceste persoane au obligația efectuării demersurilor de stabilire a identității părinților copiilor părăsiți în unitățile sanitare, în situația în care aceștia nu au fost identificați și nu au întocmit certificatul de naștere.
Potrivit unui Raport întocmit la nivelul Serviciului de Intervenție în Regim de Urgență (SIRU), din cadrul Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului (DGASPC) Vrancea, pe parcursul anului trecut s-au înregistrat 18 sesizări de copii abandonați/ părăsiți în unități cu secții de Neonatologie și/ sau Pediatrie din județ. Pentru cinci dintre aceștia s-a reușit menținerea în familiile lor. În schimb, ceilalți 13 și-au început viețile departe de sânul celor ce i-au adus pe lume, pentru ei fiind instituită măsura plasamentului la asistenți maternali profesioniști.
Potrivit actelor normative în vigoare, copilul trebuie înregistrat imediat după naștere, iar din acel moment are dreptul la un nume, la o cetățenie și, dacă este posibil, de a-și cunoaște părinții și de a fi îngrijit, crescut și educat de aceștia.
Care este procedura înregistrării copilului
Certificatul medical constatator al nașterii, atât pentru copilul născut viu, cât și pentru copilul născut mort, se întocmește în termen de 24 de ore de la naștere, de către medicului care a asistat sau a constatat nașterea și medicul șef de secție. Când nașterea a avut loc în afara unităților sanitare, în termen de 24 de ore, medicul de familie din raza teritorială unde a avut loc evenimentul are obligația de a constata nașterea, de a întocmi și elibera certificatul constatator al nașterii copilului chiar dacă mama nu este înscrisă pe lista cabinetului său. „În situația în care copilul este părăsit de mamă în maternitate, unitatea medicală are obligația să sesizeze telefonic și în scris direcția generală de asistență socială și protecția copilului și organele de poliție, în termen de 24 de ore de la constatarea dispariției mamei. În termen de 5 zile de la sesizare, se întocmește un proces-verbal de constatare a părăsirii copilului, semnat de reprezentantul direcției generale de asistență socială și protecția copilului, reprezentantul poliției și al maternității; când starea de sănătate a copilului permite externarea, în baza procesului-verbal, direcția generală de asistență socială și protecția copilului va stabili măsura plasamentului în regim de urgență pentru copil”, reglementează legea.
Poliștii trebuie să caute mama, SPLAS să-i dea nume copilului
În termen de 30 de zile de la întocmirea procesului-verbal amintit mai sus, poliția este obligată să întreprindă verificările specifice privind identitatea mamei și să comunice rezultatul acestor verificări DGASPC-ului. Dacă mama este găsită, specialiștii Protecției Copilului trebuie să o consilieze și să o sprijine astfel încât aceasta să facă toate demersurile legate de naștere și eventual, să-și ia copilul să-l crească. Dacă identificarea mamei nu a fost posibilă, atunci DGASPC transmite Serviciului Public de Asistență Socială (SPLAS) în a cărei rază s-a produs nașterea, dosarul cu certificatul medical constatator a nașterii, procesul-verbal, dispoziția de plasament în regim de urgență și răspunsul poliției cu rezultatul verificărilor.
În termen de cinci zile de la primirea dosarului, SPLAS are obligația de a stabili numele și prenumele copilului și de a întocmi declarația de înregistrare a nașterii la Serviciul Public Comunitar Local de Evidență a Persoanelor. În 24 de ore de la înregistrare, SPLAS va trimite către DGASPC actul de înregistrare a nașterii copilului. „În situația copilului părăsit de părinți în alte unități sanitare, a cărui naștere nu a fost înregistrată, obligația de a realiza demersurile prevăzute de lege pentru înregistrarea nașterii copilului revine serviciului public de asistență socială în a cărui rază administrativ-teritorială a fost părăsit acesta”, se precizează în lege.
Tot SPLAS este responsabil cu înregistrarea și în cazul copilului găsit în familie sau într-un loc public, precum și a celui părăsit de părinți în alte unități sanitare, a cărui naștere nu a fost înregistrată. De menționat că expertiza medico-legală necesară pentru înregistrarea nașterii copilului este gratuită.