Aproape jumătate dintre cazurile semnalate anul trecut la Telefonul Copilului, care au necesitat intervenția autorităților, au vizat abuzul asupra copilului, în fiecare zi fiind înregistrate până la șapte astfel de cazuri, a declarat luni, directorul asociației, Cătălina Florea. La Telefonul Copilului – 116111, în anul 2013 au fost înregistrate 106.885 de apeluri, iar 5.039 dintre cazuri au necesitat, pe lângă consilierea și monitorizarea continuă a specialiștilor asociației, și intervenția instituțiilor abilitate, acest număr fiind cu 18,56 la sută mai mare decât în 2012.
Printre cele mai grave forme de abuz sesizate au fost: molestarea fizică (35,80 la sută), neglijarea (33,61 la sută) și abuzul emoțional (12,39 la sută). Din statisticile asociației mai rezultă că 73,68 la sută dintre cazurile de abuz au loc în familia naturală sau în familia extinsă, iar dintre abuzatori, pe primele locuri sunt mama (27,09 la sută), ambii părinți (22,40 la sută) și tata (19,41 la sută).
Asociația Telefonul Copilului a înregistrat și o creștere a numărului de abuzuri sexuale semnalate. Numărul cazurilor de abuz sexual asupra copilului, exploatare prin muncă, cerșetorie și trafic de minori a fost anul trecut cu 12,85 la sută mai mare față de 2012, fiind înregistrate 325 de astfel de situații. „79 la sută dintre cazurile de abuz sexual au fost raportate de fete sau femei, iar în majoritatea cazurilor, agresorii erau persoane cunoscute copiilor victime. În 65,05 la sută dintre cazuri, victime au fost fete cu vârste cuprinse între 10 și 12 ani (17,95 la sută), 13-15 ani (27,00 la sută), 16-17 ani (11,96 la sută)”, a mai spus Cătălina Florea.
Principalele probleme semnalate în 2013 de copii la numărul 116111 sunt de ordin psihologic: nevoia de comunicare, neînțelegerile cu părinții sau relația deficitară copil – părinți (76,12 la sută din numărul total al apelurilor).
Din datele centralizate de Asociația Telefonul Copilului, dependența digitală este, de asemenea, un fenomen în creștere în rândul copiilor, reprezentând 9,51 la sută din numărul total al apelurilor copiilor, tulburările de comportament având drept cauză și dependența de dispozitive digitale (smartphone, iPad, jocuri virtuale). Specialiștii Asociației Telefonul Copilului au stabilit, la începutul apelului, starea emoțională a copiilor care i-au contactat. Dintre aceștia, 25,05 la sută erau triști sau se simțeau singuri, 14, 85 la sută reclamau frică sau anxietate, 13,42 la sută apăsare, 8,63 la sută surprindere și speranță, 6,57 la sută frustrare și depresie.