Oamenii de știință listează „hipnoza autostrăzii” printre cauzele accidentelor la care nu se observă urme de frânare. Conductorul trenului care a deraiat săptămâna trecută, la New York, cauzând moartea a patru persoane, a fost afectat de „hipnoza autostrăzii”, după spusele lui. „Åtiu că nu îmbunătățește situația cu nimic, dar nu a existat nicio intenție criminală. E vorba despre fenomenul care îi afectează și pe șoferi, care conduc și se uită la marcajele rutiere. Privești înainte și vezi doar șine, șine, șine care parcă nu se mai sfârșesc și îți pierzi perspectiva”, spune Anthony Bottalico, șeful sindicatului din care făcea parte conductorul. „E ceea ce experimentăm ca șoferi atunci când nu ne amintim ultimele câteva secunde ale călătoriei”, spune Paul Watters de la Automobile Association in the UK, asociația automobiliștilor din Regatul Unit, conform bbc.co.uk. Se pare că se întâmplă mai ales în timpul drumurilor bine cunoscute, pe care le facem foarte des, sau a călătoriilor lungi pe autostradă, atunci când nu trebuie să fim atenți la semne de circulație sau la traseu. „E un sentiment straniu, nu înseamnă neapărat că nu ești atent, dar ești într-o stare oarecum diferită. Nu cred că determină obligatoriu producerea unor accidente de circulație, dar șoferii afectați nu sunt complet concentrați la sarcina pe care o au de îndeplinit, așa că recomandăm să nu vă lăsați luați de val”, adaugă el.
„Hipnoza autostrăzii nu este neapărat un semn al oboselii, nu înseamnă că șoferul urmează să adoarmă”, spune Jim Horne, de la Sleep Research Centre, Centrul de Cercetare a Somnului, de la Universitatea Loughborough. „Åofatul pe distanțe lungi poate determina creierul să se comporte ca atunci când se află într-o stare de meditație”, spune Stuart Robertson, hipnoterapeut din Edinburgh, care este specializat în tratarea șoferilor.
Joshua Maxwell, inginer ergonomie la Hyundai-Kia, în Michigan, afirmă că „șoferii afectați au timpi de reacție mult mai lenți”. Peter Rogers, de la Institute of Advanced Motorists, o organizație care are ca scop îmbunătățirea standardelor rutiere și promovarea siguranței în trafic, crede că și dezvoltarea sistemelor electronice de asistență contribuie la apariția acestei probleme.