O treime dintre participanții la studiul Institutului Român pentru Evaluare și Strategie (IRES) afirmă că și-au schimbat comportamentul de consum în privința cărnii de pui, după recentul scandal public în care a fost implicată firma Avicola Călărași, se arată într-un comunicat IRES, remis joi AGERPRES. Schimbarea se traduce, în cazul celor mai mulți dintre respondenți, în primul rând prin refuzul de a mai cumpăra sau de a mai consuma carne de pui din comerț (43%) și sporirea atenției la cumpărături (26%).
Dintre cei 87% dintre respondenți care au auzit de firma Avicolă Călărași, peste 40% spun că au consumat produse ale acestui producător, iar gradul de încredere în produse este mai degrabă scăzut, cel mai probabil, recentele evenimente fiind cele care stau la baza acestor rezultate. În timp ce 44% dintre dintre participanții la sondaj sunt convinși că, într-adevăr, carnea era ‘alterată’, o treime crede contrariul.
Mai mult de jumătate dintre cei intervievați (57%) apreciază că autoritățile statului au acționat suficient de rapid pentru confiscarea cărnii de pui alterate, o treime nu împărtășesc însă această opinie și cred că nu s-a acționat rapid. Aproximativ nouă din zece respondenți (87%) au auzit despre ‘scandalul cărnii de pui’, dar mult mai mic este procentul celor care cunosc numele producătorului: doar 9% indică numele Avicola Călărași, 13% spun că este un producător din Călărași, dar 67% nu cunosc producătorul.
Peste jumătate dintre participanții la studiul IRES care au auzit de scandalul cărnii de pui alterate cred că nivelul riscului în urma acestui eveniment este mai mic decât cel existent în cazul evenimentelor legate de gripă aviară care au avut loc în anul 2009. Cercetătorii IRES concluzionează că românii sunt informați și interesați cu privire la evenimentele legate de siguranța alimentară și se declară atenți la etichetarea produselor pe care le consumă.
Consumul de carne de pui în România este unul foarte ridicat: 97% dintre participanții la studiu consumă acest tip de carne: șase din zece români o consumă de câteva ori pe săptămână, în timp ce unul din zece o consumă zilnic.
Peste o treime dintre consumatori spun că își cresc sau își sacrifică singuri păsările, în timp ce 60% o cumpără de la diferiți furnizori. Unul din trei respondenți își procură carnea de pui din supermarket sau hypermarket, unul din cinci o cumpără din magazine specializate, iar pentru 5% dintre respondenți procurarea cărnii de pui se face la întâmplare.
Peste jumătate dintre participanții la studiu declară că au puțină și foarte puțină încredere în calitatea cărnii de pui vândute în magazinele din România.
Interesul cu privire la siguranța alimentară este ridicat, 87% dintre respondenți declarându-se destul și foarte interesați de acest aspect. Peste 60% dintre respondenți susțin că atunci când cumpără un produs îi studiază eticheta pentru a se informa cu privire la ceea ce conține acesta.
Aproape 90% dintre români au auzit de Agenția Națională Sanitar-Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA), iar 77% dintre respondenți au o părere bună și foarte bună despre această instituție.