Reorganizări în domeniile transporturilor, agriculturii, culturii, turismului, învățământului preuniversitar, muncii, mediului, pescuitului, sănătății, sportului sunt preconizate în varianta de lucru a proiectului de descentralizare discutată cu partidele parlamentare. Modificările legislative propuse vizează descentralizarea competențelor de la nivel central la nivel local, prin înființarea unor structuri în subordinea consiliilor județene, respectiv a consiliilor locale și reorganizarea unora dintre serviciile publice deconcentrate ale ministerelor sau a altor organe de specialitate ale administrației publice centrale.
AGRICULTURÄ
În domeniul agriculturii, este preconizată înființarea Direcțiilor agricole județene, respectiv a municipiului București, în subordinea consiliilor județene, respectiv a Consiliului General al Municipiului București, prin reorganizarea direcțiilor pentru agricultură județene, a oficiilor de studii pedologice și agrochimice județene, a caselor agronomului, a camerelor agricole din subordinea consiliilor județene. Excepție fac unitățile fitosanitare, elementele patrimoniale și personalul aferent, care se preiau de către Autoritatea Națională Fitosanitară, precum și activitățile de inspecție, de verificare și de control, care se predau Direcției de Inspecții, Verificare și Control în Agricultură din cadrul Ministerului Agriculturii și constituie Serviciul de Inspecții, Verificare și Control în Agricultură.
Direcțiile agricole județene ar urma să exercite competențele de implementare a politicilor naționale privind agricultura și dezvoltarea rurală, preluate de la direcțiile pentru agricultură județene (cu excepțiile menționate) și de la oficiile de studii pedologice și agrochimice, competențele exercitate de casele agronomului, precum și competențele exercitate de actualele camere agricole aflate în subordinea consiliilor județene.
Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale ar urma să asigure îndrumarea și controlul pe domeniul specific de activitate al direcțiilor agricole județene și a municipiului București din cadrul consiliilor județene și al Consiliului General al Municipiului București.
CULTURÄ
În domeniul culturii, în această variantă de lucru este prevăzută înființarea, în subordinea consiliilor județene, respectiv a CGMB, a direcțiilor județene pentru cultură și patrimoniu, respectiv a Municipiului București, prin reorganizarea direcțiilor județene pentru cultură, respectiv a Municipiului București și preluarea tuturor competențelor exercitate de acestea din urmă, cu excepția celor ce derivă din exercitarea funcțiilor de inspecție și control.
Ministerul Culturii ar urma să asigure îndrumarea și controlul pe domeniul specific de activitate al direcției județene pentru cultură și patrimoniu, din cadrul consiliilor județene și al CGMB. Direcțiile județene pentru cultură și patrimoniu, respectiv a municipiului București ar urma să exercite atribuții legate de: întocmirea bazei de date privind patrimoniul cultural, înregistrarea cererilor de clasare a bunurilor culturale mobile deținute de instituții nespecializate, de culte religioase, de alte persoane juridice, precum și de persoane fizice, avizarea concesionării, dării în folosință gratuită instituțiilor de utilitate publică sau închirierii monumentelor istorice proprietate publică a unității administrativ-teritoriale, a intervențiilor asupra monumentelor istorice aflate în domeniul public sau privat al comunei, orașului, municipiului, județului sau în proprietate privată a persoanelor fizice sau juridice aflate pe teritoriul județului, a clasării și declasării monumentelor istorice aflate în domeniul public sau privat al comunei, orașului, municipiului sau județului, a documentațiilor de urbanism și amenajarea teritoriului pentru instituirea, delimitarea și reglementarea construirii zonelor de protecție a monumentelor istorice indiferent de clasă sau a zonelor construite protejate cu monumente istorice indiferent de clasă, aflate în domeniul public sau privat al comunei, orașului, municipiului sau în proprietatea privată a persoanelor fizice sau juridice de pe teritoriul județului, a documentațiilor de urbanism și amenajarea teritoriului pentru instituirea, delimitarea și reglementarea construirii zonelor de protecție a monumentelor istorice clasate sau a zonelor construite protejate cu monumente istorice clasate aflate pe teritoriul județului.
De asemenea, această variantă de proiect de act normativ propune ca sălile și grădinile de spectacol cinematografic, libere de sarcini, aflate atât în domeniul public cât și în domeniul privat al statului și în administrarea Regiei Autonome de Distribuție și Exploatare a Filmelor „România-Film”, împreună cu terenurile și bunurile mobile aferente, să treacă în administrarea consiliilor locale și a sectoarelor municipiului București, după caz.
Cu privire la imobilele, altele decât sălile și grădinile de spectacol cinematografic, aflate în proprietatea privată a statului și în administrarea Regiei Autonome de Distribuție și Exploatare a Filmelor „România-film”, acestea ar urma să treacă în administrarea consiliilor locale.
TURISM
În domeniul turismului, este menționată preluarea unor competențe care vizează emiterea brevetului de turism, atestarea parcurilor turistice, precum și autorizarea și clasificarea în turism, exercitate în prezent de către Autoritatea Națională pentru Turism, aflată în subordinea Ministerului Economiei, de către consiliile județene, respectiv Consiliul General al Municipiului București: autorizarea funcționării de pensiuni, activitatea ghizilor de turism, centrelor de informare și promovare turistică, structurilor de primire turistică și a unităților de alimentație publică situate în municipii și în stațiuni turistice și clasificarea structurilor de primire turistică.
De asemenea, este preconizat transferul următoarelor competențe către nivelul consiliilor județene: acordarea avizului de specialitate pentru documentații de urbanism și amenajare a teritoriului privind zone și stațiuni turistice, cu regulamentele de urbanism aferente, pentru documentații tehnice privind amplasamentul, conformarea și funcționalitatea construcțiilor noi cu destinație turistică, pentru documentații privind funcționalitatea specifică a construcțiilor existente din domeniul turismului, supuse lucrărilor de modernizare, reamenajare, extinderi sau altor lucrări care modifică funcția turistică a acestora și pentru documentații privind construcțiile ce urmează a fi modificate structural și funcțional în scopul primirii unei funcționalități cu profil turistic.
ÎNVÄÅ¢ÄMÃNT
În domeniul învățământului preuniversitar, este menționată în varianta de lucru a proiectului preluarea competențelor privind organizarea rețelei școlare pentru învățământul profesional și tehnic de către consiliile județene, respectiv de către consiliile locale ale sectoarelor municipiului București. Totodată, ar urma să se reorganizează palatele, cluburile copiilor și cluburile sportive școlare, prin transferul acestora din subordinea Ministerului Educației Naționale în subordinea consiliilor locale.
MUNCÄ
În domeniul muncii, varianta de lucru a proiectului prevede reorganizarea agențiilor pentru plăți și inspecție socială județene prin preluarea tuturor competențelor, cu excepția celor de inspecție și control, de către Agențiile Județene pentru Prestații Sociale respectiv a municipiului București, în subordinea consiliilor județene și în subordinea Consiliului General al Municipiului București. Competențele ce vizează inspecția și controlul, urmează a fi exercitate în continuare de către Ministerul Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice.
MEDIU
De asemenea, privitor la domeniul „mediu, pescuit și acvacultură”, este preconizată reorganizarea agențiilor județene pentru protecția mediului aflate în subordinea Agenției Naționale pentru Protecția Mediului, în Agenții județene pentru protecția mediului, în subordinea consiliilor județene, respectiv a Consiliului General al Municipiului București. Filialele regionale din subordinea Agenției Naționale pentru Pescuit și Acvacultură ar urma să se reorganizeze în direcții județene pentru pescuit și acvacultură în subordinea consiliilor județene, respectiv a Consiliului General al Municipiului București, ca servicii publice de interes județean. Structurile nou înființate ar trebui să exercite competențele avute în prezent de instituțiile publice supuse reorganizării, cu excepția celor de inspecție și control.
Consiliile locale ar urma să primească dreptul de administrare a plajelor maritime și fluviale ale râurilor, pârâurilor și ale lacurilor de acumulare cu destinație turistică, care se transferă de la Administrația Națională „Apele Române” către consiliile locale pe a căror rază administrativ-teritorială se află.
Ministerul Mediului și Schimbărilor Climatice ar urma să asigure coordonarea metodologică și controlul în domeniul specific de activitate și să verifice legalitatea autorizațiilor sau avizelor în domeniul mediului. În cazul în care constată încălcări ale prevederilor legale la emiterea autorizațiilor/avizelor în domeniul mediului, poate dispune anularea respectivelor autorizații sau avize.
Totodată, dacă consiliile județene nu emit avizele prin nerespectarea legii în domeniul mediului, respectivele avize pot fi emise de către Ministerul Mediului și Schimbărilor Climatice.
SÄNÄTATE
Legat de domeniul sănătății, este menționată reorganizarea direcțiilor de sănătate publică județene și a municipiului București, a instituțiilor aflate în subordinea lor (unitățile finanțate integral din venituri proprii și din contractele încheiate prin sistemul de asigurări sociale de sănătate, centrele de diagnostic și tratament, centrele medicale, ambulatoriile de specialitate, centrele județene de aparatură medicală) din subordinea Ministerului Sănătății în subordinea consiliilor județene, respectiv a Consiliului General al Municipiului București.
Autoritățile administrației publice județene ar urma să îndeplinească astfel competențe privind punerea în aplicare a politicii și programelor naționale de sănătate publică pe plan local, identificarea problemelor locale prioritare de sănătate publică, coordonarea unităților sanitare aflate în rețeaua autorităților administrației publice locale, în condițiile prevăzute în Normele tehnice de realizare a programelor naționale de sănătate, evaluarea modului de asigurare a asistenței medicale curative și profilactice, monitorizarea aplicării normelor de funcționare a unităților medicale și farmaceutice, indiferent de forma de organizare și propunerea de măsuri în caz de neconformitate, evaluarea resursele umane de la nivelul asistenței medicale în relație cu nevoile comunitare identificate prin acțiuni specifice, urmărirea aplicării criteriilor referitoare la calitatea serviciilor medicale, asigurarea dotării cu echipamente și aparatură medicală, asigurarea furnizării de servicii medicale în spitalele județene.
SPORT ÅI TINERET
În domeniul sportului și tineretului, direcțiile județene pentru sport și tineret și a municipiului București, din subordinea Ministerului Tineretului și Sportului în subordinea consiliilor județene, respectiv a Consiliului General al Municipiului București, ar urma să se reorganizeze ca servicii publice de interes județean.
Sub aspect metodologic, coordonarea activităților Direcțiilor județene pentru sport și tineret ar urma să se asigure, potrivit variantei de proiect, de către structuri de specialitate din cadrul Ministerul Tineretului și Sportului, potrivit atribuțiilor și competențelor Ministerului Tineretului și Sportului.
Unitățile administrativ-teritoriale ar urma să preia dreptul de proprietate asupra bunurilor mobile și imobile aflate în domeniul public al statului, aflate în administrarea structurilor supuse reorganizării conform dispozițiilor prezentului act normativ. Astfel, ar urma să fie preluat dreptul de proprietate asupra bunurilor mobile și imobile care deservesc taberele școlare, centrele de agrement, bazele sportive, cluburile sportive și casele de cultură ale studenților.
TRANSPORTURI
Privitor la domeniul transporturilor, în varianta de proiect este prevăzut ca Societatea Comercială de Transport cu Metroul București „Metrorex” – S.A. din subordinea Ministerului Transporturilor să se reorganizeze în subordinea și administrarea Consiliului General al Municipiului București. Dreptul de administrare a infrastructurii portuare ar urma să se preia de la Compania Națională „Administrația Porturilor Dunării Fluviale” S.A. – Giurgiu de către consiliile locale din județele în care acestea se află, respectiv Caraș Severin, Mehedinți, Dolj, Olt, Giurgiu și Călărași.
De asemenea, dreptul de administrare a infrastructurii portuare ar urma să se preia de la Compania Națională „Administrația Porturilor Dunării Maritime” S.A. – Galați de către consiliile locale din județele în care acestea se află, respectiv Galați, Tulcea și Constanța.
PERSONALUL VA FI PRELUAT
Aplicarea măsurilor de descentralizare ar implica modificarea legislației primare aferente fiecărui domeniu supus descentralizării și, implicit, a prevederilor Legii – cadru 195/2006 a descentralizării. Autoritățile administrației publice locale de la nivelul comunelor și orașelor ar urma să exercite noi competențe exclusive: administrarea plajelor turistice maritime și fluviale, ale râurilor, pârâurilor și ale lacurilor de acumulare, ocuparea forței de muncă la nivel local, administrarea unităților sportive și de tineret, a taberelor școlare, centrelor de agrement, caselor de cultură ale studenților, precum și a cluburilor sportive de la nivel local, dezvoltarea și promovarea turistică, organizarea și desfășurarea activităților educative extrașcolare/de tip nonformal prin cluburile copiilor, administrarea porturilor fluviale.
În acest context, și autoritățile administrației publice locale de la nivelul județului ar urma să exercite noi competențe exclusive privind: protejarea patrimoniului cultural de pe teritoriul județului, ocuparea forței de muncă la nivel județean, administrarea bazelor sportive, a taberelor școlare, a centrelor de agrement, a caselor de cultură ale studenților, a cluburilor sportive de la nivel județean, implementarea de programe județene în domeniul tineretului și sportului, dezvoltarea și promovarea turistică a județului.
Noile competențe pe care autoritățile administrației publice locale de la nivelul comunelor și orașelor urmează să le exercite partajat cu autoritățile administrației publice centrale sunt în domeniul administrării sistemelor de gospodărire a apelor. De asemenea și autoritățile administrației publice de la nivelul județelor ar urma să exercite competențe partajate cu autoritățile de la nivelul administrației publice centrale, după cum urmează: protecția mediului, pescuit și acvacultură, dezvoltare rurală și serviciile de sănătate publică la nivel județean.
Ministerele și celelalte organe de specialitate ale administrației publice centrale ar urma să propună Guvernului spre adoptare proiectele de acte normative care reglementează domeniul acestora de competență, precum și cele care vizează organizarea și funcționarea lor în conformitate cu prevederile prezentei legi.
Personalul angajat în cadrul structurilor supuse reorganizării ar urma să fie preluat de către consiliile județene/Consiliul General al municipiului București sau după caz, de către consiliile locale, pe baza protocoalelor de predare-preluare, cu respectarea prevederilor legale în vigoare, păstrându-și drepturile salariale avute.
Totodată, în varianta de proiect se propune ca autoritățile administrației publice locale să preia dreptul de administrare asupra bunurilor proprietate publică a statului aflate în administrarea structurilor supuse reorganizării.