Inspectoarea pentru învățământ primar, Gabriela Oloeriu, s-a întâlnit ieri cu învățătorii, în cadrul ședinței de consfătuire. Aceasta le-a transmis colegilor ce reguli trebuie să respecte în noul an școlar. Printre acestea, evitarea supraaglomerării copiilor cu informații, temele lungi și inutile sau folosirea de auxiliare. De asemenea, le-a propus să fie mai flexibili în activitatea la catedră.
Învățătorii vrânceni s-au întâlnit ieri cu inspectorul de specialitate, la Cinematograful Balada din Focșani, în cadrul consfătuirilor, care au loc cu prilejul fiecărui început de an școlar. Noul inspector pentru învățământ primar, Gabriela Oloeriu, și-a făcut temele pentru această primă întâlnire oficială pe care a avut-o cu învățătorii, a căror activitate o va avea de acum în vizor.
Primul îndemn pe care l-a făcut inspectoarea Oloeriu a fost acela ca planificările la clasă să le poarte amprenta și să se renunțe la copiile trase la indigo. În opinia sa, planificarea mai flexibilă a orei se impune, în condițiile în care există clase în care, alături de copii normali, sunt și elevi cu cerințe speciale, iar acestora le trebuie acordată o atenție sporită. „La copiii cu cerințe educaționale speciale știm cu toții că este o problemă, toți fugim, să recunoaștem, nimănui nu-i convine să lucreze cu copii cu cerințe speciale. În schim,b atunci când vine vorba de o gradație de merit fugim după ei, cerem tot felul de adeverințe de la medic. Atunci haideți să acceptăm că acești copii sunt tot copii și se poate întâmpla oricui. Ni s-a spus la consfătuirea națională că această catalogare de copii cu cerințe educaționale speciale este strict confidențială și că nu trebuie să apară în dosare numele copilului. Este suficientă o deverință de la director”, a spus inspectoarea Gabriela Oloeriu.
Pretențiile părinților încarcă programa școlară
În goana părinților de a avea copii pregătiți într-un timp cât mai scurt, mulți neglijează aspecte importante și îi supraaglomerează pe cei mici cu informații multe și nu neapărat necesare. Părinții sunt în căutare de diplome și trofee pentru copiii lor, iar învățătorii speculează la rândul lor acest lucru și îi supraaglomerează pe copii.
Această problemă a fost adusă în atenția învățătorilor, cărora li s-a solicitat să fie mai ponderați și să se concentreze în egală proporție pe toți copiii, nu doar cu cei supradotați, așa cum se mai întâmplă în școlile din județ. „Toți avem vârfuri și toți vrem să facem performanțe cu ei, dar asta nu înseamnă că toți ceilalți copii se vor duce acasă și vor spune părinților că nu au învățat nimic pentru că doamna a lucrat pentru concursul X”, a adăugat inspectoarea.
Noua inspectoare pentru învățământ primar le-a propus învățătorilor să renunțe la multele auxiliare pe care le folosesc la ore și să aleagă culegeri pe care și le permit părinții. Mai ales în ultimii ani, a devenit o modă în rândul învățătorilor să le propună copiilor să achiziționeze diverse culegeri, multe din ele scumpe. „Åtiți, auxiliarele sunt cu duiumul, depinde de capacitatea dumneavoastră să selectați în funcție de clasă, de felul dumneavoastră de lucru. Sunt cazuri în care copilul ajunge acasă și spune că doamna i-a dat de rezolvat un exercițiu dintr-o culegere pe care nu o are. Să eliminăm temele atunci când nu au toți copii achiziționate auxiliare. Atenție aici!”, le-a transmis inspectoarea învățătorilor.
Învățătorii vor trebui să renunțe la corectările rigide
Stresul multor copii atunci când susțin o lucrare scrisă este modul în care învățătorii îi sancționează atunci când greșesc. Mulți dintre ei îngroașă greșelile și le scriu pe lucrări mesaje care pot avea un impact emoțional negativ. Acesta este și motivul pentru care învățătorii au fost sfătuiți ca din acest an să nu mai facă exces de severitate în colorarea cu roșu a lucrării și să încerce să evidențieze ceea ce copilul a scris bine în lucrarea sa.
„Corectările pe caietele elevilor sunt uneori rigide. Nu avem voie să scriem mesaje negative pe caiet: «Nu ai învățat! Mama s-a străduit cam mult pentru tema asta! Nu te-ai pregătit suficient!». Nu ar fi mai bine să găsim o formulă mai motivantă? Ni s-a atras atenția la consfătuirea națională să găsim calificative motivante, neoficiale, ca bravo, felicitări”, a mai adăugat Gabriela Oloeriu.
„Tema să fie calitativă, nu cantitativă”
Cea mai bună veste pe care ar putea-o afla copiii de la această consfătuire este că ar putea scăpa cel puțin parțial de lungile și dificilele teme pentru acasă. Oficialii din cadrul Inspectoratului Åcolar Județean Vrancea susțin că zecile de exerciții propuse spre rezolvare acasă nu îi ajută foarte mult pe elevi în procesul învățării, tocmai de aceea este nevoie de o diversificare a metodei de stimulare către studiu a elevilor. În aceste condiții, s-au propus teme mai puține, dar mai mult lucru și explicații la clasă. „De ce să îi dau unui copil 3 pagini de exerciții de transformări? Este suficient să îi dai două, iar el să le facă bine și să le înțeleagă. Preferabil ca tema să nu fie cantitativă, ci calitativă”, a transmis inspectoarea Oloeriu.