Doar 76 de autoturisme noi au fost vândute de dealerii vrânceni în primul semestru din acest an, adică o cădere de zece ori față de vârful pieței auto înregistrat în 2008 când au fost vândute 868 autoturisme noi. În schimb, s-au triplat vânzările de autoturisme second-hand aduse din Comunitatea Europeană, până la 1.706 mașini importate în primele șase luni din 2013.
Doar 76 de autoturisme noi au fost vândute de dealerii vrânceni în primul semestru din acest an. Cifrele confirmă prăbușirea înregistrată în ultimii ani de piața auto românească unde vânzările au fost susținute doar de programul Rabla. Doar în Vrancea, vânzările de autoturisme noi s-au redus de aproape zece ori în primul semestru din acest an comparativ cu perioada similară din 2008, anul de vârf al vânzărilor auto cu peste 315.000 de autoturisme vândute la nivel național. Situația este generală la nivel național. Potrivit unei analize, în 17 județe din țară vânzările de autoturisme noi au scăzut cu peste 90%, iar sub media de 80% de la nivel național sunt doar șase județe.
Căderea pieței auto este pusă pe seama reducerii creditării de către instituțiile bancare, dar și pe cea a prăbușirii pieței imobiliare. Creditele auto, leasing-urile sunt mult mai greu de obținut, iar reducerea vânzărilor de apartamente sau terenuri a însemnat mai puțini bani disponibili pentru achizițiile auto.
În semestrul I din 2013, dealerii vrânceni au vândut doar 76 de autoturisme noi. Aceasta după ce în semestrul I din 2008 au fost vândute 868 autoturisme noi. În procente, aceasta înseamnă că vânzările din acest an reprezintă doar 11,4% comparativ cu cele din primul semestru al anului 2008. O cădere abruptă care a închis afacerile multor dealeri sau importatori de autoturisme, a redus profitul altora, dar mai ales a însemnat sute de oameni concediați, sute de familii ale căror venituri s-au redus drastic.
În schimb, dacă vrâncenii nu au avut bani pentru o mașină nouă, s-au orientat către un second-hand, mașini mai ieftine și pentru care nu trebuie să plătească TVA de 24%. Așa au crescut veniturile importatorilor de autoturisme din Germania, Olanda, Belgia sau Franța. Dacă în primul semestru din 2008 erau 697 de autoturisme aduse din străinătate, numărul acestora a ajuns la 1.706 mașini importate în primele șase luni din 2013. Aceasta și în detrimentul vânzărilor de mașini înmatriculate în România. Cu o taxă de mediu aberant de mare pentru anumite modele de motoare, s-a ajuns în situația ca, de la 2.336 autoturisme vândute în primul semestru din 2008, piața second-hand să coboare la 1.379 autoturisme din România vândute în primul semestru din acest an.
Profitul dealerilor auto a scăzut la câteva mii de lei
Declinul pieței auto a fost resimțit direct în profitul dealerilor auto.
Unul dintre cei mai mari importatori, Scorpion Exim, reprezentant Volkswagen, Audi, a avut în 2012 un profit de 38 mii lei, pentru o cifră de afaceri de 30 milioane lei. Potrivit site-ului Ministerului de Finanțe, Scorpion avea anul trecut un număr mediu de 64 angajați. Situația este cu mult diferită față de 2008. În culmea succesului, cei de la Scorpion raportau un profit de 716 mii lei, la o cifră de afaceri de 39,2 milioane lei și un număr mediu de 103 angajați.
O situație similară este la dealerul Toyota din județ, Auto Best Center. Acesta a raportat în 2012 un profit net de 116 mii lei, pentru o cifră de afaceri de 17 milioane lei și un număr mediu de 41 angajați. În schimb, pentru 2008, Auto Best Center avea un profit de 716 mii lei, cu o cifră de afaceri de 35,8 milioane lei și un număr mediu de 43 de salariați.
La Auto Sima, dealerul Dacia, Renault, profitul pentru 2012 a fost de 13,5 mii lei, la o cifră de afaceri de 4,5 milioane și un număr mediu de 36 salariați. Este o cădere față de profitul de 51 mii lei din 2008, când cifra de afaceri era de 3,9 milioane lei și erau angajați 39 de salariați.