Funcționarii din Finanțe vor afla în aceste zile care va fi noua organigramă a instituției și numărul de posturi disponibile în urma reorganizării Agenției Naționale de Administrare Fiscală. Proiectul Hotărârii de Guvern care va stabili organizarea, modul de funcționare, numărul de posturi al ANAF ar urma să fie discutat în ședința de guvern de astăzi.
Un proiect de act normativ cu reorganizarea din Finanțe a fost supus dezbaterii publice, însă fără anexele cu noua organigramă și noile direcții regionale. Acestea sunt așteptate să fie publicate la ședința de guvern de astăzi. Primele estimări ale finanțiștilor vrânceni arată că la nivelul Direcției Generale a Finanțelor Publice din județ ar urma să dispară peste 60 de posturi, însă datele finale vor fi cunoscute după aprobarea Hotărârii de guvern.
Reorganizarea Agenției Naționale de Administrare Fiscală va regionaliza activitatea instituției și va duce la dispariția mai multor posturi de conducere. Proiectul prezentat de Ministerul Finanțelor Publice prevede înființarea de direcții regionale ale finanțelor publice, actualele structuri din județe urmând să își piardă personalitatea juridică și să devină administrații fiscale județene. La Vrancea, administrația județeană va funcționa pe scheletul Administrației Financiare Focșani, iar la Adjud și Panciu vor funcționa doar servicii fiscale.
Oficialii din MFP spun însă că activitatea nu va avea de suferit în urma înființării noilor direcții regionale, ba dimpotrivă. „În urma reorganizării ANAF, în contextul regionalizării, administrațiile fiscale județene nu se desființează și nici nu renunță la funcțiile suport pentru contribuabili, activitatea acestora, în relația cu contribuabilii, rămânând neschimbată. Atribuțiile direcțiilor generale regionale vor fi de coordonare a administrațiilor fiscale județene, preluând doar funcțiile suport necesare desfășurării activității administrațiilor fiscale județene. Acestea din urmă își vor desfășura activitatea în aceleași locații, relația cu contribuabilii rămânând neschimbată”, se arată într-un comunicat al MFP.
Inspectorii antifraudă vor fi detașați la Parchete
Reorganizarea ANAF prevede înființarea unei Direcții de Antifraudă Fiscală. Sediul noii instituții va fi în București, cu reprezentare în cele opt regiuni de dezvoltare actuale, iar numirea inspectorilor antifraudă se va face pe baza unui concurs sau examen, cu respectarea mai multor condiții minime. Inspectorii antifraudă vor lucra la nivelul direcțiilor regionale antifraudă, dar îi vor ajuta și pe procurori. Astfel, proiectul de HG prevede că „pentru clarificarea unor aspecte tehnice în activitatea de urmărire penală, inspectorii antifraudă din cadrul Direcției de combatere a fraudelor își vor desfășura activitatea în cadrul Parchetelor, prin detașare”.
În cazul inspectorilor antifraudă, aceștia vor executa atât acte de control curent cât și de control tematic. Controlul curent se va executa operativ și inopinat, pe baza legitimației de control, a insignei de împuternicire și a ordinului de serviciu. „Controlul tematic se execută de către inspectorii antifraudă în baza ordinelor date de către ministrul finanțelor publice, președintele Agenției, vicepreședintele Agenției, care coordonează Direcția generală antifraudă fiscală sau de către inspectorul general antifraudă. Persoana care dispune controlul tematic stabilește obiectivele de verificat, entitățile supuse controlului, perioada asupra căreia se efectuează verificarea, durata și momentul declanșării controlului. La orice acțiune participă minim 2 inspectori antifraudă”, arată proiectul de act normativ.
Inspectorii antifraudă vor purta uniformă, însemne distinctive, ecusoane și, după caz, armament și alte mijloace tehnice utilizate ca mijloc individual de apărare, protecție și comunicare. În anumite situații, inspectorii antifraudă pot acționa și în ținuta civilă.
Garda Financiară va fi desființată
Noutatea adusă de reorganizare este desființarea Gărzii Financiare, ale cărei atribuții vor fi preluate la nivelul ANAF. Desființarea efectivă ar urma să aibă loc în termen de maxim trei luni de la publicarea actului normativ cu noua organizare a ANAF. O parte din comisari și-au și găsit un loc de muncă după ce au aflat că trebuie să susțină un concurs pentru a fi angajați la Direcția de Antifraudă. Potrivit unor surse autorizate, este vorba despre șeful Gărzii Financiare, Adrian Buzdrug și comisarii Andi Dimitriu, Romeo Guiu, Dan Adrian Hărăbor care s-au transferat la Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc pentru a-și păstra o funcție după desființarea instituției de control. Alți comisari au ales mediul privat, precum Constantin Ciocîrlan care este executor judecătoresc.