Administrațiile locale au început inventarierea terenurilor disponibile care mai pot fi retrocedate la nivelul județului Vrancea. Inventarul terenurilor și imobilelor libere va trebui realizat în termen de 180 de zile. Practic, prin această inventariere, membrii comisiilor vor trebui să compare suprafețele care sunt trecute în documente cu ceea ce există în realitate. Ei vor solicita tuturor instituțiilor și societăților de stat să comunice suprafețele și terenurile disponibile la nivelul localităților.
Pentru ca operațiunea să decurgă fără pro-bleme, la nivelul Prefecturii a fost elaborat un ghid orientativ, în colaborare cu Oficiul de Cadastru și Publi-citate Imobiliară. Subprefectul Cristi Misăilă a declarat că acest ghid se referă la atribuțiile membrilor comisiilor de inventariere, modul de funcționare a acestora, modul în care trebuie informată Prefectura referitor la stadiul inventarierii. „Prefectura va sprijini logistic cu formulare tipizate, modele de documente. Raportările vor fi efectuate prin platforma intranet funcțională la nivelul Prefecturii”, a afirmat subprefectul Cristi Misăilă.
Însă deja au apărut primele probleme în derularea acestui proces. Conform legii 165 din 2013 și normelor de aplicare, din aceste comisii ar trebui să facă parte și specialiști în cadastru autorizați de Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară, fie că este vorba de angajați ai primăriei, fie că sunt persoane sau societăți cu care se încheie un contract. De aici și nemulțumirea primarilor. La nivelul județului sunt doar 27 de primării care au asemenea specialiști. Mai mult, unii primari au anunțat Prefectura că nu au bani în bugetul local pentru a putea încheia contracte cu acești specialiști.
O altă problemă apărută după înființarea comisiilor se referă la asigurarea cheltuielilor cu deplasarea în localități. Conform legislației, la nivelul instituțiilor deconcentrate sunt nominalizate persoane care sunt numite de Instituția Prefectului în aceste comisii. Potrivit unei circulare semnate de președintele Autorității Naționale pentru Restituirea Proprietăților, George Băeșu, desemnarea specialiștilor și a reprezentanților în comisie se face de către conducătorii unităților din care aceștia fac parte și se comunică în scris instituției prefectului. „În ceea ce privește reprezentantul prefectului, acesta poate fi desemnat dintre specialiștii instituției sau dintre persoanele cu funcții de conducere la nivelul serviciilor publice deconcentrate. Persoanele desemnate de prefect pot avea calitatea de membru în mai multe comisii locale de la nivelul județului”, se arată în circulară. Însă la acest moment nu există precizări de la autoritățile centrale din București referitoare la cine suportă cheltuielile cu deplasarea în localități a acestor persoane.
Primul inventar realizat după 1990
Noua lege modifică modul prin care sunt restituite proprietățile confiscate în perioada regimului comunist. Pentru prima oară după 1990, va fi realizat un inventar al terenurilor disponibile la nivelul localităților și care ar putea fi retrocedate. Vor fi luate în calcul inclusiv terenurile de la Stațiunea de la Odobești sau pădurile statului administrate de Romsilva. Din comisia locală pentru inventarierea terenurilor fac parte un reprezentant al Prefecturii, primarul și secretarul localității, un specialist în măsurători topografice și în identificarea tarlalelor și parcelelor din cadrul unității administrativ-teritoriale, un reprezentant al Oficiului teritorial de cadastru și publicitate imobiliară. În funcție de specificul localității, din comisie mai fac parte un reprezentant al Agenției Domeniilor Statului, un reprezentant al Academiei de Åtiințe Agricole și Silvice „Gheorghe Ionescu-Åișești”, un reprezentant al Regiei Naționale a Pădurilor – Romsilva sau un reprezentant al Agenției Naționale pentru Pescuit și Acvacultură.
Comisia va întocmi situația terenurilor agricole, cu sau fără investiții, și forestiere, aflate în domeniul public sau privat al statului sau, după caz, al unității administrativ-teritoriale, care pot face obiectul reconstituirii dreptului de proprietate pe fiecare unitate administrativ-teritorială. Situația va indica, pe ortofotoplan, terenurile ce constituie rezerva comisiei locale de fond funciar, terenurile aflate în proprietatea publică și privată a statului, cu sau fără investiții, aflate în administrarea unor autorități și instituții publice, terenurile administrate de institute și stațiuni de cer-cetare, cu sau fără investiții, terenurile ocupate de izlazuri, alte terenuri identificate ca disponibile în vederea restituirii. De asemenea, comisiile locale de fond funciar, în termen de 120 de zile de la intrarea în vigoare a legii, trebuie să centralizeze toate cererile de restituire nesoluționate, în vederea stabilirii suprafeței de teren necesare finalizării procesului de restituire. Situația suprafețelor de teren necesare în vederea finalizării procesului de restituire se transmite comisiei județene de fond funciar.