Finanțiștii se pregătesc pentru reorganizarea instituției, iar în aceste zile au loc discuții la București cu sindicatele din Finanțe despre viitoarea organigramă. Proiectul reorganizării activității Agenției Naționale de Administrare Fiscală a fost discutat, ieri, în ședința de Guvern și urmează să fie aprobat în perioada următoare. Până atunci, angajații de la Garda Financiară și Direcția Vamală au aflat că vor trebui să opteze dacă vor să rămână în cadrul direcțiilor de finanțe sau se încumetă să participe la concursurile pentru posturile de inspector antifraudă. Informația a venit pe linia sindicală, termenul în care comisarii și inspectorii vamali pot să opteze fiind de 90 de zile.
Proiectul de reorganizare al ANAF prevede preluarea prin absorbție a Gărzii Financiare și Autorității Naționale Vamale. Comisarii și inspectorii vamali vor fi încadrați „pe funcții publice generale în limita numărului de posturi aprobat” pentru ANAF și structurile subordonate. Aceasta în cazul în care nu optează pentru un post la Direcția Antifraudă.
De reorganizare nu scapă nici Direcția Județeană a Finanțelor Publice. Proiectul de reorganizare prevede înființarea de direcții regionale ale finanțelor publice, actualele structuri județene urmând să își piardă personalitatea juridică. Proiectul MFP prevede reducerea cu 30% a funcțiilor de conducere, iar în nota de fundamentare se arată că trebuie implementată o nouă strategie de resurse umane și trebuie simplificat procesul decizional. O prioritate va fi redistribuirea funcționarilor „dinspre procesele masive cu valoare adăugată redusă către funcțiile mai complexe precum inspecția fiscală, asistența contribuabililor și tehnologia informației unde a fost identificat un deficit real de personal”. „Modul de organizare și funcționare a direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice, precum și a unităților subordonate ale acestora se stabilește prin ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală”, se arată în proiectul actului normativ.
Reorganizarea ANAF aduce și o instituție nouă care se va ocupa de combaterea evaziunii fiscale, Direcția Antifraudă, care va prelua atribuțiile de control de la celelalte structuri din ANAF, respectiv Garda Financiară, Vamă. Sediul noii instituții va fi în București, cu reprezentare în cele opt regiuni de dezvoltare actuale. Numirea inspectorilor antifraudă se va face pe baza unui concurs sau examen, cu respectarea mai multor condiții minime. În cazul celor care vor să ocupe funcții de conducere, trebuie promovate evaluări de integritate, „inclusiv prin evaluări de tip poligraf,…, efectuate prin unități legal autorizate”.
Acești inspectori antifraudă vor purta, în timpul serviciului, uniformă, însemne distinctive, ecusoane și, după caz, armament și alte mijloace tehnice utilizate ca mijloc individual de apărare, protecție și comunicare. La orice acțiune de control vor participa minimum 2 inspectori antifraudă, iar la controalele cu grad sporit de periculozitate, echipele de control vor fi însoțite de membri ai subunităților specializate de intervenție rapidă. „Structura nou înființată va efectua activități de control cu privire la respectarea actelor normative din domeniul fiscal în scopul prevenirii, descoperirii și combaterii oricăror acte și fapte interzise de lege și va participa, în colaborare cu organele de specialitate ale altor ministere și instituții specializate, la acțiuni de depistare și combatere a activităților care generează fenomene de evaziune și fraudă fiscală”, se arată în nota de fundamentare a actului normativ.