Vrancea este un tărâm de legendă și obiceiuri seculare și un spațiu al tradițiilor pastorale. Această idee a fost „motorul” proiectului „Vrancea Turistică”, implementat de Consiliul Județean (CJ) Vrancea pentru promovarea frumuseților și tradițiilor arhaice de pe meleagurile Vrîncioaiei. Proiectul a ajuns la final, iar ieri, la sediul CJ Vrancea a avut loc conferința de încheiere a proiectului și de diseminare a rezultatelor.
Proiectul „Vrancea Turistică”, inițiat de președintele CJ Vrancea, Marian Oprișan, a fost selectat în cadrul Programului Operațional Regional, axa prio-ritară 5 – Dezvoltarea durabilă și promovarea turismului, fiind cofinanțat de Uniunea Europeană, prin Fondul European pentru Dezvoltare Regională. Proiectul s-a desfășurat între 17 februarie 2011 – 17 iunie 2013. Valoarea totală a proiectului a fost de 590.604 lei, din care valoarea nerambursabilă din Fondul European pentru Dezvoltare Regională a fost de 388.495 lei, iar valoarea nerambursabilă din bugetul național 54.846 lei. CJ Vrancea a contribuit cu 13.711 lei. „Obiectivul general al proiectului a fost creșterea importanței turismului, ca factor care stimulează dezvoltarea econo-mică în județul Vrancea, prin promovarea produselor turistice specifice zonei montane din cele 13 localități incluse în proiect. Prin implementarea proiectului s-a trecut la un program complex de promovare, care a crescut și va continua să crească vizibilitatea zonei montane a județului și să atragă turiști, în scopul participării la manifestări și obiceiuri tradiționale, precum și al vi-zitării obiectivelor turistice și gospodă-riilor țărănești, în cadrul cărora meșterii populari confecționează obiecte de artă populară”, a spus vicepreședintele CJ Vrancea, Ionel Cel Mare. Managerul de proiect, arhitectul județului, Daniela Olaru, a prezentat website-ul proiectului, unul dintre rezultatele vizibile ale acestuia. Primarii prezenți ieri în sala mare a CJ au vizionat și filmul „Vrancea turistică”.
Rezultatele proiectului au constat în special în acțiuni de promovare a județului. Au fost montate panouri de informare turistică, a fost postat un ba-nner online pe site-uri specializate de turism, a fost realizat un film de prezentare a județului, în patru episoade, difuzate la postul de televiziune Național TV.
De asemenea, au fost realizate și diseminate materiale de informare, 300 de hărți turistice, 300 de albume cu prezentarea celor 13 localități incluse în proiect (Bolotești, Vidra, Valea Sării, Bîrsești, Negrilești, Tulnici, Păulești, Vrîncioaia, Nereju, Năruja, Paltin, Spulber, Nistorești). În cadrul acțiunilor de promovare a fost acordată o importanță deosebită creșterii gradului de vizibilitate a manifestării tradiționale „Boteitul oilor”, organizată anual pe 21 mai la Negrilești. La acest eveniment au participat, prin standuri proprii, toate localitățile implicate în proiect, cu produse tradiționale.
Prin intermediul proiectului „Vrancea turistică” turiștii sunt invitați să urmeze traseul turistic ce integrează aceste localități din Vrancea arhaică, pentru a descoperi: monumente istorice, muzee etnografice, biserici de lemn vechi de sute de ani, meșteșuguri tradiționale (confecționarea tiparelor de caș, a măștilor vrâncene, țesături tradiționale), festivaluri folclorice și manifestări tradiționale, dar nu în ultimul rând pentru a admira frumusețea ariilor naturale protejate și a arhitecturii caselor tradiționale vrâncenești.