Numărul rablelor care circulă pe șoselele din Vrancea a crescut odată cu introducerea timbrului de mediu la mijlocul lunii martie. Aproape o treime din autoturismele second hand importate de vrânceni din țările Uniunii Europene, în cursul lunii aprilie, au o vechime mai mare de 14 ani, fiind produse în perioada 1989- 1999 inclusiv. Statistica oficială a Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) arată că în perioada menționată din 2013 au fost înmatriculate 107 autoturisme cu o vechime între 14 și 24 de ani, cum este cazul unui Mercedes 200 fabricat în 1989; adică o treime din cele 319 autovehicule înmatriculate pentru prima oară în Vrancea
Este o creștere explozivă a numărului de rable aduse din cimitirele de vechituri europene, dacă ținem cont de ceea ce se întâmpla în aceeași perioadă a anului trecut. Datele provenind de la DRPCIV arată că, în aprilie 2012, vrânceni au importat doar 31 de autoturisme mai vechi de anul 2000. Raportat la numărul de mașini de ocazie aduse din țările Europei, dacă în aprilie 2012 erau aduse 163 de autoturisme, în aprilie 2013 au fost aduse 313 autoturisme, adică aproape dublu.
Acest lucru s-a văzut și în încasările la Fondul de Mediu, unde sunt virați banii din timbrul de mediu. Potrivit reprezentanților Direcției Generale a Finanțelor Publice, în luna aprilie a fost realizate încasări de peste două milioane de lei, cu aproape 700 mii lei mai mult decât în luna martie. Pe parcursul primelor patru luni din acest an au fost realizate încasări de peste 4,39 milioane lei, atât din vechea taxă pentru emisii poluante cât și noul timbru de mediu. Însă majoritatea sumei a fost returnată proprietarilor care au acționat în instanță pentru recuperarea acestei taxe auto. Nu mai puțin de patru milioane de lei au fost restituite acestor persoane în urma proceselor câștigate în instanță.
Taxele au fost reduse pentru rablele din anii â90
Creșterea numărului de rable pe șoselele din Vrancea poate fi pusă pe seama modificărilor introduse prin timbrul de mediu la taxare autoturismelor non Euro, Euro 2 și Euro 1. Noua formulă de calcul a adus o scădere cuprinsă între 69 și 90% pentru mașinile cu aceste motoare și o creștere chiar și cu 90% pentru autoturismele Euro 3 și Euro 4. Taxa a crescut în special pentru autoturismele diesel, suprataxate prin noua formulă de calcul. Principiul invocat de autorități este că mașinile vechi au o durată scurtă de funcționare și, deci, vor polua pentru un interval mai mic de timp. Oamenii însă nu țin cont de aceste principii și, cu veniturile reduse de criză, preferă să cumpere o mașină mai veche, Euro 2 cu taxă mai mică decât să achite o taxă mare pentru o mașină mai nouă, cu Euro 4. Euro 5 au doar mașinile fabricate după 2010, cu prețuri duble și chiar triple față de un autoturism din anii â90. Conform noii legislații, timbrul de mediu se plătește o singură dată la prima înmatriculare pe piața din Romania sau la prima transcriere a titlului de proprietate, atât în cazul mașinilor noi, cât și al celor second hand, pentru care nu a fost plătită fosta taxă auto.